In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5860

  • Robby sillen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 0
Niemand die er zich aan waagt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5861

  • marthijn
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
alle bomen waarvan de bladeren niet te groot zijn volstaan volgens mij wel als bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5866

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om te beginnen zijn er soorten die dezelfde nl naam hebben, maar niet dezelfde boom zijn; dat maakt het lastiger; Berk bv is een verzamelnaam voor een groep van planten uit de betula familie. ik heb bij de meeste genoemde bomen een soortnaam opgenomen; daarmee zoeken zorgt ervoor dat je ook op buitenlandse sites hits krijgt. Vervolgens een kortew interpretatie van de geschiktheid van de soort, zoals het bij mij overkomt van sites & de plant zelf. Tenslotte een linkje naar een sit emet voorbeelden, technieken, oid. De soorten waaer ik zelf mee aan het prutsen ben hebben een steretje.

1 Berk -> betula spp -> Gaat goed; www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Betula.html

2 Gelderse roos -> Viburnum opulus-> Gaat -> home.base.be/graulusjl/project%20viburnum%20opulus.html

3 Gele kornoelje -> Cornus mas -> Wordt gedaan -> www.bonsai-fachforum.de/viewtopic.php?t=1357

4 Gewone es -> Fraxinus excelsior -> Kan, vooral voor grotere bonsai want bladeren verkleining niet genoeg voor kleinere bonsai -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Fraxinus.html

* 5 Gewone esdoorn -> acer platanoides -> Ja kan; Blad relatief groot maar verkleint behoorlijk -> communities.zeelandnet.nl/data/bonsai/in...ge=13&showpage=37050

* 6 Groene beuk -> Fagus sylvatica -> Ja kan. Beuken lopen matig terug uit op oude hout -> www.bonsaicursus.com/bonsai-beuk

* 7 Haagbeuk -> carpinus betulus -> Uiterst geschikt. Snoeibestendig en zeer fijn blad -> www.bonsai4me.com/AdvTech/ATEuropeanHorn...rogressionSeries.htm

* 8 Hazelaar -> Corylus avellana -> Matig geschikt. Blad is groot en plant groeit hard -> Vaak verpotten. Tevens vormt deze soort extreem veel uitlopers op alle ongewenste plekken. Goede plant om mee te oefenen -> www.inheemse-bonsai.nl/node/43

9 Hondsroos -> Rosa canina -> Wordt gedaan -> www.bonsai-shop.com/JSROSCAN-Samen-Rosa-canina-Heckenrose-E

10 Hulst (in pot) -> Ilex aquifolium -> Lijkt gedaan te worden

11 Inheemse vogelkers -> Prunus padus -> Wordt gedaan, lijkt me geschikt -> home.base.be/graulusjl/project%20prunus%20padus.html

* 12 Kardinaalsmuts -> Euonymus europaeus -> Geeft mooie bomen, vooral late herfst in vrucht. Lijkt mij zeer geschikt, maar weinig info

13 Katjeswilg -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Salix.html -> Kan. plant groeit hard -> Vaak verpotten.Goede knopzetting & makkelijk stekbaar -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Salix.html

14 Klimop (in pot) -> Hedera helix -> Kan -> www.absolutebonsai.com/english_ivy_bonsai

* 15 Liguster -> Ligustrum vulgare -> Absoluut geschikt. Sterk, klein blad, snel groeien en bestand tegen snoeien. -> www.bonsai4me.com/AdvTech/ATLongThinOneProgressionSeries.htm

16 Lijsterbes -> Sorbus aucuparia -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Sorbus.html

* 17 Linde -> tilia cordata -> Absoluut geschikt -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Tilia.html

* 18 Meidoorn -> Crataegus spp -> Absoluut geschikt, hade plant, snoeibaar, mooie bloei, fijn vertakkend -> www.bonsai4me.com/AdvTech/AThawthornprogression.htm

19 Rode kornoelje -> Cornus sanguinea -> yup -> www.bonsai-als-hobby.de/bonsais/outdoor/...nea-rote-hartriegel/

20 Sleedoorn -> Prunus spinosa -> Gaat zeker -> wildwoodbonsai.blogspot.com/2011/04/prunus-spinosa.html

21 Sporkehout -> Rhamnus frangula -> Wordt gedaan, weinig info

* 22 Veldesdoorn -> Acer campestre -> Ideaal voor ons deel vd wereld & bonsai -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/AcerCampestre.html

23 Veldiep

24 Vlier -> Sambucus spp -> Minder geschikt. harde groeier, langzaam verhoutend, erg groot blad

25 Wegedoorn

* 26 Wilde appel -> Malus Sylvestris -> Zeer geschikt -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Malus.html

27 Wilde peer -> Pyrus pyraster -> Lijkt geschikt

28 Wintereik -> Quercus petraea -> Geschikt, maar eiken kunnen zeer gevoelig voor wortelsnoei zijn. Lastige boom voor bonsai -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Quercus.html

29 Zoete kers -> Prunus avium -> Lijkt goed te gaan -> www.makebonsai.com/guide/bonsailink.asp?...023&name=Wild_Cherry

* 30 Zomereik -> Quercus robur -> Geschikt, maar eiken kunnen zeer gevoelig voor wortelsnoei zijn. Lastige boom voor bonsai -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Quercus.html

31 Zwarte els -> Alnus glutinosa -> Gaat lijkt niet ideaal -> communities.zeelandnet.nl/data/bonsai/in...ge=13&showpage=37050

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5926

  • Robby sillen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt leatherback vr de info :blush:
Heb er een paar uitgehaald die er sowieso gaan komen tegen eind maart.
Mijn vriendin vond de ficussen er maar eenzaam uitzien dus zijn we zaterdag wezen winkelen in noya-en in zonhoven (be).
Kon echt alle vragen kwijt wat ik had vr het moment.
Vriendelijke bediening en veel info over scharen, tangen etc.
Dus heeft ze een carmona macrophylla gekocht.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5930

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : Om te beginnen zijn er soorten die dezelfde nl naam hebben, maar niet dezelfde boom zijn; dat maakt het lastiger; Berk bv is een verzamelnaam voor een groep van planten uit de betula familie. ik heb bij de meeste genoemde bomen een soortnaam opgenomen; daarmee zoeken zorgt ervoor dat je ook op buitenlandse sites hits krijgt. Vervolgens een kortew interpretatie van de geschiktheid van de soort, zoals het bij mij overkomt van sites & de plant zelf. Tenslotte een linkje naar een sit emet voorbeelden, technieken, oid. De soorten waaer ik zelf mee aan het prutsen ben hebben een steretje.

1 Berk -> betula spp -> Gaat goed; www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Betula.html
Ruwe berk (betula pendula) te verkiezen boven Zachte berk (grotere levensduur, en toch meer uitgesproken witte bast mogelijk)

2 Gelderse roos -> Viburnum opulus-> Gaat -> home.base.be/graulusjl/project%20viburnum%20opulus.html

3 Gele kornoelje -> Cornus mas -> Wordt gedaan -> www.bonsai-fachforum.de/viewtopic.php?t=1357
rode kornoelje is inheems in nl en vlaanderen, gele kornoelje is eigenlijk midden en zuid-europa. Natuurpunt zou je dat moeten vertellen.

4 Gewone es -> Fraxinus excelsior -> Kan, vooral voor grotere bonsai want bladeren verkleining niet genoeg voor kleinere bonsai -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Fraxinus.html
mijn ervaring is dat die bladeren goed verkleinen, blijven relatief groter dan de gemiddelde bonsai natuurlijk, maar verkleining gaat mijns insziens goed, verhoudingsgewijs beter dan dat je gewone esdoorn bijvoorbeeld kunt vekleinen. Heb ook al andere bomen gezien waar het blad nog 5 à 6cm was, op een groter exemplaar is dat indrukwekkend om zien...te vergelijken met lijsterbes, die ook goed verkleint.

* 5 Gewone esdoorn -> acer platanoides -> Ja kan; Blad relatief groot maar verkleint behoorlijk -> communities.zeelandnet.nl/data/bonsai/in...ge=13&showpage=37050

* 6 Groene beuk -> Fagus sylvatica -> Ja kan. Beuken lopen matig terug uit op oude hout -> www.bonsaicursus.com/bonsai-beuk

* 7 Haagbeuk -> carpinus betulus -> Uiterst geschikt. Snoeibestendig en zeer fijn blad -> www.bonsai4me.com/AdvTech/ATEuropeanHorn...rogressionSeries.htm

* 8 Hazelaar -> Corylus avellana -> Matig geschikt. Blad is groot en plant groeit hard -> Vaak verpotten. Tevens vormt deze soort extreem veel uitlopers op alle ongewenste plekken. Goede plant om mee te oefenen -> www.inheemse-bonsai.nl/node/43
hard groeien is geen nadeel, ik zou dat eerder als vrij nuttig beschouwen. Als bonsai en in pot dus, valt dat zelfs mee, niet te vergelijken met de groei in vollegrond. De knopjes en uitlopers die ongewenst zijn voor de verdere groei, kun je zeer makkelijk afschrapen met je nagels, koud kunstje. Bovendien nuttig als je iets verpest bij snoei of vormgeving, krijg je snel een aantal nieuwe mogelijkheden door nieuwe knoppen en uitlopers. Bij heel grote exemplaren zal die felle knopvorming e.d. misschien wat lastiger zijn om bij te houden.

9 Hondsroos -> Rosa canina -> Wordt gedaan -> www.bonsai-shop.com/JSROSCAN-Samen-Rosa-canina-Heckenrose-E

10 Hulst (in pot) -> Ilex aquifolium -> Lijkt gedaan te worden

11 Inheemse vogelkers -> Prunus padus -> Wordt gedaan, lijkt me geschikt -> home.base.be/graulusjl/project%20prunus%20padus.html

* 12 Kardinaalsmuts -> Euonymus europaeus -> Geeft mooie bomen, vooral late herfst in vrucht. Lijkt mij zeer geschikt, maar weinig info

13 Katjeswilg -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Salix.html -> Kan. plant groeit hard -> Vaak verpotten.Goede knopzetting & makkelijk stekbaar -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Salix.html
als je een beginner bent, zou ik geen wilgensoorten aanraden. Ook voor ervaren bonsaiïsten een grote uitdaging, alleen al door de immense dorst dat ze hebben. Vorming is echt wel niet simpel bij wilg ook.

14 Klimop (in pot) -> Hedera helix -> Kan -> www.absolutebonsai.com/english_ivy_bonsai

* 15 Liguster -> Ligustrum vulgare -> Absoluut geschikt. Sterk, klein blad, snel groeien en bestand tegen snoeien. -> www.bonsai4me.com/AdvTech/ATLongThinOneProgressionSeries.htm

16 Lijsterbes -> Sorbus aucuparia -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Sorbus.html
zeer goede bladverkleining mogelijk! leuke boom, maar reken niet op heel fijne vertakking, daarvoor is het een heel lastige soort, maar nog altijd mooi.

* 17 Linde -> tilia cordata -> Absoluut geschikt -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Tilia.html
ja, maar is een soort die ook wel vrij vatbaar is voor tal van ziektes en bladschimmels, goed in de gaten te houden altijd.

* 18 Meidoorn -> Crataegus spp -> Absoluut geschikt, hade plant, snoeibaar, mooie bloei, fijn vertakkend -> www.bonsai4me.com/AdvTech/AThawthornprogression.htm
vooral de éénstijlige meidoorn, als inheemse soort, vraag maar na aan natuurpunt.

19 Rode kornoelje -> Cornus sanguinea -> yup -> www.bonsai-als-hobby.de/bonsais/outdoor/...nea-rote-hartriegel/

20 Sleedoorn -> Prunus spinosa -> Gaat zeker -> wildwoodbonsai.blogspot.com/2011/04/prunus-spinosa.html
mooie boom die eigelijk niet zo vaak in bonsaiverzamelingen te vinden is, wordt onderschat, relatief als probleem te beschouwen is de zwakke diktegroei, en als bonsai niet bijster felle groei, niet te vergelijken met meidoorn op dat vlak volgens persoonlijke ervaring.

21 Sporkehout -> Rhamnus frangula -> Wordt gedaan, weinig info.
heb idd nog geen enkele vuilboom bonsai gezien.

* 22 Veldesdoorn -> Acer campestre -> Ideaal voor ons deel vd wereld & bonsai -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/AcerCampestre.html

23 Veldiep veldiep is eigenlijk één van de benamingen voor gewone gladde iep (ulmus minor of ook wel ulmus carpinifolie). In nederland heb je de kruising ulmus x hollandica (kruising tussen ruwe en gladde), die daar als veldiep wel es aangeduid wordt. In engeland hebben ze dan weer ulmus procera of de engelse veldiep. Die via natuurpunt zal zeker ulmus minor zijn.

24 Vlier -> Sambucus spp -> Minder geschikt. harde groeier, langzaam verhoutend, erg groot blad

25 Wegedoorn
moet volgens mij doenbaar zijn, ken geen enkele bonsai-wegedoorn. Inheems maar volgens mij in de natuur zeldzaam aanwezig.

* 26 Wilde appel -> Malus Sylvestris -> Zeer geschikt -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Malus.html
Ik denk dat de appel die via natuurpunt aangeboden wordt NIET geschikt is gezien het de zuivere soort zal betreffen, niet zoals meestal in kwekerijen de variëteiten en cultivars van de sylvestris. Volgens mij heb je dan de (semi)wilde appel (zeker niet de autochtone) met grote bladeren, en die verkleinen volgens mij niet veel. Maar te proberen in grotere exemplaren denk ik wel.

27 Wilde peer -> Pyrus pyraster -> Lijkt geschikt

28 Wintereik -> Quercus petraea -> Geschikt, maar eiken kunnen zeer gevoelig voor wortelsnoei zijn. Lastige boom voor bonsai -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Quercus.html
ook relatief grotere bladeren dan zomereik.

29 Zoete kers -> Prunus avium -> Lijkt goed te gaan -> www.makebonsai.com/guide/bonsailink.asp?...023&name=Wild_Cherry
ook wel boskers genoemd.

* 30 Zomereik -> Quercus robur -> Geschikt, maar eiken kunnen zeer gevoelig voor wortelsnoei zijn. Lastige boom voor bonsai -> www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Quercus.html
heb zelf niet echt lastige ervaringen met eik, tenminste als je van klein plantsoen begint, en rekening houdt met meeldauwbestrijding. Voor het overige heel goede groeier, loopt minstens een 2e keer uit van nature met het zogenaamde sint-janslot.

31 Zwarte els -> Alnus glutinosa -> Gaat lijkt niet ideaal -> communities.zeelandnet.nl/data/bonsai/in...ge=13&showpage=37050

kies een groter formaat, minstens vanaf 50 à 70cm. Bladeren verkleinen maar pas met veel vertakking. Leuk omdat je snelle groei hebt, je moet dat incalculeren als je de boom opkweekt voor bonsai, ook in de schaal (ik zit met 3 boompjes in de fase van vollegrond opkweek).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5931

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
sorry, had nochtans al mijn toevoeging in kleur rood gezet maar ik zie dat dit bij plaatsen van het bericht niet gelukt is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5932

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
correctie nog:

gewone esdoorn is acer PSEUDOplatanus

de Noorse esdoorn is platanoides

groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5934

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

crataegus schreef : correctie nog:

gewone esdoorn is acer PSEUDOplatanus

de Noorse esdoorn is platanoides

groet


Absoluut gelijk. Mijn excuses.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5937

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef :

crataegus schreef : correctie nog:

gewone esdoorn is acer PSEUDOplatanus

de Noorse esdoorn is platanoides

groet


Absoluut gelijk. Mijn excuses.


als je goed kijkt Leatherback, kun je mij ook op een typfout betrappen haha: ulmus carpinifolie, -foliA typte blijkbaar niet zo vlot ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: soort 12 jaren 3 maanden geleden #5939

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
we moeten gewoon iets beter opletten of zo; In de link die ik bij de acer gaf staat wel gewoon de juiste soortnaam; Zucht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts