In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: juniperus 11 jaren 11 maanden geleden #9117

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
wondpasta laat vanzelf weer los, maar kan soms enkele jaren duren.
In jouw geval was het niet nodig geweest.
Tijdens het bedraden en met name het buigen, dan scheurt de bast constant, en is juist de bedoeling:
in de nieuwe stand gaat de boom de scheurtjes weer opvullen met callus, en daardoor behoudt hij zn nieuwe positie. Hoor je een echt knakkend geluid, da's minder goed, dan breekt waarschijnlijk het kernhout en is niet echt ideaal, tenzij dat juist je doel was (doen we soms ook bij bonsai een tak express breken om hem een nieuwe groeirichting te geven)
Raffia (of petflex of soortgelijk) gebruiken we om de bast/tak/stam te beschermen tegen het ingroeien van draad, niet tegen het scheuren van de bast, want dat gebeurt sowieso.

Aangaande je "probleem" dat de stam/tak nu tegen de potrand aankomt, daar zou je (in de toekomst) ook het volgende tegen kunnen doen:
simpelweg de boom hoger oppotten. Dus een soort van "bergje" grond boven de pot laten komen en daar je boom opzetten. Dus dat hij niet gelijk met de potrand loopt, maar er iets boven uit steekt.
Laat je hem dan omlaag hangen (cascade zoals bij jou) dan raakt de tak de potrand niet.

Leuk projectje van je trouwens !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: juniperus 11 jaren 11 maanden geleden #9129

  • fearless
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 5

dea schreef : wondpasta laat vanzelf weer los, maar kan soms enkele jaren duren.
In jouw geval was het niet nodig geweest.
Tijdens het bedraden en met name het buigen, dan scheurt de bast constant, en is juist de bedoeling:
in de nieuwe stand gaat de boom de scheurtjes weer opvullen met callus, en daardoor behoudt hij zn nieuwe positie. Hoor je een echt knakkend geluid, da's minder goed, dan breekt waarschijnlijk het kernhout en is niet echt ideaal, tenzij dat juist je doel was (doen we soms ook bij bonsai een tak express breken om hem een nieuwe groeirichting te geven)
Raffia (of petflex of soortgelijk) gebruiken we om de bast/tak/stam te beschermen tegen het ingroeien van draad, niet tegen het scheuren van de bast, want dat gebeurt sowieso.

Aangaande je "probleem" dat de stam/tak nu tegen de potrand aankomt, daar zou je (in de toekomst) ook het volgende tegen kunnen doen:
simpelweg de boom hoger oppotten. Dus een soort van "bergje" grond boven de pot laten komen en daar je boom opzetten. Dus dat hij niet gelijk met de potrand loopt, maar er iets boven uit steekt.
Laat je hem dan omlaag hangen (cascade zoals bij jou) dan raakt de tak de potrand niet.

Leuk projectje van je trouwens !!

Dankjewel voor je duidelijke uitleg Dea
ik wist niet dat het "normaal" was dat een bast zou scheuren bij het bedraden (nu heb ik mijzelf voor niks zitten uitschelden ;) )

hij staat toch al wat laag in de pot en kan nog wel zeker een cm omhoog, dus dat bergje zal dan ook nog wel meevallen,en de rand van de pot zal hij dan ook niet meer raken..

met de tijd wil ik een andere pot gaan zoeken die er wat meer bij past.. ik vind deze een beetje grof en goedkoop eruitzien(is hij ook!!)

het is inderdaad een leuk projectje, ik kan wel eerlijk vertellen dat dit de enige is waarvan ik nu zeg dat het erop begint te lijken na 3 jaar

(ik heb alleen wel de fout gemaakt om te knippen ipv nijpen!?!?!?!?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by fearless.

Re: juniperus 11 jaren 11 maanden geleden #9134

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Cascade lijkt me wel tricky als ik je, overigens duidelijke, uitleg lees...zeker als je echt ergens druk op gaat uitoefenen zou ik wel lichtelijk zenuwachtig zijn of alles het houdt, so: good on ya!
Snoeien is wat rigoreuzer, ik weet niet of een gesnoeide tak op een juniperus weer uitloopt... :unsure: Ziet er wel netjes uit voor de rest. Nijpen is meer soort vormsnoei zoals ik het begrijp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: juniperus 11 jaren 11 maanden geleden #9135

  • fearless
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 5

Rennie schreef : Cascade lijkt me wel tricky als ik je, overigens duidelijke, uitleg lees...zeker als je echt ergens druk op gaat uitoefenen zou ik wel lichtelijk zenuwachtig zijn of alles het houdt, so: good on ya!
Snoeien is wat rigoreuzer, ik weet niet of een gesnoeide tak op een juniperus weer uitloopt... :unsure: Ziet er wel netjes uit voor de rest. Nijpen is meer soort vormsnoei zoals ik het begrijp.

ik heb ergens gelezen dat je bij het knippen van een juniperus bruine uiteinde krijgt...

cascade tricky?? ik zie het probleem niet!?!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: juniperus 11 jaren 11 maanden geleden #9136

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
dat is mooi :) mij lijkt het wel lastig om een boom naar beneden te laten groeien als je dat nog niet eerder gedaan hebt, zoals ondergetekende. Maar, veel is te leren door ervaring natuurlijk.

ja, dat klopt wel, je zou natuurlijk wel eventueel al gesnoeide gedeeltes kunnen nijpen om bruin loof te voorkomen. Of je plukt het bruine er gewoon af natuurlijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: juniperus 11 jaren 11 maanden geleden #9137

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Rennie schreef : ik weet niet of een gesnoeide tak op een juniperus weer uitloopt... Nijpen is meer soort vormsnoei zoals ik het begrijp.


Een jeneverbes loopt weldegelijk uit op oud hout.

Nijpen is onderhoudsnoei en geen vormsnoei.

fearless schreef : ik heb ergens gelezen dat je bij het knippen van een juniperus bruine uiteinde krijgt...


Bij sommige geschubde soorten (chinesis o.a.) wel inderdaad, dus die echt nijpen met de vingers.
Jeneverbessen met naaldjes kun/mag je wel met een schaar snoeien, maar dan niet door de naalden heen knippen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: fearless

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: juniperus 11 jaren 11 maanden geleden #9161

  • fearless
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 5

Rennie schreef : dat is mooi :) mij lijkt het wel lastig om een boom naar beneden te laten groeien als je dat nog niet eerder gedaan hebt, zoals ondergetekende. Maar, veel is te leren door ervaring natuurlijk.


gewoon doen!! dwingen DMV bedrading..

voor mij is dit ook de eerste keer!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by fearless.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts