In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Wat is er met mijn Ligustrum? 12 jaren 3 maanden geleden #5710

  • boompke-1991
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal.

Ik heb vorige week een ligustrum gekocht in het tuincentrum. de vorm sprak mij erg aan en daarom besloot ik hem mee te nemen. Gelijk ook meteen maar wat Pokon meegenomen.

Nu heb ik hem die dag een beetje gesnoeid, zijtakken die niet mooi bij de vorm pasten enzo, en water gegeven.

Het probleem is nu, alle bladeren vallen uit en zien er slap uit. De grond heb ik al gevoeld en die voelt goed vochtig. Bijgevoegde foto laat hem in zijn huidige toestand zien. Mijn profielfoto is hetzelfde boompje net na vorming een week geleden. Wat kan ik hieraan doen?

Besef dat jullie hier met een beginner van doen te hebben die niet echt groene vingers heeft. (Maar wel wilt ontwikkelen.)

Alvast bedankt!!

Björn

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wat is er met mijn Ligustrum? 12 jaren 3 maanden geleden #5711

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
weet niet zeker, maar ziet er juist naar uit, dat hij te nat staat???
kan ook komen door verandering van omgeving. soms heeft ie enkele dagen/weken nodig om zich aan te passen aan de nieuwe omgeving (temperatuur, licht, vochtigheid etc)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wat is er met mijn Ligustrum? 12 jaren 3 maanden geleden #5712

  • boompke-1991
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ok dank je wel.

Misschien dan maar even geen water geven, het voelt dan denk ik toch te vochtig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wat is er met mijn Ligustrum? 12 jaren 3 maanden geleden #5723

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Het lijkt erop alsof je een beetje teveel aandacht aan de plant hebt gegeven door hem teveel water te geven. Door naar jouw profielfoto te kijken kan ik zien dat hij weinig blad had en dus kan de plant ook weinig water verdampen. Je hoeft dus maar weinig water te geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wat is er met mijn Ligustrum? 12 jaren 3 maanden geleden #5724

  • René91
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik zou gewoon even af wachten.
De liguster heeft wat tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe klimaat. Het is normaal dat die op het begin wat bladeren laat vallen :)

Geduld is vereiste in de Bonsai wereld

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wat is er met mijn Ligustrum? 12 jaren 3 maanden geleden #5732

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Mocht je een rottingslucht ruiken in de pot, dan kan je de boom uit deze pot halen en in een ruime pot plaatsen. Zwarte en slijmerige wortels haal je er dan wel eerst vanaf, anders rot het zo verder.
Je kan de pot dan vullen met grind. Goed late opdrogen. Wel oppassen dat hij niet te droog wordt.
IN het voorjaar met een hogedrukspuit oid de oude grond verwijderen en in een goed doorlaatbaar mengsel zetten.
Meestal is de grond waarin de bomen aangeleverd worden erg slecht. Goed voor de handel en goedkoop, maar dus slecht voor de bomen zelf omdat het veel te veel vocht vasthoud of juist geen vocht meer opneemd. Dit kan erg schadelijk zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wat is er met mijn Ligustrum? 12 jaren 3 maanden geleden #5736

  • boompke-1991
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
@ Mdevries: dat denk ik ook ja, ik heb ECHT geen groene vingers, dus ik dacht dat tie dat wel op prijs zou stellen. Blijkbaar niet. Het klopt dat hij teveel water heeft gehad.

Is het verstandig dat ik hem effe een paar dagen aan de kant laat staan? (wel in de zon)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts