In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

gouden regen 12 jaren 3 maanden geleden #5635

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Een vriend woont al enkele jaren in een kraakpand in gent. Dit word eind deze maand afgebroken. In zijn tuin staat een prachtige goude regen. Ik ga hem deze zondag uitgraven.Zou zonde zij moest er een bullbozer over rijden!!! Zijn stam diameter schat ik een 15-tal centimeter, de hoogte een kleine 3 meter. Ik weet dat het niet de beste periode is om deze uit te graven maar heeft iemand tips hoe ik best te werk ga? Zaag ik hem op de toekomstige bonsai hoogte af of laat ik de stam zo lang mogelijk? De kluit laat ik best zo veel mogelijk ongemoeid niet?? Foto's volgen zeker!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: gouden regen 12 jaren 3 maanden geleden #5636

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Gouden regen lijkt niet een van de makkelijkste planten te zijn om te verplanten. Ik geeft je dus een vrij slechte kans om dit succesvol te doen. Echter, als het alternatief is dat de boom zowieso het loodje gaat leggen kan je het proberen.

Persoonlijk zou ik de boom een stuk terug zagen. Dan vangt de verplante boom weinig wind en is dus stabiel op de nieuwe plek. Ook kost het uitlopen minder vocht wat beter is bij kleine kluiten.

Het beste was geweest om de boom al begin vorig voorjaar rond gestoken te hebben. Als dat niet gebeurd is, dan is het enige wat ik kan zetten: Graaf de boom zo ruim mogelijk uit. Minimaal zo vel uit de stm blijven als ook de bomkroon buiten de stam valt. Als je de boom uit het gat hebt, zaag je deze af. Bij dergelijk drastische acties kan het afsmeren met een boomsnoeimiddel tegen indringen van ziektes en belangrijker, vocht verlies, nuttig zijn.
Verplaats naar een plek uit de wind, en hou vochtig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: gouden regen 12 jaren 3 maanden geleden #5658

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Project voorlopig afgeblazen... het vriest te hard...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gouden regen 11 jaren 7 maanden geleden #12790

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Is dit nog iets geworden? Ik heb nu de kans een goede gouden regen over te nemen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gouden regen 11 jaren 7 maanden geleden #12793

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Het vroor stenen uit de grond die periode, een boom van die omvang was onmogelijk uit te graven bij min 10. De hele blok is al afgebroken en ze gaan nu beginnen met er de nieuwe bibliotheek van gent op te bouwen. Dus helaas niet gelukt.
Doen zou ik zeggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gouden regen 11 jaren 7 maanden geleden #12795

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Jammer!

Heb je nog bijzondere info gevonden over het verplanten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: gouden regen 11 jaren 7 maanden geleden #12803

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

leatherback schreef : Gouden regen lijkt niet een van de makkelijkste planten te zijn om te verplanten. Ik geeft je dus een vrij slechte kans om dit succesvol te doen. Echter, als het alternatief is dat de boom zowieso het loodje gaat leggen kan je het proberen.

Persoonlijk zou ik de boom een stuk terug zagen. Dan vangt de verplante boom weinig wind en is dus stabiel op de nieuwe plek. Ook kost het uitlopen minder vocht wat beter is bij kleine kluiten.

Het beste was geweest om de boom al begin vorig voorjaar rond gestoken te hebben. Als dat niet gebeurd is, dan is het enige wat ik kan zetten: Graaf de boom zo ruim mogelijk uit. Minimaal zo vel uit de stm blijven als ook de bomkroon buiten de stam valt. Als je de boom uit het gat hebt, zaag je deze af. Bij dergelijk drastische acties kan het afsmeren met een boomsnoeimiddel tegen indringen van ziektes en belangrijker, vocht verlies, nuttig zijn.
Verplaats naar een plek uit de wind, en hou vochtig.


Neen niet echt. Maar bovenstaande info vertelt genoeg. Dus volgens mij weet je genoeg. Wanneer moet hij weg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: gouden regen 11 jaren 7 maanden geleden #12807

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Volgens mijn ervaring droogt Gouden regen ver terug in. Zeker bij zwaardere takken. Goed de wonde afsluiten en knippen boven lagere takken die rondom de stam geplaatst zijn lijkt me aangewezen want takken drogen ook gedeeltelijk in tot op een (veel)lagere tak of zelfs tot beneden als er geen lagere tak is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts