In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Is dit een Ficus soort ? 12 jaren 7 maanden geleden #3918

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Hallo,

Ik heb mij twee dagen geleden een bonsai gekocht. Nu weet ik niet welke soort het is, dit stond niet vermeld. Na wat zoeken lijkt het mij op een ficus soort. Maar hier ben ik niet zeker van.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Is dit een Ficus soort ? 12 jaren 7 maanden geleden #3919

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
als je een van de takken een stukje afknipt en er komt een witte vloeistof uit heb je vast te maken emt een ficus. Hij lijkt er in ieder geval wel op.

B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Is dit een Ficus soort ? 12 jaren 7 maanden geleden #3920

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
volgens mij is dit inderdaad een ficus.
je komt er zo achter, een klein sneetje in een tak maken en komt er melkachtig vloeistof uit dan is het zeker een ficus. als dat zo is is het belangrijk als er takken gesnoeid worden van de ficus de melkachtig vloeistof (de sapstroom) zo snel mogelijk wordt gestopt. dit kan doormiddel van wondpasta of as van een sigaret of dergelijke. ivm doodbloeiden van de bonsai.

de hoofdtak splist zich in twee hoofdtakken, omdat dit niet in de bonsai voorkomt en je wilt er mee gaan vormen. kun je een keuze maken tussen die twee takken om er eentje de werkelijke hoofdstam te maken.

de ficus is een tropische boom en mag niet buiten staan onder de 10 graden. zomers met warm weer lekker naar buiten en op tijd weer teru naar binnen halen.
de boom verzorgen als een kamerplant. bij een verwarming, tocht is uit ten boze. veel licht maar geen scherpe zon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Is dit een Ficus soort ? 12 jaren 7 maanden geleden #3922

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18

patentam schreef : volgens mij is dit inderdaad een ficus.
je komt er zo achter, een klein sneetje in een tak maken en komt er melkachtig vloeistof uit dan is het zeker een ficus. als dat zo is is het belangrijk als er takken gesnoeid worden van de ficus de melkachtig vloeistof (de sapstroom) zo snel mogelijk wordt gestopt. dit kan doormiddel van wondpasta of as van een sigaret of dergelijke. ivm doodbloeiden van de bonsai.

de hoofdtak splist zich in twee hoofdtakken, omdat dit niet in de bonsai voorkomt en je wilt er mee gaan vormen. kun je een keuze maken tussen die twee takken om er eentje de werkelijke hoofdstam te maken.

de ficus is een tropische boom en mag niet buiten staan onder de 10 graden. zomers met warm weer lekker naar buiten en op tijd weer teru naar binnen halen.
de boom verzorgen als een kamerplant. bij een verwarming, tocht is uit ten boze. veel licht maar geen scherpe zon.


Bedankt voor je reactie.
Ik heb een klein takje afgesneden, maar hier kwam geen vloeistof uit. Misschien zijn de takjes te jong. De bonsai komt uit een plantencentrum, daar stond dat het voor buiten was. Maar hier wisten ze niet veel van Bonsai had ik de indruk.

Weet je misschien ook wat ik kan doen bij deze bonsai voor te vormen?

Bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Is dit een Ficus soort ? 12 jaren 7 maanden geleden #3923

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18

davids schreef : als je een van de takken een stukje afknipt en er komt een witte vloeistof uit heb je vast te maken emt een ficus. Hij lijkt er in ieder geval wel op.

B)


Bedankt voor je reactie, ik heb een klein takje afgesneden, maar hier kwam geen witte sap uit. Misschien zijn de takjes nog te jong. Ik heb deze bonsai gekocht in een tuincentrum. Hier stond dat deze voor buiten was, maar ik de indruk dat ze hier maar weinig over bonsai wisten. Maar om te beginnen leek me deze wel goed. Misschien kan ik hem beter terug binnen zetten als het echt een ficus is... Ook moet ik één van de hoofdtakken wegdoen. Hierbij heb ik wel schrik dat ik iets fout doe of niet meer kan vormen. Misschien heeft u wat tips, ook lees ik natuurlijk boeken over verzorgen van bonsai:)

alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Is dit een Ficus soort ? 12 jaren 7 maanden geleden #3926

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
tschreurs,
Ik ben het met Patentam eens dat het zo te zien idd om een Ficus gaat.
Om een beetje model in dit boompje te krijgen kun je de lange dunne takjes terugsnoeien tot het boompje een enigszins ronde vorm krijgt.
Je zult dan toch als het een Ficus betreft witte vloeistof moeten zien verschijnen uit de takjes!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren