In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Salix (wilg) 12 jaren 2 maanden geleden #6077

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Robby sillen schreef : Bedankt DEA maar heb je dit ook voor belgië ?


maar amaai, zeker en vast:

www.vlaamsebonsai.be/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Salix (wilg) 12 jaren 2 maanden geleden #6095

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
het lijkt mij juist een uitdaging om van een schietwilg/knotwilg een treur te maken omdat het een andere variëteit is moet je de boom helemaal in die vorm zien te krijgen net zo als ik van plan ben met me haagbeuk gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Salix (wilg) 12 jaren 2 maanden geleden #6100

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

bonsai1.2 schreef : het lijkt mij juist een uitdaging om van een schietwilg/knotwilg een treur te maken omdat het een andere variëteit is moet je de boom helemaal in die vorm zien te krijgen net zo als ik van plan ben met me haagbeuk gr bonsai1.2


ja dat wel, je kan van alles een uitdaging maken, alleen ben je dan volgens mij bezig 'rondom' bonsai. Denk dat we dit toch ook doen omwille van een zekere eerbied voor natuur, los van het zuiver creatieve aspect. Weet niet welke meerwaarde er juist is om per definitie een schietwilg te willen gebruiken, terwijl de natuur je al de treurwilg te bieden heeft, als je een treurwilg wil maken? Nu ja, doe dan maar :) maar denk er es rustig over na ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Salix (wilg) 12 jaren 2 maanden geleden #6103

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een kleine toevoeging hierbij: Een plant die niet van nature gaat hangen, zal zeer slecht zijn in het verplaatsen van groeipunten: Het is normaal om de punten die het meeste licht krijgen het hardste te laten groeien. De knoppen die het hoogste in de plant zitten krijgen daarom ook de meeste energie toegespeelt. Als jij takken naar beneden buigt, dan verandert de physiologie. Dit wordt bv bij fruitbomen toegepast om bloei te stimuleren.

in jouw geval krijg je het effect dat bovenop de bocht in de takken extra groei komt en de naar beneden gebogen takken weinig tot niet groeien. In het ergst geval stoot de plant deze takken gewoon af.

Een top bonai maken is al een uitdaging genoeg, zonder tegen de natuurlijke groeivormen van bomen in te gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Salix (wilg) 12 jaren 2 maanden geleden #6173

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ja ik zou als ik jouw was toch zoeken voor een treurwilg als je een treurwilg vorm wilt creëren. De grijze schietwilt groeit net zo snel maar als je die naar beneden gaat bedraden dan lijkt me de kans dat het er raar uit gaat zien groot. Ook heb je nog de grote kans op die-back vooral in de winter.

Ik ben zelf ook met een treurwilg bezig ik had eerst een dikke tak maar die mislukte. Nu heb ik er deze zomer eentje van duimdikte een aantal maanden in het water laten staan. Toen die voldoende wortels had heb ik hem in de volle grond gezet in de tuin op een schaduwachtig plekje. Een stoeptegel eronder zodat je een brede wortelgroei krijgt wat later gemakkelijker op te graven is. Gelukkig is deze winter tot dusver niet erg streng dus hoop ik binnen 2 jaar een grote overwoekerde wilg te hebben die een stevige stam heeft. Nu dus maar wachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Salix (wilg) 12 jaren 2 maanden geleden #6312

  • Robby sillen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi even een update over de "knot"wilg stekken 6 van de 8 hebben wortel geschoten in de grond. Aangezien ze alle 6 mooi jong groene knopjes hebben en de 2 dikste hebben zelfs al groen takjes van bijna een cm. Denk dat ik de dikke gewoon als wilg ga laten schieten en de jongere knaken toch ga laten treuren als het mogelijk is binnen 2 jaar.
Morgen maar eens kijken gaan voor treurwilgjes :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Salix (wilg) 12 jaren 2 maanden geleden #6313

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
mooi, maandag zijn bij mij de knot wilgen geknot heb er even een tak tussenuit gepikt en een meter vanaf gezaagd en in een grote stenen pot gezet met de bedoeling om als oefen materiaal te gebruiken alleen is het hele zooitje nu ingevroren terwijl ik nog niet eens water heb gegeven :P maar ik hoop dat je wilgen stekjes het overleven met dit weer en sucses veders gr bonsai1.2 ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Salix (wilg) 12 jaren 2 maanden geleden #6335

  • Robby sillen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 0
Die overleven het wel, de staan binnen voor het moment en krijgen niet "teveel" daglicht. Maar de opzet is dat ik andaag of morgen een flora lamp ga halen om in de kelder op te hangen dat ze daar, zolang het zo weer blijft, rustig kunnen wortels ontwikkelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Salix (wilg) 12 jaren 2 maanden geleden #6340

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

Robby sillen schreef : Die overleven het wel, de staan binnen voor het moment en krijgen niet "teveel" daglicht. Maar de opzet is dat ik andaag of morgen een flora lamp ga halen om in de kelder op te hangen dat ze daar, zolang het zo weer blijft, rustig kunnen wortels ontwikkelen.


Daar zou ik mij niet mee bezig houden, voor die dikke week dat het nog gaat vriezen moet je ze niet belichten. Zonder blad doen ze practisch niet aan fotosynthese. Eens het weer wat beter wordt zet ze dan gerust buiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren