In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Rhododendron impeditum, kan die binnen/buiten? 12 jaren 4 maanden geleden #5066

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Goede morgen,

Door gepraat over bonsaiboompjes werd ik enthousiast en aangezien de starterssetjes absoluut nier duur waren heb ik per direct één die ik mooi vond besteld. Ik heb de startersset van Rhododendron impeditum besteld.
Ik vond de bloemetjes en het woestijnachtige (in mijn ogen tenminste haha) uiterlijk van de plant erg erg mooi.
Maar nu vraag ik me toch af, kan deze plant eigenlijk binnen? Ik heb gegoogeld en ik zie dat sommige mensen de plant inderdaad binnen hebben of hem deels binnen en deels buiten hebben.
En aangezien het nu echt winter wordt kan deze plant dan buiten?

Of was het sowieso een slecht idee om midden in de winter te beginnen met dergelijke hobby's?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rhododendron impeditum, kan die binnen/buiten? 12 jaren 4 maanden geleden #5069

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Maar al te vaak gaan mensen zich na aankoop van een plant pas afvragen wat ze eigenlijk gekocht hebben en hoe de plant verzorgt moet worden. Bijna even zo vaak wordt dan niet de moeite genomen om zelf informatie op het internet e.d. bij el kaar te zoeken maar wordt de weg van de minste weerstand gekozen en worden bijna dezelfde vragen voor de zoveelste keer in de diverse fora gesteld. Veel beter is het om alvorens wat huiswerk te doen zodat men al een beetje weet wat men aanschaft en de plant al niet bij voorbaat ten dode opgeschreven is. Maar het belangrijkste van wat zelfstudie is om er achter te komen of Bonsai wel echt iets voor u is. want de verzorging van Bonsai vraagt echt wel wat basiskennis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rhododendron impeditum, kan die binnen/buiten? 12 jaren 4 maanden geleden #5071

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Och ja probeert gewoon iets hè.
Je pakt toevallig iets wat je er mooi uit vind zien en later vraag je je af hoe je die moet verzorgen. Soms is je enthousiasme groter dan wat verstandig is.

Ik heb wel degelijk gezocht naar informatie over deze specifieke plant en ik heb er weinig duidelijkheid over gevonden. Het is dan toch niet vreemd dat iemand dan aan anderen vraagt of zij er verstand van hebben? Algemene informatie over de verzorging is er gelukkig veel te vinden. Maar de specifieke of deze plant binnen mag staan of in de vries buiten helaas niet.

Iedereen doet dingen op zijn eigen manier. De één doet een intensieve zelfstudie en koopt vervolgens een hele dure plant. De ander koopt een goedkoper plantje en gebruikt die voor zelfstudie om zo spelenderwijs er meer over te leren. Dat was mijn idee in elk geval, beginnen met een plantje dat je er leuk uit vind zien en kijken of de verzorging en dergelijke iets is voor mij. Wie zal het zeggen wat beter is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rhododendron impeditum, kan die binnen/buiten? 12 jaren 4 maanden geleden #5072

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dag Wouter,

Welkom op het forum.
Is het de bedoeling dat je deze Rhodo zelf ook binnen wilt houden of vraag je dat in het algemeen.
Ik weet niet hoe lang je de starterset in je bezit hebt maar het lijkt me verstandig om i.i.g. deze winter de plant nog even binnen te zetten op een koele vorstvrije plek en komend voorjaar naar buiten.
Ik denk dat er betreffende de verzorging wel iets is te vinden op het internet.
Succes ermee i.i.g. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hank.

Re: Rhododendron impeditum, kan die binnen/buiten? 12 jaren 4 maanden geleden #5073

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Dag Wouter,

welkom op het Bonsai Empire forum! Ook ik ben begonnen met een paar boompjes in een bloempot. Daarna ben ik mij pas gaan verdiepen in het verzorgen van. Het is even pluizen, maar er zal best wel informatie te vinden zijn over jouw rhodondendron. Kijk voor de gein eens hier: http://www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Rhododendron.html

Wat Hank al zei: over het algemeen genomen, als je boompje tot noch toe binnen heeft gestaan dan is buiten zetten geen goed idee. Pas volgend jaar weer. Dit omdat de boom langzaam in winterstand gaat, en als de overgang te groot is kan het in het ergste geval dood gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rhododendron impeditum, kan die binnen/buiten? 12 jaren 4 maanden geleden #5074

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Hartelijk dank voor jullie advies! Dat is zeker nuttig voor mij.

Het makkelijkste is voor mij als ik hem binnen kan houden.
Maar als voor de verzorging van de plant het het beste is om hem naar buiten te verplaatsen is dat ook geen probleem. Het leukste is natuurlijk als de plant zich kan profileren.

Ik heb de startersset nog niet ontvangen. Helaas miste ik vandaag de levering, dus ik zal hem morgen pas in ontvangst nemen.

Moet/kan je bij de starterssetten van Bonsaiempire de plant direct verpotten eigenlijk? Ik lees dat "Vaak moeten aangeschafte Bonsai bomen nodig worden verpot; in de meeste gevallen is het verstandig dit te doen in de eerstvolgende (vroege) lente.". Een mooie uitgezochte pot misstaat natuurlijk niet maar als het de bonsai beschadigt om dit direct te doen dan wacht ik wel even.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rhododendron impeditum, kan die binnen/buiten? 12 jaren 4 maanden geleden #5075

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
De R.impeditum is een plant voor buiten, volle grond of misschien evt. in een grote sierpot. Is i.i.g goed winterhard.

Binnen houden, hetgeen voor jou zoals je schrijft het gemakkelijkst is, zal de plant dus zeker niet ten goede komen!

Je kunt als je wilt de plant na aankomst verpotten maar het lijkt me beter hier nog mee te wachten.

Als je echter alleen maar wortels ziet en amper grond kun je overwegen toch te gaan verpotten maar dan wel in voor een Rhodo geschikte grond.

Je zult dus zelf als je de starterset ontvangt even moeten inschatten of het echt noodzakelijk is. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rhododendron impeditum, kan die binnen/buiten? 12 jaren 4 maanden geleden #5078

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Oke even samengevat, niet verpotten tot de begin van de lente. Ook tot het begin van de lente binnen houden. En zodra lente begint verpotten en dan buiten zetten?
Ik zal kijken hoe het eruitziet zodra ik hem morgen binnen heb.

Ik heb vandaag nog een bonsai aangeschaft. Is kijken of deze al gevormde bonsai het goed gaat doen. Ik denk dat het een beukje is, maar zeker ben ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Wouter.

Re: Rhododendron impeditum, kan die binnen/buiten? 12 jaren 4 maanden geleden #5096

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb mijn bonsai ontvangen :).
Het is zeker ruw materiaal.
Ik kan niet wachten tot ik hem in de lente kan gaan verpotten en bijknippen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren