In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai 12 jaren 1 maand geleden #6693

  • Marc1711
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Marc, 27 jaar uit Breda, samenwonend en vader van een prachtige dochter van 2.

Ik zou ontzettend graag met de bonsai hobby aan de slag gaan.
In het verleden heb ik ooit eens een boompje gekocht bij een tuincentrum, maar dat is al vroeg gestorven. Daarna heb ik er nooit meer iets mee gedaan, mede omdat het toch wel een teleurstelling was.

Ik heb op marktplaats het boek van Harry Tomlinson alvast gekocht.

Nu vroeg ik me af of er misschien mensen in de buurt van Breda wonen die het leuk vinden om mij eens wat uitleg te geven. Ik zou graag weer eens een boompje kopen, of uit de natuur halen, om er vervolgens een mooi project van te maken. Het liefst een bonsai die voor binnen geschikt is, want ik beschik nu nog alleen over een balkon.

Ik vind een bonsai die in de bloei komt, of van bladkleur veranderd erg leuk. Misschien dat er iemand is die het leuk vindt om samen met mij een boompje te kopen en mij wat wegwijs te maken?

Ik vind het erg moeilijk waar ik moet beginnen met deze hobby....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marc1711.

Re: Bonsai 12 jaren 1 maand geleden #6697

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Mijn start was door lid te worden bij een bonsaivereniging in de buurt. Je vind op deze site een lijst met alle verenigingen. Kijk maar eens!
Welkom bij een supermooie hobby!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai 12 jaren 1 maand geleden #6706

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
ik kom uit roosendaal, dus vlak in de buurt.. en met een bakkie koffie erbij babbelen over deze mooie hobby is voor mij iedereen welkom hoor..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai 12 jaren 1 maand geleden #6719

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Marc1711 schreef : Ik zou graag weer eens een boompje kopen, of uit de natuur halen, om er vervolgens een mooi project van te maken. Het liefst een bonsai die voor binnen geschikt is, want ik beschik nu nog alleen over een balkon.

Ik vind een bonsai die in de bloei komt, of van bladkleur veranderd erg leuk.

Ik vind het erg moeilijk waar ik moet beginnen met deze hobby....


Begin idd met jezelf goed in te lezen, da's de beste start, en je hebt nu een zeer goed boek te pakken (tomlinson)

een boom hier (in NL) uit de natuur halen, zal het binnen niet goed doen.
praktisch ELKE boom hoort buiten. Als we het over "binnen bonsai" hebben, dan gaat het in de regel om een boom die uit een tropisch klimaat komt, met bijna het hele jaar door temperaturen boven de 15 graden. Die kunnen "onze" winters dus niet aan, en daardoor moeten ze in NL naar binnen (> binnen bonsai).
Dus jouw optie om een boom uit de natuur te halen en dan binnen te zetten zal niet opgaan.

Vervolgens heb je het over een bloeiende of bladverliezer (die van bladkleur veranderd) en die wil je binnen zetten.
Zal ook niet gaan, want het verkleuren en verliezen van blad gaat onder invloed van licht en temperatuur.
Kijk maar in de natuur, in de herfst als het kouder wordt verandert de kleur van het blad en zal uiteindelijk afvallen.
Als je zo'n boom binnen houdt, zal de temp. vrijwel constant zijn, en zal er dus ook geen kleurverandering en bladval plaatsvinden.

Nogmaals, lees je dus eerst goed in over wat je wilt.

Met een balkon kan je ook zeker wel bonsai houden/verzorgen. Weet niet aan welke zijde je balkon gesitueerd is, maar oosten/zuiden is het meest geschikt ivm zonlicht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai 12 jaren 1 maand geleden #6722

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Yep, ik heb mijn balkons op het zuidwesten en het noordoosten, en mijn bomen doen het goed. Punt van aandacht: ik heb een windscherm in de balkonrailing op het zuidwesten, dan hebben ze toch wat schaduw als het erg heet is. Alhoewel dat enigzins teniet gedaan wordt door de weerkaatsing van de zon op het raam. Blijft altijd oppassen: teveel zon is óók niet goed, kunnen je bladeren verbranden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai 12 jaren 1 maand geleden #6725

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Helemaal mee eens, heb balkon op zuid/oost. De wind is soms een probleem maar voor gevoelige bomen kun je altijd wat verzinnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts