In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bruine naalden en uitval 5 maanden 1 week geleden #98026

• Nicolas1511
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb 2 jaar geleden deze bonsai boom gekregen en deze heeft altijd mooi gestaan. Nu sinds 3 maanden ongeveer begon deze zijn naalden te verliezen en bruin te worden, normaal heeft hij dit niet. Het begon met een beetje en dan had ik het precies onder controle maar nu is het op korte tijd snel verslechterd. Heeft iemand soms een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en een oplossing?

Alvast bedankt

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bruine naalden en uitval 5 maanden 1 week geleden #98028

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 191
Hallo Nicolas,

Voor een beginner is het ook niet de makkelijkste boom om als bonsai te hebben en te verzorgen.

Wat in je verhaal ontbreekt, is hoe je de boom hebt verzorgd, wat betreft watergeven, dus de frequentie en de hoeveelheid, alsmede hoeveel en wat voor mest de boom kreeg en de standplaats door het jaar heen. (binnen of buiten etc.)

Problemen kunnen o.a. zijn: te veel of te weinig water, te veel schaduw of te veel zon, te veel mest.

Er zit nog groen in je boom, dus er is nog hoop, ten minste als de foto's heel recent zijn.
Dus we wachten even op jouw verhaal.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

bruine naalden en uitval 5 maanden 1 week geleden #98029

• Nicolas1511
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Joop,

De bonsai werd bij hevige zon in de schaduw gezet. Ik denk wel dat hij tijdens mijn verlof iets te droog is geworden.
Qua water voelde ik aan de grond en als deze te droog was gaf ik water. De hoeveelheid was dat ik de potgrond volledig nat sproeide met een tuinslang. Naar mest heb ik de blokjes van biogold. Ik heb 1 x mest gegeven dit jaar daar de.boom.in het begin van het jaar nieuwe kaarsen had gemaakt. Meestal knip ik deze af zodat de vorm van de bonsai behouden blijft De bonsai is pas deze tekens beginnen vertonen na.de zomer. De foto's zijn pas genomen deze week dus heel recent.
Alvast bedankt
De laatste weken is hij wel buiten blijven staan en hebben we veel regen gehad en ook wind.
Zou ik hem nu beter binnen zetten in de garage of beter onder een beschut afdak?

bruine naalden en uitval 5 maanden 1 week geleden #98030

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 191
Hallo Nicolas,

Een den moet juist in de volle zon staan, in juli en augustus mss in halfschaduw.
Wat betreft watergift: laat het substraat nooit volledig uitdrogen, ik denk dat je daar nu het resultaat van ziet.

De nieuwe kaarsen kun je niet zomaar allemaal even wegsnoeien, daar is best wel even wat tijd voor nodig om dat goed door te krijgen hoe dat moet. Sommige moet je helemaal wegsnoeien, andere een stukje laten staan, ook afhankelijk van de tak of hij onderin de boom zit of in de top.

Een den nooit binnen zetten!!!! Ga eerst eens heel veel lezen is mijn advies.
Bij heel veel regen is een beetje beschutting een goed idee.

Bonsaigroet,Joop

bruine naalden en uitval 5 maanden 1 week geleden #98031

• Nicolas1511
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Joop

Oke bedankt, denkt u dat deze nog goedkomt of wat ik het beste Kan doen om deze te laten herstellen?

Alvast bedankt

bruine naalden en uitval 5 maanden 5 dagen geleden #98032

• Niwaki
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 15
Voor zover ik het kan zien is de boom een Japanse witte den (geënt op een Japanse zwarte den) en helaas is deze boom (bijna) dood.
Ik vermoed dat deze boom te lang te nat heeft gestaan in combinatie met een slecht grondmengsel en een onjuiste manier van snoeien.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts