In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Larix...wat moet ik er mee aan ??? 12 jaren 1 maand geleden #6720

  • Semmy-Jo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en adviezen...eerlijk gezegd ben ik nog steeds in tweestrijd. Er zijn een aantal voorstanders om hem niet in te korten en een aantal die zeggen dat hij juist wel ingekort moet worden.

Ik heb hem zojuist in een drumpot gezet...zonder er verder iets aan te doen overigens. Ten aanzien van het niet inkorten vind ik hem wel een ietwat 'hoog' worden. Maar vind het daarentegen ook zonde om de mooie takken aan de bovenzijde te verliezen.

Ik gun de boom even wat rust i.v.m. het ompotten....laat hem eens even deze lengte en wacht dan nog maar een even rustig af en bekijk hem nog eens een paar keer. Inkorten is snel gebeurd, maar kan niet meer ongedaan worden gemaakt ;-(

Maar nogmaals...super voor jullie reacties.

gr. Mario

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Larix...wat moet ik er mee aan ??? 12 jaren 1 maand geleden #6721

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
waarom heb je hem nu al in een drumpot gezet, als ik vragen mag??
Hij heeft nu minder ruimte om te groeien, en aangezien je er nog geen definitieve vorm aan hebt gegeven, zal het oppotten niet veel verbetering geven.

(verder niet erg ofzo, ik merk alleen dat veel mensen veel te vroeg bomen al in een pot willen "proppen". In de regel komt de definitieve pot pas vrij laat aan de orde, pas als de vorm er goed inzit, en verdere groei niet meer noodzakelijk is. hoe kleiner de pot, hoe minder groei)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Larix...wat moet ik er mee aan ??? 12 jaren 1 maand geleden #6797

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
als je hem gaat ibnkorten heb je wel een probleem onderste takken zijn in verhouding niet dik genoeg. dat is ook geen probleem je kan die laten verdikken, maar dan ben je weer 5 jaar verder. hij heeft een mooie stam, voor wat deze dan niet gebruiken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Larix...wat moet ik er mee aan ??? 12 jaren 1 maand geleden #6987

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13

Ik denk dat ik hem bij de rode streep zou afknippen. Vanaf dat punt loopt de stam vrijwel niet meer taps toe en bovendien zitten alle interessante elementen ook onder dat punt. De kleine tak vlak onder de knip wordt dan de nieuwe leider en kun je mooi naar beneden terugbrengen met goed bedraden.
De grote bocht is op zich heel mooi, maar ik zou die misschien nog iets meer dimensie geven door de boom een graad of 15 schuin in de pot te plaatsen zodat de rand van de pot zit zoals de grote rode streep op de foto. Verder zoals hierboven ook genoemd zou ik de onderste tak verwijderen.
Hoe denken jullie daarover?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts