In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7738

  • Saskia0805
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,
mijn naam is Saskia, ik ben 20 jaar en ik ga vandaag mijn eerste bonsai halen, waarschijnlijk een ficus ginseng of een chinese iep (ik weet het, heel verschillend, maar ik wil er met één beginnen en later uitbreiden).

De chinese iep lijkt me het leukst, en ik heb gelezen dat het een goede beginnersplant is, klopt dit? Kan de chinese iep, met de temperaturen van nu (het wordt dit weekend weer onder de 10 graden geloof ik), beter buiten of binnen staan?

Ik heb nog geen kans gehad om een boek te kopen (de boekhandel heeft het besteld maar het is er nog niet) en ik heb me via internet al wat ingelezen maar ik vroeg me af of iemand tips heeft voor me wat betreft water geven (kraanwater, regenwater, koud, lauw?) en bemesting (mijn moeder heeft kamerplanten die ze Pokon geeft, kan ik dat ook voor mijn bonsai gebruiken of moet ik speciale hebben?).

En in een tuincentrum (intratuin) zag ik dat sommige bonsai in kleine ondiepe bakjes stonden met een schaaltje eronder, zoals ik er meer heb gezien, maar ook bonsai in kleine plastic potjes waar je evt. nog een andere pot omheen kan doen. Wat is beter voor de bonsai of maakt het niet uit?

Ik hoop snel veel te leren over dit onderwerp en verheug me er al op om foto's te kunnen plaatsen. Alvast heel erg bedankt,

Groetjes, Saskia

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7743

  • René91
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 5
Hoi Saskia,
Leuk dat je ook gaat beginnen met bonsai!

Ik ben ook pas een half jaar bezig met deze hobby, maar sommige vragen kan ik wel voor je beantwoorden.

- De chinese iep (ulmus parvifolia) is een uitstekende beginners plant en wordt om deze reden ook aangeraden aan beginners.

- Volgens mij maakt het voor de boom niet uit. Deze boom kan je zowel binnen als buiten houden, de keuze is aan jou wat dat betreft.

- Probeer altijd regenwater te geven. In kraanwater zit kalk en dit tast de boom aan.

- De vraag van bemesting durf ik niet te beantwoorden. Zelf heb ik mest gekocht in de webshop ( www.bonsaiempire.nl ).


- Bonsai betekent letterlijk 'boom in pot', dus de 'kleine ondiepe bakjes met schaaltjes eronder' maken het tot bonsai.

Als je via google surft op Bonsai zul je al genoeg informatie vinden hierover :)

Heel veel succes toegewenst met je nieuwe hobby.
Ik ben benieuwd naar de foto's!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7747

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
houd er wel rekening mee als je de boompje koopt dat je hem thuis de eerste dagen in ongeveer dezelfde omstandigheden zet zoals in de winkel,daarna als hij is aangepast kan je dit veranderen.
mijn ulmusjes staan altid buiten,alleen als het erg vriest(-5) zet ikze binnen in de veranda.
Als je geen regenwater hebt kan je een fles ofzo vullen en die een paar dagen laten staan,dan zakt de kalk.
Voor de bemesting van maart tot oktober om de 2 weken bemesten,ik gebruik vloeibare mest(van pokon ofzo) met een npk van 4-6-6 en daar doen ze het perfect mee.

veel plezier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7752

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Qua watergeven:

Regenwater is natuurlijk het best, zou je bijvoorbeeld door een emmer, of meerdere, kunnen opvangen zodat je het kan gebruiken.

Opzich kan je met kraanwater gewoon koud water gebruiken, maar het handigst is om bijvoorbeeld een gieter te vullen met koud water, en dan een paar dagen laten staan in dezelfde omgeving als je boom (dus binnen voor als je hem binnen hebt en buiten voor als je hem buiten hebt). Dan zal het water ong. dezelfde temperatuur voor de omgeving worden, en een ander voordeel is dat het kalk wat in het kraanwater zit, naar de bodem zakt.

Meer informatie over verzorging van de iep kan je hier vinden:
www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/chinese-iep-ulmus

Meer informatie over verzorging van de ficus kan je hier vinden:
www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/ficus

Ohja, nog even over bemesting: In veel tuincentra verkopen ze ook de flesjes van Pokon, maar dan voor bonsai. ;)

Succes, en post een foto als je hem hebt! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7753

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hey Saskia,
Leuk dat je net als wij de bonsai hobby hebt ontdekt. Wat betreft je boomsoortkeuze. Ik denk dat ik nog geen van beide bomen echt goed heb zien gedijen in Nederland. Als het je toch niet uitmaakt of de boom binnen of buiten staat dan zal ik aanraden om te zoeken naar buitenbonsai. Een Juniper, Malus of Prunus zijn dan hele toegefelijke bomen. De Malus en Prunus geven uiteraard leuke bloesem. Je kunt de buitenbomen dan wanneer ze op zijn mooist zijn gerust een week of twee/drie per jaar binnen tentoonstellen. Een beetje zoals een mooi boeket. Mijn ervaring is dat hiervan sowieso meestal meer genoten wordt dan van de vaste kamerplanten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7759

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

dsdevries schreef : Hey Saskia,
Leuk dat je net als wij de bonsai hobby hebt ontdekt. Wat betreft je boomsoortkeuze. Ik denk dat ik nog geen van beide bomen echt goed heb zien gedijen in Nederland. Als het je toch niet uitmaakt of de boom binnen of buiten staat dan zal ik aanraden om te zoeken naar buitenbonsai. Een Juniper, Malus of Prunus zijn dan hele toegefelijke bomen. De Malus en Prunus geven uiteraard leuke bloesem. Je kunt de buitenbomen dan wanneer ze op zijn mooist zijn gerust een week of twee/drie per jaar binnen tentoonstellen. Een beetje zoals een mooi boeket. Mijn ervaring is dat hiervan sowieso meestal meer genoten wordt dan van de vaste kamerplanten.

daar ben ik het niet mee eens,een ulmus kan je perfect buiten houden en die zal ook mooi groeien!
een ficus is al iets moeilijker maar de mijne heeft ook in e veranda gestaan tot het een graad of 3 werd en dan is die verhuisd naar de kelder.ik heb ook een serissa en die staat ook altijd buiten,enige nadeel is dat hij niet zoveel bloemen geeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7773

  • Saskia0805
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey iedereen,
bedankt voor alle tips,
ik zal ze zeker meenemen. ;)

Wat betreft het binnen of buiten staan:
kan ik hem ook voor een open raam zetten?

Of, als ik hem binnen zet, juist een eind bij het raam vandaan?
Nou ja, ik denk tenminste dat als hij buiten zou gedijen hij het ook prima doet bij een open raam, maarja ik heb nog niet zoveel ervaring met planten dus ik weet niet of ik zo goed redeneer. ;)

Als ik water in flesjes doe om de kalk te laten zakken, moet de dop er dan op of af of maakt het niet uit?

Ik heb nu een ulmus (die kan ik denk ik beter een paar dagen / een week gewoon laten staan voor ik ga snoeien of iets dergelijks, toch?) maar ik ben zeker van plan om in de zomer, als ik met mijn moeder naar bloem en tuin ga, te kijken naar meer/andere bonsai.

Ook al vindt mijn moeder me gek dat ik bonsai leuk vind, ze laat me er helemaal vrij in. :)

Iedereen alvast bedankt voor je hulp,
heel fijn dat ik hier terecht kan met vragen,

groetjes,
Saskia

P.S. Ik heb hem nu dus, maar ik ben de rest van de dag vrij druk geweest dus ik heb nog geen foto gemaakt. En gezien het tijdstip ga ik dat nu ook niet doen. :P Maar ik zal morgen proberen een mooie foto te plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7774

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
tip van flip hou het weer in de gaten. afgelopen maand was het -20 en ficus gaat kapot in deze temperatuur. +5 ook al. probeer eerst wat over een boom te vinden, leefgebied, behoefts en grondsoort. dit helpt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7777

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik weet niet wie het idee in de wereld heeft gebracht dat kalk in water naar de bodem zou zakken als je het een dagje laat staan maar DAT IS ONZIN.

Kalk in Water zijn geen kalksnippers, maar gewoon opgeloste ionen. Die zakken niet naar beneden. Dus nee, je water in een flesje laten staan helpt niet tegen kalk. Hooguit zou het een aantal stoffen laten verdampen, zoals chloor. Maar voor zover ik weet wordt er al lang geen chloor meer in ons kraan water gedaan.

Koken helpt wel een beetje tegen kalk in het water: Het kalk slaat neer tegen de hete ketel (Vandaar ook kalk in je waterkoker) enb zit dan niet meer in je water.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René91

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mijn eerste bonsai 12 jaren 2 weken geleden #7800

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Kraantjes water geven kan zeker geen kwaad voor uwe Ulmus, als mijn regenwater op is gebruik ik ook kraantjes water, nog nooit problemen mee gehad en leatherback heeft gelijk, wat betreft kalk dat naar de bodem zakt.
hieboven zegt er iemand dat hij zijne serrisa buiten laat staan in de winter,dat is ook al onzin. Als je deze al jaren hebt kan die al hij op een windvrije plaats staat met heel wat geluk 1 of 2 gr vorst overleven,maar hardere vorst nooit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts