In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7888

  • rlsailer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo mensen

ik heb met mijn 12 1/2 jaar bruiloft 1 bonsai gekregen en weet er echt niks van heb het een en ander wel al gelezen op dit forum maar toch dit is mijn boompje en wil er iets moois van proberen te maken. hij ziet er voor mij gevoel uit als 1 struikje als 1 boompje of zie ik dit toch verkeerd


groeten ruud

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7889

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Dat zie je wel goed volgens mij, deze is al aardig op weg denk ik. Ik denk dat je voornamelijk moet kijken of hij niet te veel lange scheuten aanmaakt, deze kun je met een snoei (bonsai) schaar terugsnoeien.
Er is op de site (forum) een boel info te vinden over snoeien, vormen en wat niet meer dus als je er een beetje enthousiast over bent zou ik daar eerst eens wat ideeën opdoen en vragen voor jezelf zien te beantwoorden.
Op zich is het wel tof om te beginnen met iets dat al 'established' is, dan hoef je in principe alleen maar onderhoud te plegen. Voor de rest vooral letten op watergift want met weinig aarde droogt een bonsai vrij vlot uit, zeker als ie straks naar buiten mag (wat voor soort is het eigenlijk?) en het is flink warm of het waait stevig. Bijmesten is ook wel een must (ook afhankelijk van de soort) maar 1 x per 3 weken is denk ik wel genoeg. Voor de rest gekookt (en afgekoeld ;) ) water gebruiken om zo min mogelijk kalkaanslag op de aarde te krijgen.
Zo, dat was zo'n beetje alles wat me te binnen schiet :cheer: ...i'm getting there...zelf ook nog relatieve beginner.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7890

  • rlsailer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
ik denk dat ik het gewoon moet proberen las dat je in het voorjaar de lente het beste kon snoeien Graham Potter was met zo,n zelfde bonsai aan het maken op youtube in Getting Something From Nothing! oke gekookt water had ik nog niet gelezen maar komt ook wel goed

thxs alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7891

  • rlsailer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
gelijk de stoute schoenen aan getrokken hij was zo foto 1
en nu zie foto 2

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7892

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
regenwater is nog beter, en sneller (indien voorradig)

volgens mij heb je trouwens een liguster.
hier op de site wel info over te vinden.

succes !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7893

  • rlsailer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
:cheer: ja dat is hem heb hem gesnoeit en hem buiten gezetlekker in de lente zon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7900

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
liguster is een binnen bonsai soort in de zomer kan je hem wel buiten zetten maar zou het persoonlijk nu nog niet doen omdat de tempratuur verschil nog teveel heen en weer gaan gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by GiovanniKooreman.

Re: ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7901

  • Tolstreb
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik heb zelf rond november vorig jaar 2 ligusterbonsai's gekocht en die doen het erg goed vanaf die tijd.
Nu weet ik dat ze eigenlijk naar buiten zouden moeten maar ik wacht het echte zomerweer eerst af.
Ze doen het nu mooi en af en toe is het nog rond het vriespunt en dat wil ik niet riskeren.
Zo heb ik ook een berk en een acer die het al erg mooi doen binnen en die wil ik ook laten staan toch het ehte zomerse weer.
Daarna wil ik ze buiten laten staan tot het gaat vriezen om ze zo toch de jaargetijden mee te laten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7902

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Ik weet niet hoe het met deze ligustur in het bijzonder zit, maar ligustur wordt vaak gebruikt voor heggen, dus zou toch nu prima buiten kunnen staan? Berk en acer net zo. Sterker nog: ik heb mijn collectie van 3 verschillende acers, een pinus mugo, een cotoneaster, een pyracantha en een juniperus de hele winter buiten gehad met dat harde winterse weer (dan wel tegen het huis aan) en ze zijn nog volledig gezond!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ben nieuw in dit geheel 12 jaren 1 maand geleden #7905

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Eelco: Ja en nee. Het zijn planten die goed tegen winters weer kunnen maar dan moeten ze wel op de juiste manier er aan wennen. Dus idealerwijs niet n een keer van de hele winter binnen, naar de nachtvorst. Dat is een grote klap voor een plant, hoe hard deze ook is. De boom verandert zijn chemische samenstelling als het kouder wordt, waardoor het vocht in de stengels minder makkelijk bevriest. En als het kouder wordt, komt er ook steeds minder sap in de stengels/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren