In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Serissa komt niet op gang 12 jaren 1 week geleden #8659

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Afgelopen winter heb ik mijn serissa foetida tot ca november bij mij in huis gehad. Aangezien ik maar 1 kamer heb, waar dus ook de verwarming in de winter aan moet, had ik besloten dat het beter was dat hij ergens anders ging overwinteren. Ik ben alleen bang dat hij daar te droog en te koud gestaan heeft (droge aarde voor het raam op een onverwarmde slaapkamer, waarschijnlijk ook in de vorstperiode in februari. Voor een groot gedeelte mijn eigen schuld; had ik maar betere instructies moeten geven aan mijn lieve moeder :blush:
Uiteindelijk is ie er niet heel lekker uit teruggekomen, de bovenstende tak was al volledig dood en ik vermoed dat er nog een paar takken niet weer uit gaan lopen. De overige takken maken nog wel nieuw groen aan maar de (vaak onderontwikkelde) blaadjes verdorren heel snel (worden zwart). Er komen wel telkens nieuwe groene puntjes bij maar ze groeien dus niet door en verdorren heel vaak al in de knop. Hij krijgt voldoende licht, matig water en zodra het weer het toelaat zet ik hem naar buiten (zon +/- 14 graden) Ik let dan goed op op hij niet verdroogd aangezien het nogal es waait ook. Verder vernevel ik licht minimaal 2 x per week.
Vorige week heb ik lichte wortelsnoei gedaan, en hem in een nieuwe mix gezet. Misschien heeft ie daar ook een duw van gehad. Ik heb hem deze week licht bemest met een paar korrels ecostyle tuinmest met NPK 7-4-6.
Kortom; ik ben bang dat ik een paar steken heb laten vallen door combinatie van overwinteren/snoei/verpotten.
Heeft er nog iemand tips of opmerkingen of voorspellende gaven hoe dit gaat aflopen?



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Serissa komt niet op gang 12 jaren 1 week geleden #8661

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
zieke/zwakke bomen geen voeding geven.
eerst weer zelf wat op kracht laten komen.

aangezien er nu niet veel blad aan zit, ook niet teveel water geven. fotosynthese is nu vrij laag en dus is er minder water nodig. uiteraard niet uit laten drogen.

wat ook kan helpen is, om een doorzichtige plastic zak erover heen te doen om voor een goede/betere luchtvochtigheid te zorgen. een soort mini-kasje zeg maar.

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Serissa komt niet op gang 12 jaren 1 week geleden #8664

  • JohnD
  • JohnD's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 11
Je kunt eventueel ook een klein beetje HB 101 of Supertrive aan het water toevoegen. (=geen mest) Dat bevorderd het herstel van de wortels. (stimleert wortelgroei)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Serissa komt niet op gang 12 jaren 1 week geleden #8679

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Allebei bedankt voor de reactie :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Serissa komt niet op gang 12 jaren 1 week geleden #8695

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
sja, of je gooit hem gelijk in de kliko. Die ziet er namelijk behoorlijk dood uit! jammer, het was een leuk boompje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Serissa komt niet op gang 12 jaren 1 week geleden #8705

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
AF en toe lijkt het inderdaad meer of ie naar de ic moet...valt niet mee...punt is alleen dat ik hem graag eerst weer een week naar buiten wil doen om te kijken of ie daar nog wat anders gaat doen maar dat is nog niet aan de orde met dit herfstachtig weer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren