In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

deels verdroogde bonsai 13 jaren 3 maanden geleden #324

  • syl2911
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Hallo,

mijn bonsai (ilex) heeft deels verdroogde bladeren en takjes.
Ik water hem dagelijks (beetje) en 1x per week heel erg nat, dat het uit de pot loopt.
Hij stond schuin voor de kachel bij de woonkamerdeur en de achterzijde is
dus nu erg droog en valt uit. Ik heb de bonsai nu verplaatst naar de
vensterbank, verder bij de kachel vandaan.
Weet iemand hoe ik hem weer gezond krijg en hou?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: deels verdroogde bonsai 13 jaren 3 maanden geleden #325

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
de naam ilex is een familienaam, er zijn maar weinig ilex soorten die je binnen kan houden. want de meeste soorten zijn buitenplanten.

hoe je hem weer gezond kan krijgen is afwachten maar om bonsai binnen te houden is vrij moeilijk omdat we de juiste omstandigheden erg moeilijk voor elkaar kunnen krijgen.

net als wat je gedaan hebt is de bonsai van kachels, radiatoren enz vandaan houden. de droge lucht is funest voor een bonsai,
binnenbonsai's kunnen niet tegen tocht, dus bij een doorgaande deur, open raam moet je hem niet plaatsen. op een vensterbak kan maar niet in de volle zon.
deze staan meestal in half schaduw.

de takken kun je controleren of er nog leven in zit doormiddel van een klein beetje te buigen, kun je ze soepel bewegen dan zit er nog leven in de takken, deze zullen opnieuw uitschieten en opnieuw bladeren vormen.
zijn ze erg stug en zullen gelijk splitten (breken) dan zijn de takken dood en kunnen verwijderd worden. want daar heb je niks evt.een mooie jin van maken.

ik kijk ook meestal op een plekje uit het zicht om een heel klein stukje bast er af te halen (top laag) dan zie je een groene laag zitten, dus de tak heeft nog leven in zich.

het is een kwestie van afwachten totdat deze opnieuw uitschiet.
je kunt beter om de dag water geven zodat de grond zich de kans krijgt om het water op te nemen anders heb je grote kans op wortelrot en dan is de bonsai verloren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: deels verdroogde bonsai 13 jaren 3 maanden geleden #327

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
In geen geval weer in de buurt van een kachel zetten. Als je dagelijks wat water geeft zal de grond in de pot altijd licht vochtig zijn. Daarom is het onder normale omstandigheden ook niet noodzakelijk de grond 1x per week kleddernat te maken. Je hebt in de vorige reactie al gelezen dat de kans op wortelrot aanwezig is bij steeds te natte grond. Of de boom het redt is moeilijk te zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts