In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: alpenwilg 12 jaren 3 weken geleden #7058

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

kevofski schreef :

alpine schreef : Hoe ga je daar een bezemvorm van maken, de stam is veel te lang.

Wat heeft bezemen met de lengte van de stam te maken? Wat ik zie is een mooi begin om voor een bezem te gaan.

Thnx!ik vind het ook eigenlijk.
De hoogte is toch in verhouding met de dikte van de stam,hij moet alleen een beetje "voller" worden...
Ik ben ook nog niet zo heel lang bezig en het is ook niet de bedoeling om er handen vol geld aan uit te geven maar een beetje proberen en wat bij te leren en zien wat lukt en wat niet.
Een kant en klare bonsai kan iedereen kopen maar dat is niet de bedoeling voor mij.
Het moet betaalbaar blijven en het beste is dat je zelf iets kan creeren ook al is het geen topmateriaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kevofski

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: alpenwilg 12 jaren 3 weken geleden #7063

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Dit heeft niets te maken met topmatriaal.
Dit is een ent stam Es ( waarschijnlijk ) en de takken boven Salix

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: alpenwilg 12 jaren 3 weken geleden #7064

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

alpine schreef : Dit heeft niets te maken met topmatriaal.
Dit is een ent stam Es ( waarschijnlijk ) en de takken boven Salix

Ik begrijp wel wat je bedoeld en daar heb ik alle respect voor maar ik vind toch dat je het een beetje neerbuigend uitdrukt en dat vind ik voor niets nodig eigenlijk...
Het was maar een simpele vraag die ik heb gesteld

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: alpenwilg 12 jaren 3 weken geleden #7065

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De hoogte is nadrukkelijk niet erhouding tot de dikte. Bij bonsai hou je nin princiope een verhouding stamdikte : Hoorte boom van 1:6 a 1:13 aan. Dus een stam van 1 cm dik mag een boompje van 12cm opleveren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: alpenwilg 12 jaren 3 weken geleden #7067

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
neen mighty mouse dat is niet de bedoeling, ik wil je gewoon helpen
en zeg je wat kan en niet kan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mighty mouse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: alpenwilg 12 jaren 3 weken geleden #7068

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

alpine schreef : neen mighty mouse dat is niet de bedoeling, ik wil je gewoon helpen
en zeg je wat kan en niet kan.

Ok,daar neem ik genoegen mee!!
Bedankt voor de raad!
Misschien zal ik hem dan maar in de tuin planten en een ander "projectje" zoeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: alpenwilg 12 jaren 3 weken geleden #7070

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

leatherback schreef : De hoogte is nadrukkelijk niet erhouding tot de dikte. Bij bonsai hou je nin princiope een verhouding stamdikte : Hoorte boom van 1:6 a 1:13 aan. Dus een stam van 1 cm dik mag een boompje van 12cm opleveren...

ik heb even nagemeten,en de stam is 3.5cm dik en 30cm lang.
Dus dit valt toch nog binnen jouw marge?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: alpenwilg 12 jaren 3 weken geleden #7074

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

mighty mouse schreef :

kevofski schreef :

alpine schreef : Hoe ga je daar een bezemvorm van maken, de stam is veel te lang.

Wat heeft bezemen met de lengte van de stam te maken? Wat ik zie is een mooi begin om voor een bezem te gaan.

Thnx!ik vind het ook eigenlijk.
De hoogte is toch in verhouding met de dikte van de stam,hij moet alleen een beetje "voller" worden...
Ik ben ook nog niet zo heel lang bezig en het is ook niet de bedoeling om er handen vol geld aan uit te geven maar een beetje proberen en wat bij te leren en zien wat lukt en wat niet.
Een kant en klare bonsai kan iedereen kopen maar dat is niet de bedoeling voor mij.
Het moet betaalbaar blijven en het beste is dat je zelf iets kan creeren ook al is het geen topmateriaal.


Mighty mouse, in je laatste 7 regels noem je nou precies datgene waar het om gaat als je pas begint! :cheer:
Gewoon lekker bezig zijn met datgene waar je interesse naar uit gaat, en dan maakt het toch niet uit of je boompje (voorlopig) al dan niet in het traditionele plaatje past.
En is het ook niet zo dat men al doende leert? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: alpenwilg 12 jaren 3 weken geleden #7076

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

Hank schreef :

mighty mouse schreef :

kevofski schreef :

alpine schreef : Hoe ga je daar een bezemvorm van maken, de stam is veel te lang.

Wat heeft bezemen met de lengte van de stam te maken? Wat ik zie is een mooi begin om voor een bezem te gaan.

Thnx!ik vind het ook eigenlijk.
De hoogte is toch in verhouding met de dikte van de stam,hij moet alleen een beetje "voller" worden...
Ik ben ook nog niet zo heel lang bezig en het is ook niet de bedoeling om er handen vol geld aan uit te geven maar een beetje proberen en wat bij te leren en zien wat lukt en wat niet.
Een kant en klare bonsai kan iedereen kopen maar dat is niet de bedoeling voor mij.
Het moet betaalbaar blijven en het beste is dat je zelf iets kan creeren ook al is het geen topmateriaal.


Mighty mouse, in je laatste 7 regels noem je nou precies datgene waar het om gaat als je pas begint! :cheer:
Gewoon lekker bezig zijn met datgene waar je interesse naar uit gaat, en dan maakt het toch niet uit of je boompje (voorlopig) al dan niet in het traditionele plaatje past.
En is het ook niet zo dat men al doende leert? ;)

inderdaad!
volledig gelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: alpenwilg 12 jaren 2 weken geleden #7077

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

mighty mouse schreef : ik heb even nagemeten,en de stam is 3.5cm dik en 30cm lang.
Dus dit valt toch nog binnen jouw marge?


LOL,

Ja, daarbinnen wel, al is het aan het randje. Maar.. Ik neem aan dat je bedoelt dat het hele boompje 30cm hoog is? Het gaat niet om de stam lengte, maar totale hoogte van boompjes. Wat je ook mee moet nemen zijn dingen als kroon vss stam verhouding ed. en als je al dat soort zaken meenemt, en dan beseft dat je een minder mooie verbinding stam-kroon hebt, dan denk ik dat je voor een paar euro een project kan hebben wat je beter op weg helpt. Met het boompje wat je hier laat zien maak je het je eigenlijk op alle punten nodeloos moeilijk.

Waarom dat jammer is? Natuurlijk ishet opkweken van je eigen boompjes veel leuker dan iets kopen (Als je op het forum graaft zal je zien dat ik exact hetzelfde doe). Mijn spul komt uit ziien en stekken, en heeft gewoon minimaal 3 jaar nodig voor het bij mij in een schaal komt, nadat ik het opgenomen heb. Maar.. Als je begint met materiaal wat mogelijkheden biedt, kan er tenminste na de 3-5 jaar een leuk boompje uit komen. Bij dit plantje loop je het risico dat er na 5 jaar nog steeds een straling vanaf komt die zegt: Eigenlijk ben ik gewoon een sierplantje in een pot. En dat is in mijn ogen jammer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts