In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2339

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
Hey D@nny,

heel toevallig las ik dat gister even door, ik vind het tot nu toe een leuk en redelijk boompje..
alleen dan nu net dat ene probleem maargoed ik heb al een grotere pot en gister ook even snel wat akadama/split en nieuw schaartje bestelt. Dus zodra ik dat heb snoei ik de wortels bij en verpot ik hem naar die nieuwe grotere pot.

het moeilijkste is denk ik het feit dat het zoveel kan zijn qua als er iets mee is,
het kan het water geven wezen maar ook bijv de grond etc.
als beginner probeer ik dit uit te zoeken en ik blijf het proberen.. Binnekort als het allemaal is gebeurd verpotten etc zal ik kijken hoe het met de bonsai gaat.

Weet jij misschien nog een goed mengsel voor deze soort ?
ik heb dan akadama en split besteld misschien nog een beetje "normale" potgrond toevoegen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2340

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Zoals eerder vermeld gebruik ik 2 delen potgrond en 1 deel zand, maar er zijn wellicht meerdere variaties mogelijk.
Misschien dat andere forumleden nog tips hebben over grondmengsels bij een Carmona.
De mijne doet het er goed op, dus ik vind het best zo.
Als je niets probeert kom je ook niets te weten, dat is wel zo, alleen ik ga geen experimenten uitvoeren, om mijn boom dadelijk naar de Bonsai-hemel te sturen.
Ik zeg altijd maar zo, als iets het doet moet je eraf blijven ;)

Let trouwens op met de wortelsnoei, vooral in jouw geval, met al een verzwakte boom. Nooit meer dan 30% wegnemen.
Past hij met de huidige wortelstructuur en omvang in de nieuwe pot (incl de aan te vullen grond)zou ik het minimaal houden, of gewoon niet doen.
Is het 1 compacte harde klomp geworden, kan je de kluit voorzichtig uitspoelen onder de kraan, dit vermindert ook de omvang van de kluit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2341

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Ik heb zelf ook een Carmona, mijn buurjongen deed er niet veel mee, dus ik probeer hem nu te redden van de ondergang...:S Ik had hem wel maar meteen erg hard aan gepakt en ruim 50% van de wortels weggesnoeid maar dat moest ook bijna wel... Inieder geval heb ik hem nu in puur akamada gezet. Dat is dan voor maximaal 2 jaar genoeg, want daarna breekt het te snel af... Er moet nog aan gewerkt worden maar hij doet het wel prima! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2345

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
okee dan ik probeer het denk met een deel split en een deel akadama twijfel nog over potgrond dat ik van elk 1/3 doe bijv.
maargoed dat zie ik nog wel.. misschien krijg ik daar in de tussentijd nog een tip over.
verder qua wortelsnoei vind ik het wat lastiger als ik hem ga verpotten was ik hem eerst grondig zodat alle oude grond er af is en alleen wortel over is dan knip ik denk ik alleen de punten bij .. niet echt veel dan ofzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2362

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Ryo schreef : dan knip ik denk ik alleen de punten bij .. niet echt veel dan ofzo.


het is juist de bedoeling bij wortelsnoei, om de te lange en te dikke wortels te snoeien. Zo houdt je de wortels die voeding opnemen dicht bij de stam. De oude verharde wortels hebben die functie bijna niet meer.
Ga dus niet alleen de puntjes knippen, maar alles dat teveel is, zeg maar.
Dus kam je wortels uit, houd je boom omhoog, alles wat omlaag hangt knip je weg, zodat je wortelkluit mooi compact wordt.

Ik heb laatst van een verpotting van 1 van mn jeneverbessen wat foto's gemaakt, zal ik na het weekend wel posten, dan kun je een beetje zien, wat er weg te knippen valt tijdens een verpotting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2373

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5

dea schreef :

Ryo schreef : dan knip ik denk ik alleen de punten bij .. niet echt veel dan ofzo.


het is juist de bedoeling bij wortelsnoei, om de te lange en te dikke wortels te snoeien. Zo houdt je de wortels die voeding opnemen dicht bij de stam. De oude verharde wortels hebben die functie bijna niet meer.
Ga dus niet alleen de puntjes knippen, maar alles dat teveel is, zeg maar.
Dus kam je wortels uit, houd je boom omhoog, alles wat omlaag hangt knip je weg, zodat je wortelkluit mooi compact wordt


Ehh...Voordat het verhaal de verkeerde kant op gaat...ik had het over procenten van het totaal...puntjes knippen doe je bij de kapper...:lol: :whistle:
De carmona is al verzwakt, dus ik weet niet of wortelsnoei op dit moment zo'n goed idee is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2391

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
haha nu weet ik het niet meer,
de een zegt gewoon bijsnoeien zodat de boom weer goeie wortels overhoud en sterker word. en dan overpotten de ander zegt niet snoeien en gewoon overpotten..
al moet ik zeggen het gaat nu al iets beter met me bonsai merk ik. geef hem nu op een andere manier water, en het blad hangt nu al minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2393

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Ryo schreef : de een zegt gewoon bijsnoeien zodat de boom weer goeie wortels overhoud en sterker word. en dan overpotten de ander zegt niet snoeien en gewoon overpotten..
al moet ik zeggen het gaat nu al iets beter met me bonsai merk ik. geef hem nu op een andere manier water, en het blad hangt nu al minder.


we zijn er helaas ook niet bij om goed te zien wat er nu met je boom aan de hand is.
maar om zeker te zijn, dan heeft D@nny wel een punt,
ik was vergeten, dat ie wat ziekjes was, dus in dat geval niet (teveel) gaan snoeien en gewoon overpotten.
Mochten de wortels juist problemen opleveren (te veel, veel dode wortels, wortelrot) dan zou ik het wel weer eraf snoeien en hopen op een goed herstel.

Je zult dat wel vaker merken in bonsai, dat soms adviezen wat tegenstrijdig zijn, ook als je boeken leest of op internet sites kijkt, zie je vaak contrasterende adviezen of oplossingen.
Alle juiste kennis komt met de jaren door eigen ervaring.

Overigens wordt het nu wel wat aan de late kant, om grove wortelsnoei toe te passen, aangezien we bijna half mei zijn nu !!!
Dus eind advies:
je boom lijkt het nu weer goed te doen, zeg jezelf,
overpotten zonder wortelsnoei in goede, drainerende nieuwe grond,
en dan echt wortelsnoei toepassen en verpotten in het volgende voorjaar, 2012.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2394

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ja precies, maar voor een beginner is het soms nog een beetje onduidelijk, gelukkig heb ik wat boeken van Werner M. Busch en peter chan etc doorgelezen. en ook wel veel hier gelezen en geleerd tot nu toe.

ik heb een grotere pot voor me bonsai dus ik denk dat ik hem puur en alleen even goed afspoel als ik hem overpot en dan met akadama/split mix in de pot zet.
moet ik alleen nog ff wachten op me pakketje met de spullen die volgende week komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd !! 12 jaren 11 maanden geleden #2405

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
nou ik heb hem vandaag even "her"pot, even wat echt extreem lange wortels gesnoeid en voor de rest zoveel mogelijk oude grond weggehaald en hem nu in een mix van split/akadama/zand gezet, ik heb het gevoel dat het niet echt goed gaat komen eigenlijk.. puur omdat ik dit nog nooit heb gedaan. Maargoed zo leer je ook weer dingen. Laat hem nu 3 a 4 weken met rust en dan zullen we zien.. zou het jammer vinden als hij het niet overleeft.. maargoed van je fouten moet je leren zeggen ze dan.

We zullen zien.. Spannend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts