In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ongelijkmatig gewortelde Acer 12 jaren 6 maanden geleden #4164

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Allen,

Van de week ben ik bij een bijeenkomst van de bonsai vereniging overijssel geweest. Daar had iemand een redelijk ouder acer bij zich. Echter, nadat de experts zich er over gebogen hadden was het oordel: Gooi maar op de composthoop. De reden: De plant heeft aan een zijde nauwelijks wortels, en aan de andere te veel. Ik besloot om de plant mee te nemen. Immers: Je kan altijd een nieuwe set wortel marcotteren.



Maar goed. De plant uit de pot gehaald. Eerste verassing: De pluimpjes in de pot naast de hoofdstam waren geen opschieters, maar aparte stekjes. Die drie staan nu gezellig in de tuin te wachten op betere tijden.



De hoofdplant haalde ik uit de pot, en inderdaad: Een grote wortel groeit om 30% van de stam om de tweede hoofdwortel te kruisen en vervolgens de grond in te duiken. Aan de andere kant van de boom zit een dun (< 1mm) worteltje. Voor de rest kaal. Bijkomend probleem: Dood hout tot een cm boven de grond aan deze kant van de boom.



Ik heb nu de ene dikke wortel weg gehaald, in de hoop dat dat nieuwe wortelgroei stimuleert. Dan kan ik volgend zomer wellicht een paar nieuwe wortels selecteren, de rest weg halen en zo een nieuwe kluit vormen. De boom staat nu in de volle grond, met de half dode zijde op het zuiden. Ik hoop hiermee het uitlopen van de plant in de laatste cm van de stam te bevorderen, en hiermee ook de vorming van nieuwe wortels.



Zijn er hier mensen die een dergelijk project bij de hand hebben gehad? Tips / Suggesties?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ongelijkmatig gewortelde Acer 12 jaren 6 maanden geleden #4166

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Hey!
Die acer ken ik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ongelijkmatig gewortelde Acer 12 jaren 6 maanden geleden #4167

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
hahaha,

Het BLIJFT een leuk boompje waar ik wel wat toekomst voor zie voorlopig. Maar voor ik een extreme weg ga volgen, wil ik eerst kijken of de kluit te stabiliseren is :D

Overigens David: ik ben actiever op de .com versie van het forum. Daar staan nog wat boompjes van me. Ook de Acer stompjes waarik je maandag over vertelde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ongelijkmatig gewortelde Acer 12 jaren 4 maanden geleden #5027

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
OK, deze plant heeft een toekomst gekregen, en een plan is gemaakt. Graag jullie input.

Deze acer verhuisd naar een berg aarde in de tuin; 2 weken geleden heeft hij een plekje gekregen waar hij in ieder geval tot de zomer mag blijven. De laatste 2 maanden hebben een goede ontwikkeling van nieuwe wortels laten zien, in het voorjaar verwacht ik mooie nieuwe groei. De plant lijkt niet geleden te hebben onder mijn martelingen 2 maanden geleden; Mijn plan:

Hij komt te liggen, en wordt een vlot-stijl bonsai. Op die manier gebruik ik de mooie dode zijkant van de stam, en het feit dat er aan een zijde nauwelijks wortels zitten.

Hij ligt nu vrijwel horizontaal, met de oude kroon naar beneden. Van deze kroon kan ik nog een paar takken afleggen. 3 Takken heb ik geselecteerd om omhoog te bedraden. Deze kunnen dan de basis vormen voor de nieuwe stammetjes die uit de hoofdstam op komen. De oude hoofdstam wil ik gaan uithollen langs de dode strook bast, en het hout erin verharden zodat de nieuwe bast mooi wondweefsel langs de basis kan vormen.

Iemand ervaring met een dergelijke stijl? Wat zijn de do's en Don'ts bij vlotstijl bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Re: Ongelijkmatig gewortelde Acer 12 jaren 2 weken geleden #8015

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hehe,

Hoe je gedachten kunnen veranderen over de tijd. Ik was niet tevreden met de eerste ronde aanpassen. Ik heb dus een paar weken geleden toen de knoppen duidelijk aan het verdikken waren de boom uit de pot getrokken. En nog een keer extreem aan de wortels zitten knoeien. En wat takken ingekort. En bedraad. Eigenlijk heb ik de book terug gebracht tot een stok met wat kleine takjes, en een paar wortelstompjes. Nu MOET de boom extreem veel wortels gaan maken. We zullen zien waar.

De boom is inmiddels verhuisd naar de volle grond, op een plek met alleen avond-zon. De rest van de dag staat hij in de schaduw op de vochtigste plek in de tuin die ik heb (We zitten op droge zandgrond hier, en soms verandert de tuin tot op 10cm diepte tot stof, Dus vochtig betekent meer: Droogt in de zomer pas na 2 weken zonder regen echt uit, niet: Met de voeten in het water zoals je in de rnadstad snel hebt).

Fototje:


De stekjes hebben de winter ook goed doorstaan, en mogen nu lekker een jaartje of 2 uitgroeien. Een heeft het wat moeilijk; Deze zit vol met bladlijs, welke ik elke 3 dagen met de hand verwijder. Uiteindelijk zal de boom genoeg kracht hebben om deze plaag zelf te boven te komen, verwacht ik. (in het uitterste geval zal ik helpen met een bladsnoei; Gee gif, want mijn bomen staan aan de rand vn de groentetuin, welke 'groen' is.


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Re: Ongelijkmatig gewortelde Acer 11 jaren 10 maanden geleden #10090

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Update: De grote Acer doet flink zijn best en lijkt best behoorlijk te gaan worden:




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ongelijkmatig gewortelde Acer 11 jaren 10 maanden geleden #10100

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Goede zet zo in de volle grond. Lekker laten groeien, groeien en nog eens groeien. Verdikken erg snel zo.

groet,

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ongelijkmatig gewortelde Acer 11 jaren 10 maanden geleden #10102

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Oenes schreef : Goede zet zo in de volle grond. Lekker laten groeien, groeien en nog eens groeien. Verdikken erg snel zo.


Verdikken is in dit geval niet het doel. De stam is redelijk dik, en eigenlijk wel prima. Er zitten wat lelijke plekken op de stam, wekle ik ga bijwerken zodra de boom op krachten is. Het hoofddoel is om een nieuwe wortelvoet te creeren. Ik heb alle wortels dikker dan 1/2 cm er af gehaald in het vroege voorjaar, en een boel zwaardere takken weg gehaald. ik hoop dat er nu wat werkbaardere wortelvoet gaat ontstaan. Om de plant alle kans te geven heb ik hem in het beste medium gezet: Volle grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ongelijkmatig gewortelde Acer 11 jaren 10 maanden geleden #10107

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
heb je hem ook op een platte tegel oid geplaatst?
dan zorgt er ook voor dat de wortels mooi zullen spreiden en niet recht omlaag groeien.

anders kun je later nog wortels gaan enten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ongelijkmatig gewortelde Acer 11 jaren 10 maanden geleden #10110

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Op dit moment nog niet. Ik wou de plant een jaar de kans geven om lekker vrijuit te groeien met toegang tot de vrije grond. Mocht eea een beetje redelijke wortels oplevren, dan moet ik eens kijken hoe lang hij in de grond blijf, of of de plant in een trainingsschaal gaat komend jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts