In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8253

  • dragonix
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi iedereen

Laat ik me even voorstellen.
Ik ben een 22 jarige jongeman en zou graag willen starten met het verzorgen en onderhouden van een Bonsai.
Zelf ben ik hier een grote leek in, en wil bij deze tips and tricks aan jullie vragen.

Het zou een Bonsai zijn om binnen te houden, gewoon in mijn slaapkamer (of in de woonkamer, mocht een slaapkamer niet geschikt zijn aangezien het soms wel eens duf kan zijn na een nacht geslapen te hebben).
Moet een Bonsai elke dag verzorgd worden, zoals water geven, takken bijknippen, ... .
Hoe kan ik het beste hiermee starten? Ik had ergens gelezen dat als je echt van nul begint, het 2-3 jaar kan duren voor je echt een Bonsai kan vormen. Zolang wil ik niet wachten haha :P ..
Is er een Bonsai die goed is om mee te beginnen?

Mocht je ook een nuttige link vinden (met foto's, is altijd leuk), dan zou ik zeggen, GRAAG !

Alvast bedankt

Grts

Dragonix

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dragonix.

Re: Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8255

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

dragonix schreef : .... het 2-3 jaar kan duren voor je echt een Bonsai kan vormen. Zolang wil ik niet wachten


dan kun je echt beter ene ander hobby zoeken, als je 2-3 jaar al lang vindt.
bonsai = geduld hebben, heel veel geduld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8256

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Beste Dragonix,
Leuk dat je wil gaan beginnen met bonsai. Allereerst wil ik je meegeven dat de meeste vragen die je stelt en die je waarschijnlijk nog zal gaan stellen al heel vaak door beginnende bonsaisten gesteld zijn op dit forum. De meest nuttige link voor jou is dan ook de zoekfunctie op dit forum.

Wat jouw boomkeuze betreft. Een binnenbonsai is in de regel veel moeilijker in leven te houden dan een buitenbonsai. Binnen bonsai hoeven niet elke dag verzorgd de worden in die zin dat er je er wat mee moet doen, maar vereisen wel elke dag een beetje aandacht. Leefomstandigheden in huis zijn voor de boom niet ideaal en fluctueren constant. De boom kan hier elk moment op reageren. Je dient dus constant te controleren of het wel goed gaat met de boom. Over de verdere verzorging van verschillende bomen is op dit forum ook al genoeg geschreven. Van alle binnenbonsai is de Ficus Retusa de meest tolerante boom en dus ook het makkelijkst in leven te houden.

Buitenbomen zijn veel makkelijker in leven te houden. De meeste serieuze bonsaisten houden zich dan ook voornamelijk met buiten bonsai bezig. Voor bonsaisten staat namelijk de gezondheid van hun bomen voorop, uiterlijk komt altijd op de tweede plaats. Bovendien vinden zij het leuk dat ook de seizoenen tot uiting komen in hun bomen. Buitenbonsai kunnen gerust een paar weken per jaar binnen tentoongesteld worden. De meeste bonsaisten hebben een aantal bonsai en stellen zo soms een boompje tentoon in hun huis en wisselen die af. Zoals een bosje bloemen.

De tijd dat het duurt voordat je in staat bent een eigen boompje te vormen is natuurlijk sterk afhankelijk van jouw eigen insteek, maar dat hoeft zeker niet 2-3 jaar te duren. Echter, naar mate je langer met bonsai bezig bent zul je ontdekken dat bonsai een kunstvorm is waarbij ware perfectie nagestreefd wordt. Je zal dus niveau verschil ontdekken tussen iemand die net begonnen is en iemand die al jaren met bonsai bezig is en je zal ook steeds meer in staat zijn de kwaliteit van bomen te herkennen. Een beginnerscursus kan hierbij enorm helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8257

  • dragonix
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank je voor je reactie dsdevries, toch tenminste iets waar ik mee kan doen ;)

Een buiten bonsai is op het moment niet echt van toepassing aangezien ik binnen nu en een bepaalde termijn ga verhuizen (waarna ik eventueel wel een buitenbonsai kan starten).
Maar ik zal eens wat opzoeken over een Ficus Retusa (thx voor de tip).
Toch nog eens goed wat documentatie lezen voor er aan te beginnen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dragonix.

Re: Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8258

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Bonsai voor binnen zijn naar mijn mening vaak iets lastiger omdat zeker in het winter seizoen er te weinig luchtvochtigheid binnen is (dwz; de huiskamer) een slaapkamer (die vaak wat koeler is) is dan wel een goede overwinteringsplek. Verder is het een leuke bezigheid juist omdat bijna op dagelijkse basis bezig bent met verzorging en creativiteit. Om vanaf 0 een bonsai te kweken is idd een langdurende bezigheid. Dan is een boom van het groencentrum/webshop vaak leuker om mee te beginnen. Voordat je tot aankoop overgaat is het belangrijk om te kijken naar:

Welke boom spreekt mij aan (uiteraard :) )
Welke omstandigheden zijn van toepassing op de boom en kan ik hieraan voldoen.

Dan ga je kijken naar moeilijkheidsgraad van de boom (qua verzorging, stylering)

Er zijn genoeg webshops waar het e.e.a aangeboden wordt dus doe daar je licht op en kijk wat je aanspreekt. Dan kun je op basis van die keuze meer specifiek gaan kijken naar wat haalbaar is.

Het is wel een hobby die vooraf en tijdens het bedrijven ervan een tijdsinvestering van je vraagt om je een beetje in de materie te krijgen.

Zelf ben ik ook een beginner en theoretisch gezien heb ik wel het e.e.a opgedaan maar in de praktijk ben ik nog steeds een rookie ;)

so, join the club!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8263

  • dragonix
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik denk dat ik eerst is een boek ga huren bij de bibliotheek en daar wat informatie ga in opzoeken en mss al eens starten met iets van de plantenhandel.

Als ik een keuze heb gemaakt, laat ik wel iets weten.

Die Ficus Retusa ziet er anders ook wel mooi uit !
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe je er voor zorgt dat bijvoorbeeld de stam precies meerdere stammen heeft?!

Link
Link 2
Link 3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dragonix.

Re: Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8268

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
luchtwortels noemt men dat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8270

  • dragonix
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
hoe verkrijg je die?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8273

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
In de tropen gaat dat heel makkelijk omdat het daar heel warm is en de luchtvochtigheid heel hoog. Bijna 95% constant! In Nederland is dat een stuk lastiger tenzij je van je woonkamer een sauna wil maken. Je kunt dit echter wel bereiken door sneetjes in de stam of tak te maken en die vervolgens in te pakken met sphagnum mos en wortelstimuleringsmiddel. zodra er wortels beginnen te ontstaan kun je een buigrietje in de grond steken en de wortel daar doorheen naar de grond laten groeien.

Dit zijn echter geavanceerde technieken. Het is denk ik handiger om bij het begin te beginnen. Zo'n boompje überhaupt in leven houden zal al een hele kluif op zichzelf zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 12 jaren 2 weken geleden #8277

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, luchtwortels bij ficus verkrijg je door de technieken hierboven genoemd.
maar zoals ook genoemd door devries, concentreer je eerst op het in leven houden van een ficus, snoeien, verpotten, wortelsnoei, watergift, voeding.
Als je dat onder de knie hebt, komen geavanceerde technieken aan bod.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren