In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zelkova indoor bonsai 1 week 6 dagen geleden #98200

• Ara
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
De blaadje van de bonsai worden heel snel geel. Ik heb hem laatst uit het raam gehaald en op een andere plek neer gezet. Helaas geeft dit geen verbetering. Ook komt er een plakkerige consistentie van de bonsai af en het plakt ook op de blaadjes zelf.
Iemand enig idee wat dit is en wat ik eraan kan doen?

alvast bedankt!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova indoor bonsai 1 week 6 dagen geleden #98201

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 192
Hoi Ara,

De beste oplossing is om je bomen buiten te zetten. Dan zullen ze het beter gaan doen en blijven ze meestal in leven. Denk er wel aan de (sub-) tropische bomen van het najaar tot het voorjaar als de nachttemperaturen onder de 10 graden komen, binnen te zetten.
Trouwens je boom op de foto is geen Zelkova, maar een Ulmus Parviflora. Kan in feite het hele jaar buiten, bij flinke vorst wat winterbescherming geven, afhankelijk of hij een beetje beschut kan staan.

Dat plakkerige zal de uitscheiding van luizen zijn, buiten heeft hij daar waarschijnlijk geen last meer van.
Als je geen "buiten" hebt, dan om de paar dagen bespuiten tegen luis. Luis binnen komt meestal door tocht.
In de winterperiode (sub-)tropische bomen voor het raam zetten, maar geen verwarming eronder he!!!

Verder kun je op dit forum heel veel antwoorden op je vragen vinden. "Zoekt en gij zult vinden" in de grijze balk bij ZOEKEN.

Veel succes met je bomen, bonsaigroet, Joop

Zelkova indoor bonsai 1 week 5 dagen geleden #98202

• Ara
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
hoi Joop,

bedankt voor je informatie toen ik de boom kocht werd mij verteld dat het een binnenboom is en dus ook een Zelkova. Hierdoor heeft hij nooit buiten gestaan. Dit is ook mijn allereerste bonsai dus wil er erg goed voor zorgen.
Heb je tips over hoe ik hem het beste kan bespuiten tegen luis? Is een water spraytje echt voldoende zorg?

alvast bedankt!

Zelkova indoor bonsai 1 week 5 dagen geleden #98203

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 192
Hoi Ara, tegen luis kun je een gewoon huis, tuin en keuken-middel gebruiken (kijk op internet) of gewoon een spuitbus kopen bij een tuincentrum/bloemenzaak.

Water geven, royaal, zodat alle grond in de pot nat is en het water door de drainagegaten (onder in de pot) eruit loopt. Niet eerder water geven dan dat het oppervlak van de grond, klam aanvoelt.

Het is wel beter als jezelf een beetje informeert op dit forum. Veel lezen dus, dat houdt ook je boom gezond en in leven.

Een Ulmus P. kun je in principe het hele jaar door vormsnoeien. Zijtakjes die verticaal omhoog en omlaag groeien en terug naar de stam, helemaal wegsnoeien. Verder lange takjes inkorten tot 2 paar blaadjes, als er meer dan 6 blaadjes zijn gegroeid, zodat de boom zijn vorm houdt.

Zo, nu kun je wel een tijd vooruit!!

Bonsaigroet, Joop

Zelkova indoor bonsai 1 week 2 dagen geleden #98204

• Niwaki
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 15

Ara schreef : ... toen ik de boom kocht werd mij verteld dat het een binnenboom is en dus ook een Zelkova.

Zeer waarschijnlijk heb je deze boom (een Chinese Iep) bij een tuincentrum gekocht.
Het is gewoon makkelijke handel voor ze en het komt maar zelden voor dat zij echt kennis hebben van bonsai.

Tuincentra verkopen deze massaal en commercieel gekweekte Chinese Iepen (Ulmus Parvifolia) als binnenbonsai onder de noemer Zelkova om onder importbeperkingen uit te komen (zoek maar eens op Dutch Elm Disease).

Zowel Iepen als Zekova zijn bomen die buiten in de natuur groeien en als je ze in leven wilt houden dan moeten deze soorten het hele jaar door buiten staan.

Elk middel tegen luizen zou afdoende moeten zijn om de luizen te behandelen en ze te vernietigen.

Succes met je Chinese Iep.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts