In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Larix decidua met bruine naaldtoppen 12 jaren 3 maanden geleden #5359

  • josstroobants
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Eén van mijn larixen loopt in het voorjaar rijk uit met gezonde, frisgroene naalden. In de maand juni echter worden de toppen van de naalden bruin om begin september helemaal te verkleuren en veel te vroeg af te vallen.
Ik bemest de boom met een organische mengeling van koe-/kippenmest, ook een weinig Biogold en behandel hem nog eens chemisch tegen bruine naaldtoppen.
Minimum om de twee jaar wordt hij verpot. Het wortelstelsel ziet er heel gezond uit.
Een op het eerste zicht gezonde boom met toch een vervelend probleem.
Weet er iemand raad ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Larix decidua met bruine naaldtoppen 12 jaren 3 maanden geleden #5367

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
ik kan enkel afgaan op wat je voor concreets schrijft, namelijk over de bemesting. Rest van de factoren die invloed kunnen hebben, heb ik geen zicht op. Ik zou de bemesting net andersom doen Jos, je biogold (of andere gelijkwaardige meststof) de primaire bemesting maken, en je koemest/kippenmest secundaire mestgift maken (pakweg 1 of 2 keer op een jaar). Die biogold is een volwaardige evenwichtige meststof (NPK) en die koemest/kippemest is van nature uit (indien het geen verrijkte mestkorrels zijn) nogal gering van mestwaarde, en heeft daarom in verhouding betere grondverbeterende eigenschappen (ook voor bodemleven), dan wel hoge mestwaarde. Ik spreek over de zuivere natuurlijke koemest, niet over verrijkte koemestkorrels zodat die toch een volwaardige meststof wordt met evenwicht tussen NPK en evt aangevuld met sporenelementen.

Want zoals ik het lees en dus maar kan interpreteren is het vooral een tekort aan bepaalde elementen in je mestgift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Larix decidua met bruine naaldtoppen 12 jaren 3 maanden geleden #5368

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

crataegus schreef : ik kan enkel afgaan op wat je voor concreets schrijft, namelijk over de bemesting. Rest van de factoren die invloed kunnen hebben, heb ik geen zicht op. Ik zou de bemesting net andersom doen Jos, je biogold (of andere gelijkwaardige meststof) de primaire bemesting maken, en je koemest/kippenmest secundaire mestgift maken (pakweg 1 of 2 keer op een jaar). Die biogold is een volwaardige evenwichtige meststof (NPK) en die koemest/kippemest is van nature uit (indien het geen verrijkte mestkorrels zijn) nogal gering van mestwaarde, en heeft daarom in verhouding betere grondverbeterende eigenschappen (ook voor bodemleven), dan wel hoge mestwaarde. Ik spreek over de zuivere natuurlijke koemest, niet over verrijkte koemestkorrels zodat die toch een volwaardige meststof wordt met evenwicht tussen NPK en evt aangevuld met sporenelementen.

Want zoals ik het lees en dus maar kan interpreteren is het vooral een tekort aan bepaalde elementen in je mestgift.


O Jos, nog dit om te verduidelijken: (natuurlijke) koemest (gedroogd) verschilt eigenlijk altijd van mestwaarde in het eindproduct, afhankelijk van teelt van het vee en dergelijke. En het is ook zo dat vooral stikstof in hogere mate aanwezig is. Je kunt het zien als een goede aanvullende organische grondverbeteraar, met wel wat mestwaarde naar stikstof toe, maar voor de rest globaal gezien géén volwaardige primaire meststof op zich.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Larix decidua met bruine naaldtoppen 12 jaren 3 maanden geleden #5374

  • josstroobants
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Al vast dank voor de reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren