In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5907

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Heeft er iemand ervaring met het maken van een dubbelstam?
Ik heb in een pot 2 waterwilgen. Deze zijn er spontaan ingekomen door zaad. Ik heb ze nu al een jaar of 3. Door dat de grootste dicht tegen de potrand staat heeft hij slechts langs een kant een mooie wortelvoet. Ik zou graag het 2e wilgje tegen de minst mooie kant plaatsen dat ze door de jaren heen samengroeien. Wat ik weet is de schors lichtjes verwijderen en de boompjes samenbinden. Iemand nog tips? Wanneer begin ik er best aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5910

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

kevofski schreef : Heeft er iemand ervaring met het maken van een dubbelstam?
Ik heb in een pot 2 waterwilgen. Deze zijn er spontaan ingekomen door zaad. Ik heb ze nu al een jaar of 3. Door dat de grootste dicht tegen de potrand staat heeft hij slechts langs een kant een mooie wortelvoet. Ik zou graag het 2e wilgje tegen de minst mooie kant plaatsen dat ze door de jaren heen samengroeien. Wat ik weet is de schors lichtjes verwijderen en de boompjes samenbinden. Iemand nog tips? Wanneer begin ik er best aan?


als het al wat dikker materiaal is, idd deel ontschorsen, zorg dat vlakken goed tegen elkaar kunnen, en schroef de boel gewoon tegen elkaar, wondpasta over het schroefgat. Geef dat tijd natuurlijk, en doe dat secuur anders wordt het een knoeiboel. Doe dat niet met materiaal van een cm dik natuurlijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5911

  • Coen108
  • Coen108's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 122
  • Ontvangen bedankjes 6
Idd zoals Crataegus zegt, wonden maken en tegen elkaar....
Ik heb zelf gewoon plakband en leukoplast gebruikt, is stevig en zitten niet echt slechte stoffen in... Is ook makkelijk te verwijderen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5917

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
de grootste is een 3cm dik, het kleintje een cm-tje.Ik zou er durven voor gaan. In de vroege lente?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5919

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
+wilgen zijn een vrij sterke soort niet???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5921

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

kevofski schreef : de grootste is een 3cm dik, het kleintje een cm-tje.Ik zou er durven voor gaan. In de vroege lente?


ja, of eerder nog in groeiperiode, mei/juni, als ze op hun piekmoment beleven in groei zeg maar, omdat de kans dan het grootst is dat de wond het snelst toegroeit. Doe je dat een paar weken voordat ze in knop komen, heb je een hele periode waar er eigenlijk niets mag misgaan... (late vorst, teveel aan water en vuil die tussen en op de wond kan komen, enzovoort...). Ik zou in de groeiperiode in de lente doen, en meteen alles goed sealen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5953

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ok zal ik rekening mee houden. Met welk materiaal worden de 2 stammetjes bij elkaar gebonden? Buiten coen nog iemand ervaring met leukoplast?????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5965

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

kevofski schreef : Ok zal ik rekening mee houden. Met welk materiaal worden de 2 stammetjes bij elkaar gebonden? Buiten coen nog iemand ervaring met leukoplast?????


de zware klustape (grijze versterkte tape, lijkt op duc-tape) van een bepaalde Bouwmarkt, zal zeker ook voldoen, en is vlotter af te halen dan de monsterlijk sterke ductape.

alles wat de boel stevig bij elkaar kan houden en dan niet snel loslaat of verweerd door weersomstandigheden, zal wel voldoen

een vijs erin draaien helpt ook hoor en wordt veel gedaan, bij iets dikker materiaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5966

  • j0hner
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
ik gebruik altijd schilderstape
Laat geen lijmresten achter etc, is redelijk weerbestendig en sterk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: maken van dubbelstam 12 jaren 3 maanden geleden #5972

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Eenvoudig beide loten licht afkanten met een scherp mes tot je net door de cambium laag bent. Dan tegen elkaar binden met raffia en dan entwas er overheen. Zorg ervoor dat je beide planten zo plant dat ze zonder veel kracht bij elkaar blijven.

Overigens: Een dubbelstam kan je ook maken door een ztak omhoog te leiden. Nieuwe wortels kan je ook creeeren door een stukk draad strak onderaan de stam te binden (Bij het begin vd huidige wortels) en de plant een paar cm dieper te zetten. Zeker bij wilg zal na een groeiseizoen al een nieuwe krans gevormd zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren