In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer boompje 12 jaren 1 maand geleden #7216

  • zeeuwtje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo,

Ik ben thijs, een beginnend bonsai liefhebber en nieuw op dit forum!:)

Ik liep deze week in het tuincentrum, waar ik een vergeten Acer boompje heb gevonden, die ik voor een zeer vriendschappelijk prijsje mee mocht nemen. In mijn (onervaren) ogen zag ik in dit boompje mogelijkheden om een bonsai te maken. Dus ik heb 'm mee naar huis genomen en in een pot gezet die ik had staan. Ik zou willen vragen aan wat meer ervaren mensen of dit boompje geschikt materiaal is.

En voor het vormen van het boompje zou ik graag wat advies vragen. Ik heb in een boek gelezen dat de acer in de groeiperiode gesnoeid mag worden,maar ik wou dit hier toch nog even navragen. Ik denk dat het boompje gesnoeid moet worden, omdat ik de vorm nu niet helemaal mooi vind, en hij te ver naar boven groeit. Ik kom er alleen niet egt uit welke takken ik het best weg zou snoeien, en tot hoe ver. Dus ik hoop dat jullie hier wat ideeën over willen opperen.

alvast bedankt voor reacties!
Thijs

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer boompje 12 jaren 1 maand geleden #7219

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Thijs,

Welkom hier.

Ja, dit vind ik wel een leuk boompje. Zou ik zomaar zelf meegenomen kunn hebben van een tuincentrum.

De wortelvoet zou ik als ik jou was volgend voorjaar een keer goed naar kijken. Die lijkt vrij eenzijdig te zijn.

Als vorm zou ik een informele rechtopgaande vorm kiezen: De stam verdunt naar boven toegeleidelijk.De takken staan gelijkmatig om de stam. De stam zelf is vloeiend, zonder scherpe knikken, maar ook niet strak recht omhoog.

Je kan acer in de zomer snoeien als de groei remt, danwel in de late winter voor de knoppen beginnen op te dikken. NU zou ik hem niet meer snoeien. uiteraard kan je wel kleine takjes (Groei van vorig jaar) weghalen, en de nieuwe groei toppen/pincteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer boompje 12 jaren 1 maand geleden #7220

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bij front_branch zou ik de 2 dikkere zijtakken rechtsonder en links boven weg halen. Dit is volgens mij ook een beetje de voorkant van de boom. Maar dat is mijn idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer boompje 12 jaren 1 maand geleden #7233

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Vraagje in wat voor en grondmngsel staat die , dat is veel te nat Opletten voor wortelrot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer boompje 12 jaren 1 maand geleden #7234

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Leuk boompje! Zou ik zelf ook niet hebben laten staan voor 'een leuk prijsje' :) Heb verder weinig tips voor je; zit zelf ook nog steeds in de ontdekkingsfase. Durven snoeien is soms wel een vereiste, bladsnoei (eind juni bv) kan ook goed bij Acer om kleinere bladeren te krijgen. Voor de rest, zomers niet constant in de volle zon. Veel plezier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer boompje 12 jaren 1 maand geleden #7267

  • zeeuwtje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor de reacties!
Aan Alpine, het boompje staat nu in een mengsel van potgrond en akadama. Hij staat niet heel vochtig, ik heb hem alleen even nat gesprinkeld met een fijne sproeier. Ik zal zeker opletten dat ik 'm niet te vochtig zet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer boompje 12 jaren 4 weken geleden #7553

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ja ziet er wel leuk uit om mee te beginnen. De grond moet wel vochthoudend zijn maar jouw grond lijkt me iets te nat/vochthoudend, dit kan wortelrot veroorzaken. Verder neem ik aan dat je weet dat een acer (ik neem aan dat dit een groene of rode japanse variant is) buiten in de tuin hoort. Binnen is het te warm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer boompje 12 jaren 4 weken geleden #7554

  • zeeuwtje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
het boompje staat inderdaad buiten. Hij doet het nog steeds goed, hij heeft inmiddels blaadjes:) Hij staat nu niet zo vochtig meer als op de foto, maar als ik merk dat hij te vochtig blijft als het buiten wat vochtiger word zal ik nog een keer naar het grond mengsel kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer boompje 12 jaren 4 weken geleden #7556

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Rennie schreef : bladsnoei (eind juni bv) kan ook goed bij Acer om kleinere bladeren te krijgen.


Klopt, maar ik zou dit nog niet bij deze (of andere bomen in opbouw/trainingsfase) doen.
Het vergt erg veel energie, en is pas van orde als de eind vorm in zicht is.
Dus met dit boompje zou ik nog enkele jaren wachten met bladsnoei toe te passen.

wel snoeien en pinceteren om een betere en fijnere vertakking te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer boompje 12 jaren 4 weken geleden #7558

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

dea schreef :

Rennie schreef : bladsnoei (eind juni bv) kan ook goed bij Acer om kleinere bladeren te krijgen.


Klopt, maar ik zou dit nog niet bij deze (of andere bomen in opbouw/trainingsfase) doen.
Het vergt erg veel energie, en is pas van orde als de eind vorm in zicht is.
Dus met dit boompje zou ik nog enkele jaren wachten met bladsnoei toe te passen.

wel snoeien en pinceteren om een betere en fijnere vertakking te krijgen.

wat bedoel je juist met pinceteren dea??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren