In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Update: podocarpus 12 jaren 5 maanden geleden #4903

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Bete bonsai liefhebbers :)

Ik heb hier een paar foto's van mijn podocarpus. Sorry als de kwaliteit niet zo goed is.
Ik hoop dat jullie u mening geven over dit boompje, wat beter kan en natuurlijk ook wat al goed is:)
Kan dit boompje in de categorie van Bonsai horen?

bedankt




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Update: podocarpus 12 jaren 5 maanden geleden #4904

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
volgens mij is dit geen bonsai
op dit forum zijn "echte" bonsai zeer zeldzaam volgens mij :unsure:

om als bonsai erkend te worden moet de boom
gekeurd worden en die dit doen zijn niet mals...

volgens mij gaat dit ook nooit een bonsai worden
maar zolang jij er tevrede mee bent is dit oké e

veel succes met je verdere vorming

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Update: podocarpus 12 jaren 5 maanden geleden #4906

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bonsai is een japans woord, en betekent, kort door de bocht, boom in pot. Om iets verder te gaan, wordt bij de meeste mensen hiet gedacht aan een boompje welke in een opdiepe pot of schaal staat, en alle uiterlijke kenmerken heeft van een oude doorleefde boom.

In jouw geval heb je een boompje welke nog een paar jaar groei en vorming nodig heeft om tot de groep bomen te behoren die je zou kunnen overwegen als 'echte' bonsai. Uiteraard is het hierbij belangrijk te herinneren dat niet alleen het eindresultaat belangrijk is; Vaak is het plezier beleven aan het zelf vormen van bomen net zo belangrijk.

Om een idee te krijgen van het soort eisen dat gesteld wordt aan bonsai die gekeurd worden lees dan dit artikel: home.online.nl/nbv-frl/NBV_FRL/KEURING/keuring.htm . Pas als de bonsai volgens deze eisen een voldoende krijgt mag het internationaal als een bonsai bemerkt worden.

Pukkie heeft gelijk met de opmerking dat de meeste bomen op dit forum geen formele bonsai zijn. Dit is ook niet zo gek: Webfora zijn niet de manier waarop de beste meesters in bonsai hun kennis delen of opdoen. Zij doen het in -soms jarenlange- trainingen bij japanse meesters. Door aan honderden bomen te kunnen werken doe je een ervaring op die de gemiddelde amateur met 5 bomen in de achtertuin nooit zal krijgen. Dat maakt de bomen niet minder waardevol voor de bezitter. Hooguit zal de verkoopwaarde & expositewaarde minder zijn.

Maar herinner: Het is aan de maker om te bepalen of de boom een mooie boom is. Uiteindelijk is het een kunst om mooie bonsai te maken, en de regels zijn vooral richtlijnen. Zo is er bv een regel dat takken niet op gelijke hoogte van de stam mogen ontspringen. Echter, een bekende boom van een vd bonsai masters van het moment, Graham Potter, toont juist dat fenomeen:



Dus: Als jij het een bonsai vind; vooral doen. Hou in de gaten waar je de boom naartoe wilt brengen. Voor het een indrukwekkende boom is ben je wel een paar jaar verder. Maar met goede verzorging, aandacht en correct behandelen zijn er wel mogelijkheden.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Update: podocarpus 12 jaren 5 maanden geleden #4908

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Bedankt voor jullie uitleg:)

Ja ik had al zo een vermoede dat je niet zo snel over bonsai kunt praatte. Ooit hoop ik echt dat ik lessen kan volgen. Ik heb nu al een droom om les te krijgen van Ryan Neil in U.S.A. Maar die kans is maar klein.. Het is ook natuurlijk niet dat ik dit als beroep wil gaan doen? Gewoon als hobby. Maar later hoop ik een echte bonsai in mijn collectie te hebben.

Hebben jullie nog opmerkingen over deze podocarpus?

Hmm de link werkt niet :s

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by tschreurs.

Re: Update: podocarpus 12 jaren 5 maanden geleden #4911

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

inderdaad, even on-topic.

Het belangrijkste om mee te beginnen zijn de wortelvoet en de tapsheid van de stam. Als die 2 punten niet goed zitten, dan wordt het niet snel een overtuigende boom. Bij jouw boom zie ik op dit moment geen van beide, dus daar heb je een leuke taak liggen ;).

De wortelvoet: Vanuit de basis van de stam wil je allen kanten op regelmatig wortelaanzetten zichtbaar hebben; alsof je in een oud bos loopt en aan de voet van bv oude eiken kijkt. Daar zie je heel mooi hoe de wortels vanaf de stam alle kanten oplopen. Met tijd zijn de aanzetten boven de grond gekomen. Bekijk of je plant netjes wortels heeft aan alle kanten. Hierbij zijn allerlei regels en richtlijnen te bedenken. Belangrijk is regelmaat & aanzet recht op de stam.

De tapsheid is een tweede punt: De stam moet gelijkmatig verdunnen naar boven toe. Vaak wordt een richtlijn van 1:6 tot 1:12 aangehouden voor stamdoorsnede vss boom hoogte. Jij kan dus nog wel wat stamdikte gebruiken. Dit kan je op vele manieren bereiken. Op de site staat een artikel in het engels. Hier ( tuinhoekje.nl/bonsai/mooie-bonsai-stammen-kweken/ ) staat het zelfde artikel in het Nederlands.

Hou er rekening mee dat het bouwen van de kroon meestal pas echt begint als de stam en wortelvoet in orde zijn. Dit bereiken kan wel een jaar of 2-3 duren bij jouw boompje (Het is eigenlijk meer startmateriaal dan bonsai)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Update: podocarpus 12 jaren 5 maanden geleden #4915

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
oke:) dus door aan dit boompje te werken kan ik nog veel gaan leren. Zijn er ook bepaalde technieken voor goede wortels te kweken, die dan boven de grond komen? Waarschijnlijk is wortelsnoei belangrijk? In mijn boeken vind ik wel hoe je wortels over een steen moet laten groeien, maar dat is hier niet van toepassing.

Die toepassing met die tegel kan ik wel gebruiken voor mijn wortels. Misschien moet ik mijn podocarpus ook in het voorjaar in een grotere pot zetten

Hartelijk dank voor je informatie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by tschreurs.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts