In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

ID van zaailing 13 jaren 1 week geleden #2221

  • thamishan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo,

ik ben thamishan 13 jaar en ik woon ik sint philipsland(een dood dorp in zeeland)
ik ben altijd gek geweest op bonsais, en wil ze ook altijd zelf maken. maar zaailingen van bomen kon ik nooit vinden. maar vandaag bij het wandelen vond ik een heel zielig zaailingetje tussen de stoeptegels, met kapotte bladeren....
uit de voeg gehaald, met mooie gezonde wortels en meegenomen. nu thuis in een bakje van 1,7 cm hoog, 7 cm lang en 5,5 cm breed, dat vond ik wel een mooie afmeting voor een zaailing met een bijna houten stam. het plantje is bijna 9 cm hoog, en heeft nog 2 kiemblaadjes, en 4 beschadigde normale. nu zijn de kleinste nieuwe blaadjes helemaal slap geworden door het verplanten, en ik ben bang dat ze helemaal dood gaan( ik heb hem gelijk goed besproeid) hij staat in potgrond(ik had niet gelijk het juiste mengsel). ook de boom waarvan hij kon komen zag ik niet, dus wil ik jullie tehulp vragen voor de identificatie en de verzorging ivm snoeien en vormen.

ik heb al enige ervaring met planten, ik kweek nu vleesetende planten, ik heb ronde ver 25 soorten en 6 verschillende familie's.

foto's:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by thamishan.

Re: ID van zaailing 13 jaren 1 week geleden #2222

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Waarschijnlijk Gewone esdoorn 'Acer pseudoplatanus'. Heeft nogal grote bladeren en zelfs als je die kan verkleinen blijft de bladstengel in verhouding lang.
Goede oefenboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ID van zaailing 13 jaren 1 week geleden #2226

  • thamishan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
zijn de bladeren en stengel zo groot omdat hij misschien weinig licht heeft gehad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ID van zaailing 13 jaren 1 week geleden #2227

  • Django
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Het lijkt mij inderdaad één van de acer/esdoorn familie.
Of het een pseudoplatanus is durf ik niet te zeggen. Het onderscheid bij (acer) zaailingen vind ik vrij lastig te zien.
Zelf heb ik ook nog een aantal acer zaailingen staan, welke ik uit mijn schoonmoeders tuin heb gehaald. De oorsponkelijke boom was op dat moment helaas al gekapt, dus weet ik ook niet exact welke ik heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Django.

Re: ID van zaailing 13 jaren 1 week geleden #2229

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ID van zaailing 13 jaren 1 week geleden #2230

  • thamishan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt iedereen! moet ik hem nu ook al snoeien, of kan zo'n klein boompje nog geen uitlopers vormen?

EDIT: nu ik goed keek, zie ik bij de 2e rij blaadjes al ogen zitten die uit kunnen lopen. maar de blaadjes erboven zijn nog steeds slap

even een foto met het idee:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



nog maar een EDIT:
de blaadjes die slap hingen zijn door de plant afgesloten, er kwam een zwart randje in het steeltje, ik heb ze eraf geknipt, en uit de oksels van de bladeren eronder komen al uitlopers, en het topje groeit ook nog als het goed is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by thamishan. Reden: update van de vorderingen, en geen dubbelposts

Re: ID van zaailing 13 jaren 1 week geleden #2252

  • Tim
  • Tim's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik zou hem zeker nog niet snoeien: hij was al zwak toen je hem vond, het verplanten en verandering van omgeving is ook een behoorlijke dreun. Probeer hem van 't jaar puur en alleen in leven te houden. (misschien kun je van 't najaar nog wat zaden van b.v de esdoorn verzamelen, dan heb je volgend jaar wat meer zaailingen, beetje kansen spreiden zeg maar) Hij zal in de volle grond ook het beste groeien, als je de kans hebt, aan het einde van het groeiseisoen in de volle grond plaatsen. Ik heb (nog) niet echt esdoorn-ervaring, maar volgens mij zijn het harde groeiers, dan kun je mischien na 2/3 jaar beginnen vormen (en dat is snel als je met een zaailing begint). Als ik jou was, zou ik ook al eens gaan zoeken naar iets groter materiaal, ik weet niet of je een tuin hebt, zo ja: kijk je moeder eens lief aan, mischien kun je wat marcotteren of zo.


overigens wel leuk om nog een zeeuw hier te treffen, ikzelf woon in het zeeuws vlaamse Hulst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tim.

Re: ID van zaailing 13 jaren 1 week geleden #2257

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
erg leuk hoor!, zo ben ik ook begonnen met intresse in bonsai.
ik heb nu ook een twintigtal, van 1-2-3 jaar enz van diverse soorten.
alle nog veel werk aan te doen en vormen.
als je een keer in de buurt bent van roosendaal, kom een keer kijken hier met je ouders.
misschien vind je wel wat naar je zin.

en zulke plantjes die je gevonden heb, zitten hier in de buurt met honderen in de grond. we hebben die bomen in de straat staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ID van zaailing 13 jaren 1 week geleden #2266

  • thamishan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo,

het lijkt me erg leuk om bij iemand op bezoek te komen!
het plantje is bijna helemaal verdroogd:( blijkbaar kon hij het toch niet aan, dat wordt weer zoeken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ID van zaailing 13 jaren 2 dagen geleden #2309

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
stuur maar een keer een berichtje hoor. aangezien dat een bonsaiclub voor mij te ver is. vind ik het altijd leuk als bonsailiefhebbers op bezoek komen. lekker kletsen over bonsai's met limonade of een bakkie koffie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts