In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 3 maanden 2 weken geleden #96668

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi, via MP een Zelkova gekocht, komt van The Bonsaiist. Ding wordt verkocht als 'binnenbonsai'. Dat stond hij dus ook, maar hij ging het steeds slechter doen bij die mensen (weinig licht). Dus laatste maanden stond hij in soort van geisoleerde tuinkamer, wel net vorstvrij. Hij heeft ook wat groen blad nog, dus wat groei gehad.

Maargoed, hij stond dus zó los in de schaal, waardeloos. Merkte direct dat hij amper wortels had. Dus meteen mooie kist getimmerd, Zelkova héél voorzichtig uit z'n schaal gehaald, en de kluit stelde idd niets voor. Mooie luchtige mix in de nieuwe (lekker ruimte) kist, draad erin, goed vastgezet. Toen met draden muurvast gezet. Hij kan nu écht geen kant meer op. Hij moet eerst maar even lekker wortels gaan ontwikkelen.

Nu de hamvraag.. waar zet ik hem nu?

Gewoon buiten, in de veranda, bij de rest. Uit de wind, maar koud. Geen zon, wel licht. Af en toe beetje water, maar geen regenbuien.
In de schuur, ook gewoon koud, weinig tot geen licht.
Binnen, beneden. 20 graden, vol in het licht.
Boven, 17 graden, weinig licht.

Of iets anders? Want wil dat hij gaat wortelen.. en hij heeft groen blad :) In de toekomst moet hij natuurlijk gewoon lekker buiten met z'n vriendjes.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 3 maanden 2 weken geleden #96669

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Hij stond dus trouwens ook véél te hoog in z'n schaal. Dus bestaande wortels droogden ook nog uit. Het is best grote boom, 40-50cm hoog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 3 maanden 2 weken geleden #96670

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Luuk,

Zo op de foto te zien is jouw boom een Ulmus Parvifolia en geen Zelkova.
Ulmus wordt vaak als Zelkova aangeboden.
Als dit inderdaad zo is en mede hoe de boom in de pot stond en de staat van de boom, zou ik daar geen boom meer kopen.

Een paar dagen terug schreef ik een reaktie aan Wishand met de topic "beginnende bonsaiboom liefhebber enz. " jullie bomen zouden wel eens uit dezelfde partij kunnen zijn.
Ik gaf hem advies, datzelfde advies kun jij ook voor jou boom gebruiken.

Omdat hij zulke slechte wortels heeft, zou ik hem 2 x in de maand tot het voorjaar een wintermeststof 0-10-10 geven.
Dan komt hij beter de winter door.

En mits hij gezond blijft, in het voorjaar verdient hij wel een snoeibeurt.
Succes met je boom.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 3 maanden 2 weken geleden #96671

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Nee, ze vragen er daar 120 euro voor.. opzich leuk ding om te zien, maar de kwaliteit is beroerd helaas.

Waar zet ik hem nu het beste Joop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 3 maanden 2 weken geleden #96672

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
En heb je link naar zulke meststof?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 3 maanden 2 weken geleden #96673

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Aangezien hij de laatste maanden al vorstvrij buiten stond zou ik hem nu niet weer binnen zetten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LuukvD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 3 maanden 2 weken geleden #96674

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Hij staat in de schuur, daar is het iets warmer dan buiten, maar niet veel. Enige plek die ik heb. We zien het in het voorjaar wel. Wel weer zin in trouwens dat alles uitloopt :) Hoop projectjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 3 maanden 2 weken geleden #96675

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Luuk,

Ik vind 120 E wel rijkelijk veel voor zo 'n boom met een magere kwaliteit.
Hij is misschien wel groot en ik hoop dat ik je niet beledig, maar je schreef het al zelf, hoe hij eruit zag.

Boven aan deze pagina zie je links Bonsai Empire en rechts shop. Dat is de winkel en kun je van alles voor je bonsai kopen, ook de meststof 0-10-10.

Bonsaigroet, Joop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 3 maanden 2 weken geleden #96676

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
40 euro via marktplaats.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova reddingsactie, nu naar binnen of toch buiten? 1 maand 1 week geleden #96880

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Nou, heb hem paar weken terug nog even wat gesnoeid. Benieuwd of hij uit gaat lopen. Staat nu lekker in 't zonnetje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren