In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Wanneer beginnen 12 jaren 1 maand geleden #6683

  • jehsd
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
:cheer: :cheer: :cheer:

Hallo allemaal,

Mijn geduld is bijna beloond en ik denk dat ik binnenkort boompje kan gaan uitsteken ik heb al een paar mooie op het oog!!

Wanneer kan ik ze uitsteken en hoe snoei ik ze dan? En zijn er nog extra tips?

War heb ik allemaal nodig of kan ik met mijn Felco snoeischaar al een einde komen,

Hoop op wat tips en ik ga proberen wat fotoos te plaatsen.

Grtz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wanneer beginnen 12 jaren 1 maand geleden #6685

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Met het risico bot over te komen..

Als je je afvraagt wanneer je bomen kan gaan uitsteken en wat je verder nodig hebt zou ik je adviseren de boompjes NIET uit te steken. 99% kans dat je boompjes anders de eerste 2 maanden niet overleven.

Bonsai is niet een kwestie van naar het bos gaan en met een spade aan de slag gaan. Je zal je eerst moeten bekwamen in de gewone kennis van planten, hoe te verzorgen verpotten ed. Als je dat hebt gedaan, kan je een stap verder, en gaan trachten de boom gecontroleerd op te kweken.

Mijn advies: Wacht nog een jaar of 2 voor je zomaar planten gaat uitsteken. Begin met een 3 euro plantje uit een tuincentrum. Als je die plantjes een jaar of 2 in leven kan houden, kan je beginnen met in het wild mooi materiaal te gaan verzamelen. Hoewel ik zelfs dan nog zou adviseren: Doe het niet.

Niets is erger dan een boompje van enkele tientallen jaren oud uit de natuur te halen en die vervolgens bij de eerste hittegolf teverliezen, of nog erger, bij gebrek aan kennis meteen in de eerste dagen te verliezen.

DUs, in het kort:
Ga naar een tuincentrum of kweker. Haal ldaar een paar verschillende plantjes van een paar euro. Ga daar eerst mee oefenen. Als je die moeiteloos in leven kan houden, en wat ervaring begint te krijgen met vormen en verpotten kan je overwegen in de natuur te gaan zoeken. Daarbij geldt: Heb respect voor de planten, en voor de eigenaar: Ga na van wie het stuk grond is, en of je daar mag verzamelen. En neem vervolgens de tijd om te zorgen dat de plant de kans heeft te overleven. (Voor de meeste planten staat minimaal een hallf jaar, vaak een heel jaar voorbereidingstijd voor het verzamelen van gevestigde planten)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kevofski

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wanneer beginnen 12 jaren 1 maand geleden #6686

  • jehsd
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Bot overkomen doe je niet hoor!

De kennis en dergelijke heb ik al vergaard in de mate van het mogelijke.

En bomen van 10 jaar ga ik niet uisteken hoor het zijn bomen die ik al heb voor bereid,door ze al 2 a 3 jaar te snoeien ed.

Kennis van planten en verzorging heb ik denk ik wel na 18 jaar ervaring,alleen bonsai is volledig nieuw.

Dus ik zie geen enkele reactie als Bot . Nou ja die van jou toch niet.

Het zijn allen boompjes die ik met toestemming mag uitgraven.
En de oudste is denk ik 5 jaar maar de meeste rond de 3 schat ik.

Mijn vraag is vooral wat is nu doe als ik ze heb uitgegraven,kwa wortelsnoei en in volle grond of pot?

Bedankt voor de tips ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren