In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste bonsai. 12 jaren 1 maand geleden #6950

  • eucalyptus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi.

Ik zal maar beginnen met mezelf voorstellen. Ik ben Jan, 20 jaar, en ik heb m'n eerste Bonsai nu sinds een week of 2. Volgens het informatiekaartje dat erbij zat, betreft het een Sagaretia. Op advies van de verkoopmevrouw heb ik het boompje met regelmaat bewaterd, maar nu... Ik lees van alles over snoeien, bedraden etc. Een vriend van me heeft ook een bonsai van hetzelfde type, maar die ziet er heel anders uit, en uit zijn adviezen word ik ook niet veel wijzer.

Ik vraag me nu echt af wat ik moet doen. Moet ik hem snoeien, wanneer, hoe vaak, moet ik hem bedraden, zo ja, wanneer (hoe staat geloof ik wel op deze website).

Jullie adviezen zijn welkom. In mijn ogen zijn jullie namelijk de experts.

Bij voorbaat dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Eerste bonsai. 12 jaren 1 maand geleden #6960

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Heb eens gegoogled en gelijk de eerste site was raak: http://thebonsaitree.info/?page_id=304

Zeer beknopt vertelt deze link een hoop over je boompje. Waar je even rekening mee moet houden is dat tuincentrum-bonsais vaak al lange tijd in hetzelfde potje staan en daardoor is de aarde één grote klomp geworden. Als dat zo is, zou ik over niet al te lange tijd even de boom uit de pot lichten, de grond er grotendeels afspoelen en dan in een luchtigere grondmengsel zetten. (Zie bijvoorbeeld deze ). :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: eucalyptus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tiger313. Reden: Bedtijd geloof ik... maak steeds faute vandaag.

Re: Eerste bonsai. 12 jaren 1 maand geleden #6961

  • eucalyptus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Wellicht heb je gelijk - ik las dat je dat verpotten het beste in de eerstkomende vroege lente kunt doen, klopt dat? Tevens vraag ik me af of ik het dan in dezelfde pot kan doen. En dat mengsel, moet ik daarvan veel in het potje doen, of gewoon zo dat het net past?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Eerste bonsai. 12 jaren 1 maand geleden #6963

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Ze hebben in dat artikel de kopjes verpotten (Repotting) en snoeien (Pruning) verwisseld, zie ik. Staat wel bij wanneer er het best verpot kan worden. In principe kan dat gewoon in dezelfde pot, dat moet geen probleem zijn.

Als de wortels in een dikke mat aan de buitenkant van de kluit zit is wortelsnoei van belang. In principe kan je zo'n 30% van de wortels afsnoeien zonder dat de boom er last van krijgt. Wel er voor zorgen dat je de nieuwe grond voorzichtig tussen de wortels in werkt met een dun stomp object.

Het volgende filmpje van Graham Potter heeft mij erg geholpen: http://youtu.be/DTcdho7vSMI :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tiger313. Reden: Typos! Grrr!

Re: Eerste bonsai. 12 jaren 1 maand geleden #6991

  • eucalyptus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hierbij een foto van m'n bonsai. Ik heb het idee dat de bladeren aardig groot worden, wat kan ik hieraan doen?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by eucalyptus.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren