In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai Idee: Grote Bonsai 12 jaren 3 maanden geleden #5592

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zat vandaag te denken en ineens schoot mij een idee te binnen dat ik grappig vond.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden of dat dit al lang gedaan is en duidelijk een mislukking is.

Wat als ik nou een japanse esdoorn koop die als boom verkocht wordt. Laten we zeggen rond de 1 meter hoog of misschien nog hoger. En die Acer Palmatum zet ik dan vervolgens in een geschikte bonsaipot. Wat zou hier dan het effect van zijn? Zou het er leuk uit zien? Of zou de boom er heel onnatuurlijk uitzien omdat het echt nog een groeiende boom is die je koopt. Of is dit zelfs niet eens haalbaar? Wat vinden jullie ervan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Wouter.

Re: Bonsai Idee: Grote Bonsai 12 jaren 3 maanden geleden #5594

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
dit gebeurd juist heel vaak.
ook met yamadori (uit het wild gegraven).
Het zijn allemaal bomen, ongeacht de grootte.
Of het er leuk uit ziet, hangt er maar net vanaf.
het is een doelstelling bij bonsai om de boom als een miniatuur boom te laten lijken, dus alsof je naar een volwassen boom in de natuur aan het kijken bent.

reden waarom veel mensen een redelijk grote boom kopen/uitgraven en deze dan bewerken, is omdat er dan al meteen een redelijk resultaat is, dikke stam, goede wortelvoet etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai Idee: Grote Bonsai 12 jaren 3 maanden geleden #5607

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zoals dea zegt, gebeurt dit veel. Hou er rekenin me dat je om het mooi te layen worden je waarscjinlijk flink aan het snoeien moet. Wel moet je een boom nemen die veel kkleinge takkem heeft, zodat je meteen aan het vormen kan. Ook loop je het risicobdat hoewel de stam dik is, deze niet zo best is voor bonsai. Zoek er een uit die al mooi taps is.

Succes!

J

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai Idee: Grote Bonsai 12 jaren 3 maanden geleden #5620

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Dag Wouter,
Je zou eens in het boek van Peter Chan (het kweken en verzorgen van miniatuurbomen) kunnen kijken. Hij schrijft in dat boek een stukje over het gebruik van grote kwekerijbomen. Dat geeft je misschien een idee over de mogelijkheden.

Gr bg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai Idee: Grote Bonsai 12 jaren 3 maanden geleden #5624

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dag Bladgroen en Wouter,
Ik het Grote Bonsaiboek dat ik in de kast heb staan van Peter Chan is ook een hoofdstuk gewijd aan bonsai van erg grote kwekerijbomen.
Misschien dat we het over hetzelfde boek hebben, i.i.g. een zeer interessant hoofdstuk over de mogelijkheden met grote bomen.
Staat een mooie foto in van een Chinese jeneverbes van 2.50 m hoog, getraind met behulp van de traditionele bonsaitechnieken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai Idee: Grote Bonsai 12 jaren 3 maanden geleden #5626

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ja dit is een goed idee. Dit heb ik ook twee zomers geleden gedaan met een taxus boompje van ongeveer 1,5 meter hoog reden: mooie dikke stam want taxus groeit langzaam.

Over jouw idee. Je moet wel op een aantal zaken letten als je in een tuincentrum rondloopt:

Heeft de boom hele lage beginnende takken? Dit is erg belangrijk.
Kan de esdoorn tegen sterke snoei? Hoe ziet de wortelvoet/onderstam eruit?

Het voordeel van een boompje in een tuincentrum kopen is dat het wortelgestel al fijn en compact in de pot zit. Het nadeel is dat boompjes in een tuincentrum vaak recht kaal en on interessant eruit zien voor bonsai gebruik. Daarom kiezen de meeste mensen toch voor natuurlijke boompjes die die schoonheid wel in zich hebben, ongeacht het wijd verspreidde wortelnetwerk.

Ik wens je veel succes met jouw Acer :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai Idee: Grote Bonsai 12 jaren 3 maanden geleden #5642

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

bedankt voor jullie reacties!
Ik heb zeker interessante dingen gelezen.
Het is misschien inderdaad geen slecht idee om een natuurlijk groeiende grote boom te verpotten. Zeer interessant allemaal in elk geval :).
In elk geval zal ik over de boom goed informatie moeten upzoeken zo te horen!

Ik vind het in elk geval een grappig onderwerp. Bonsai is natuurlijk een miniatuurboom. En dan dus een vergrote miniatuurboom :D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts