In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

R.I.P. 12 jaren 2 weken geleden #8528

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
Hallo allemaal, bijgevoegd 2 bomen die de zeer strenge en gemene winterdagen van afgelopen februari (waarschijnlijk) niet hebben overleefd. De foto's zijn gemaakt op maandag 23 april jl.
De kleine in de gele pot heb ik inmiddels echt afgeschreven, de grote in de groene pot heb ik nog enige hoop voor. Alhoewel we een slecht, nat en relatief koud voorjaar hebben, hadden beide bomen nu toch wel enige groeiactiviteiten moeten vertonen. De grote boom is volgens mij een iep of een zelkova met een prachtige, dikke en getekende stam. Ik had er grootse plannen mee maar ik ben bang dat deze niet in vervulling gaan.
Ik heb alle fijne takkenstructuur weggesnoeid, deze braken af als luciferhooutjes dus echt dood. Als je naar de derde foto kijkt dan zie je de boom in december 2011 (zelfs nog met blad want het was een zacht begin van de winter)
De zwaardere takken en de stam zien er nog wel levendig uit en als ik mijn nagel er in druk voelt het zacht aan. Maar eind april nog geen teken van leven lijkt mij game over.
Of zijn de wonderen de wereld nog niet uit?
Wie o wie reageert en heeft de juiste ervaringen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Gas-geven.

Re: R.I.P. 12 jaren 2 weken geleden #8530

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Zou wel erg zonde zijn...ze hebben stuk voor stuk toch al een paar winters meegemaakt lijkt me, jammer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: R.I.P. 12 jaren 2 weken geleden #8534

  • paulgr
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Dat zou erg jammer zijn, zien er mooi uit.
Ik heb hetzelfde met twee acers, zien eruit alsof ze dood zijn maar als ik met mijn nagel een stukje van de bast afhaal ia het nog groen en sappig. Dus ik durf ze nog niet af te schrijven.
Alleen de knopvorming voor het nieuwe blad doet nog niet veel.

Hopelijk gaan die van jou het nog doen, probeer eens van de takken met je nagel een stukje bast weg te halen en kijk of er nog leven onder zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: R.I.P. 12 jaren 2 weken geleden #8538

  • melissav
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 2
Oh wat zonde zeg het waren echt prachtige bomen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: R.I.P. 12 jaren 2 weken geleden #8545

  • fearless
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 5
heb je al met je nagel een stukje schors weggehaald zoals paulgr aangeeft??

ik zou het persoonlijk aan de achterkant van de stam(uit het zicht dus) proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: R.I.P. 12 jaren 2 weken geleden #8549

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
Ik heb met de punt van een mes enkele kleine stukjes bast verwijderd bij de beide bomen. De kleine takken van de grote boom zijn behoorlijk droog. De hoofdtakken en de stam vertonen nog enig vocht en ik bespeurde hier en daar een klein beetje groen maar het houdt zeker niet over.
Ik heb de hoop nog niet helemaal opgegeven maar ik durf van mezelf wel te zeggen wat een gezonde en levende boom is en wat niet.
Het hout van de kleine boom in de gele pot is zo hard, daar kan je inmiddels planken van zagen. Wel hele kleine planken dan :(
Deze is echt overleden (maar heb al die tijd hoop gehouden...)

Dan een vraag van hele andere orde.
Is er van een dode boom in samenhang met levende bonsai iets ceatiefs te maken? Er zijn immers zoveel bonsai stijlen (landschap, bos- en rotscreaties, root-over-rock, waterpartijen etc etc)
Kan ik er iets mee?
Heeft iemand voorbeelden, foto's of ideeen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: R.I.P. 12 jaren 2 weken geleden #8557

  • fearless
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 5
ik zou in dat geval eerst focussen op de gezondheid van de boom die nog leven vertoont, geef je voeding?

of er in een later stadium nog gebruik gemaakt kan worden van de dode boom weet ik niet..

persoonlijk gooi ik een boom die dood is gewoon weg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: R.I.P. 12 jaren 2 weken geleden #8577

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Hoe stonden de bomen beschermd deze winter? Als het een zelkova zou zijn zonder hem goed afgeschermd te hebben :( vrees ik voor de zaak! Voor je denkt aan iets creatiefs te doen met het dode hout probeer hem eerst te redden. Snoei hem stevig terug, zonde voor zo een mooie boom maar het zal hem minder kracht kosten hem er weer bovenop te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: R.I.P. 12 jaren 2 weken geleden #8582

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
wellicht Tanuki van maken,
dus alle bast verwijderen, helemaal doodhout van maken en een andere, nieuwe (levende) boom eraan vast maken.
Google maar eens op Tanuki of Phoenix graft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: R.I.P. 12 jaren 1 week geleden #8600

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
Afgelopen winter stonden al mijn bomen zeer goed beschut in bakken. De kluit volledig en rondom bedekt met stro.
Maar vergeet 1 ding niet; dit was een hele gemene winter!
December 2011 en januari 2012 waren super zachte maanden. Enkele planten hier bij ons in de tuin stonden beide maanden nog in bloem.
De natuur van slag en zich aan het opmaken voor het voorjaar.
Toen in februari in een keer dagen lang -/- 15 gr C.
Het is 2 weken lang niet boven -/- 5 geweest.
De winters van 2009-2010 en 2010-2011 waren ook best heftig maar kwamen geleidelijk.
Ik heb een joekel van een olijfboom hier in de tuin staan die beide winters prima heeft doorstaan maar dit jaar in 1 keer al zijn blad verloor. De boom is nog steeds herstellende.
Een dikke Acer Palmatum in pot idem dito. 2 winters geen probleem en ik heb 'm afgelopen weekend zo weg kunnen gooien. Niets meer aan te doen.
Maar voor wat betreft de bonsai in de groene pot; deze heb ik afgelopen weekend nogmaals tergugesnoeid en verpot.
Het wortelgestel leek nog redelijk gezond en ik ben er van overtuigd dat de stam nog leven bevat.
In de holte van de stam bij de grond trof ik wel een dikke,korte en niet nader te beschrijven worm aan.
Uiteraard deze geelimineerd en eventuele eitjes en overige vervuiling weggespoeld.
Ik hoop dat hij het redt en tot leven komt want ik had er grootse plannen mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren