In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: waarschijnlijke jeneverbes goed voor bonsai? 12 jaren 3 weken geleden #6820

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59

alpine schreef : *snip*
je moet een keuze maken neem dan de dunste van de drie en probeer, breek je hem dan heb je nog 2 andere.


Kijk da's nou klare taal die ik ook begrijp. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: waarschijnlijke jeneverbes goed voor bonsai? 12 jaren 3 weken geleden #6833

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat je meer gedaan hebt dan allen dood spul verwijderen. Het hele midden van de boom is nu kaal. Jammer. Die dunne takjes in het midden hadden mooi kunnen dienen als nieuwe takjes, met loof dichter op de stam.

Voor je veel meer doet, ga eerst even inlezen op de ideeen achter een bonsai, en over het vormen van naaldbomen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: waarschijnlijke jeneverbes goed voor bonsai? 12 jaren 3 weken geleden #6839

  • mathijs1986
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 4
de takjes die ik verwijderd heb waren naar mijn idee onnodig en er zaten dode tussen, maar dit kan inderdaad komen door gebrek aan kennis.

en dan denk je dat je goed bezig bent door ze weg te knippen..

zal me inderdaad ns inlezen maar je moet ergens beginnen.
k hoop dat ie nog te redden is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: waarschijnlijke jeneverbes goed voor bonsai? 12 jaren 3 weken geleden #6840

  • smokeysender
  • smokeysender's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 84
  • Ontvangen bedankjes 0
De boom is zeker nog te redden alleen nu heb je eerst een (heel) lang stuk tak voordat het groen begint, en in het midden tussen het groen heb je geen vertakkingen meer.

maar het is in het begin ook heel moeilijk om te zien hoe je precies moet snoeien ik moet zelf ook nog heel wat bij leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: waarschijnlijke jeneverbes goed voor bonsai? 12 jaren 3 weken geleden #6844

  • mathijs1986
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 4
Het is inderdaad moeilijk ja, vooral met de verschillen van bepaalde bomen. er is volgens mij bijna nooit een vast uitgangspunt..
daar lijkt het iig een beetje op.
en geduld zal ook wel een rol spelen..

Na er een nacht over geslapen te hebben denk ik dat het misschien beter is om de wortels een beetje te snoeien,
grond veranderen,
paar maanden laten rusten en misschien wat bemesten?
in tussentijd alvast bedradingcursus doen
later als hij iets bijgekomen is proberen te bedraden?

of is dit niet zon goede wijze?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: waarschijnlijke jeneverbes goed voor bonsai? 12 jaren 3 weken geleden #6845

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou op dit moment de boom met rust laten, en gaan bedenken welke kant je de plant op wilt nemen. Wat is de uiteindelijke plant die je in gedachten hebt. Dan kan je van daaruit verder werken.

Als je nu gaat verpotten, en dit serieus aanpaakt met het opschonen van de wortelkluit en inkorten van wortels ed. dan kan je het komende jaar zowieso niets anders meer doen aan de boom, en zal je boom het komende jaar qua bovengrondse groei ook niet veel doen.

Aan de andere kant, als je nu besluit dat je het aandurft om de boom te vormen, dan kan je over een maand 3/4 van het huidige loof kwijt zijn. De plant heeft dan een grote kluit in verhouding tot de kroon, waardoor herstel zeer snel kan gaan. Vervolgens kan je volgend seizoen de plan in een iets kleinere pot zetten en ben je sneller op weg naar een bonsai.

Ik zou dus aanhouden: Eerst bovenkant in gareel brengen, dan de wortels. Kijk wel naar de wortels (Schraap de eerst cm voorzichtig opzij) zodat je kan zien hoe de wortels zijn ten opzichte van de stam. Dan kan je besluiten wat de voorkant is van de toekomstige boom. Het risico bestaat dat de boom na de moeite van dit eerste jaar, volgend jaar het verplanten niet overleeft. Dat is het risico: Je kan een heel jaar werken aan een boom, en dat alles voor niets is. Aan de andere kant: Als de boom sterft, dan doet hij dat ook als je nu de boom gaat verpotten & wortelsnoei toepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: waarschijnlijke jeneverbes goed voor bonsai? 12 jaren 3 weken geleden #6877

  • mathijs1986
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 4
dacht ik vanochtend nog een goed plan te hebben haha, helaas.

gelukkig is er een goede backup hier dat helpt wel enorm, ik zou dan toch op jouw manier willen beginnen leatherback, eerst vormen dan.

is het misschien wat om eerst de stam omhoog te vormen?.
als ik hem met de hand iets buig zie ik dat het hele zootje meegedrukt gaat worden dus had ik bedacht om een spanband over het middenstuk heen te spannen en daarna de stam onder spanning te zetten.

als stijl leek mij het idee van dea wel goed om er een half cascade van te maken.

en misschien is het wat om die lange stam met onderdaan de minste takjes en loof er uiteindelijk ( volgend jaar) een keer vanaf te marcotteren zodat er 1 opgaande stam en 1 neerbuigende overblijft.

ik laat de boom evengoed nog wel een paar weekjes rusten voordat het door mn enthousiastme helemaal verpest is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: waarschijnlijke jeneverbes goed voor bonsai? 12 jaren 3 weken geleden #6913

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Boom laten rusten en in de lente vormen, dan volgend voorjaar verpotten en in schaal zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts