In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer verbrand 12 jaren 7 maanden geleden #3596

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Halo iedereen,

Een tijdje terug heb ik een bonsai gekregen van een vriend van mijn ouders. Deze kweekte zijn eigen bonsai's en al sinds kind vond ik die bomen geweldig.

Een maand of 3 terug kreeg ik van hem een acer bonsai die nog niet in bloei stond. Toen de lente volop bezig was kwamen er bladeren aan en begonnen hier en daar scheuten te ontstaan. Maar na verloop van tijd begon ik hem wat te verwaarlozen ( ik gaf hem wel genoeg water en als er insecten bijzaten deed ik die weg).

Ondertussen heb ik nog een bonsai gekocht ( een liguster) en wil ik mij herpakken met deze prachtige hobby. Maar die acer is nu natuurlijk aan de mindere kant en graag zou ik hem willen redden.
De acer "leeft" nog, heeft nog steeds scheuten en wat bladeren.
Maar zijn bladeren zijn door de zon verbrand en verkreukeld en dan bodem staat vol met een soort mos/gras. Ook heb ik hem niet gesnoeid.

Foto's van mijn 2 beginnende bonsais zullen waarschijnlijk later nog volgen.
Hopelijk kunnen julie mij wat helpen

Dank

Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer verbrand 12 jaren 7 maanden geleden #3597

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Tijne,
Je kunt de Acer wat in model snoeien, b.v. te lange scheuten wat terugknippen.
Verdroogd blad kan een oorzaak zijn van een tekort aan water maar kan ook een gevolg zijn van de zon i.c.m. een stevige wind.
Je kunt het blad afknippen, wel de steeltjes laten zitten zodat na verloop van tijd er nieuw blad zal verschijnen.
Wel op een meer schaduwrijke plek zetten anders krijg je hetzelfde probleem.
Maar ik lees ook dat je de Acer na verloop van tijd begon te verwaarlozen!:ohmy:
En dat is natuurlijk niet de manier als je met bonsai bezig wilt!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer verbrand 12 jaren 7 maanden geleden #3612

  • Tommeke
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo
Heb dit ook voor en mij hebben we vertelt dat dit ook een gevolg is van teveel zouten in het water en dan de zon er op .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer verbrand 12 jaren 7 maanden geleden #3613

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Hank,

Dank voor uw advies :cheer: . Dus om bonsai weer 'goed' te krijgen moet ik alle verbrande bladeren afkknippen MAAR de steeltjes er aan laten. Maar ik ben wel bang voor et afknippen van de scheuten. Moeten die kort of lang enz.. ?

Ondertussen na wat opzoekingen heb ik ontdekt dat ik dat mos/gras niet direct moet verwijderen. Klopt dat ?
En wat moet ik doen met takken die geen nieuwe scheuten vormen ?

Dank

P.S. Sorry voor de lastige vragen :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer verbrand 12 jaren 7 maanden geleden #3615

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Tijne,

Moeilijk om precies te zeggen hoe ver je een (te)lange scheut kunt terugsnoeien als je er geen beeld bij hebt.
Maar zorg er voor dat er aan elke tak die je staan i.i.g. meerdere knopen overblijven zodat die voor nieuwe groei kunnen zorgen.
Van de gesnoeide bladeren vallen na verloop van tijd ook de steeltjes af en uit de "slapende knopen" ontstaat nieuwe groei met als het goed is ook kleinere bladeren.
Mos kun je laten zitten, maar gras en levermos moet je verwijderen evenals mos dat een wat "kruimelige" groei heeft met uitlopers.
Het juiste mos in een bonsaipot voelt enigszins fluweelachtig aan.;)

Ps. Zijn gewone vragen hoor, geen lastige!:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren