In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8782

  • Maik
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen,

Ik heb een aantal weken geleden een Es gekregen.
Aangezien ik geen tuin of balkon heb wil ik deze graag in een pot in leven proberen te houden. :lol: Ik heb hier echter totaal geen verstand van, dus ik hoop dat jullie mij een eindje op weg kunnen helpen.

Ik heb al aardig wat zitten zoeken op internet. Echt goede info over een Es in een pot kan ik echter niet vinden. Alleen andere bonsai en Essen buiten. Vorige week heb ik een bonsaipot gekocht. Bij het verpotten zag ik dat de wortels slechts sliertjes zijn.

Qua bewatering geef ik nu twee- a driemaal per week een flinke borrel. Ik zie nu echter al een beetje wittig spul in de aarde komen. Volgens mij komt dit door teveel bewatering.

De Es staat nu in de grond waarin hij al zat. Deze is echter erg hard dus ik ben bang dat het boompje te weinig zuurstof krijgt. Verder wil ik er eigenlijk nog wat meer grond bij doen maar ik weet niet goed wat voor soort. Is gewone potgrond goed genoeg? Ik las op internet dat Essen in grond met weinig stikstof moeten. Het lijkt mij voor het boompje niet echt gezond om na het verpotten vorige week nu alle aarde eruit te halen en van nieuwe te voorzien of kan dit geen kwaad?

In eerste instantie had ik de boom achter mijn raam op het zuiden. Ik las ergens dat na het verpotten felle zon niet goed is. Heb hem daarom nou achter het raam op het noorden staan en ben van plan hem daar te houden.

Ten slotte wil is het boompje al aardig lang en denk ik niet dat ik er een echte bonsai van kan maken. Wat adviseren jullie mij qua snoeien? Ik las ergens dat ik de top eraf moet knippen zodat de zijtakken beter groeien. Dit moet ik dan zeker onder de knop doen?

Goed, veel vragen tegelijk, maar ik ben dus een echte amateur. Ik hoop dat jullie wat advies hebben. :dry:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8783

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Je es moet naar buiten, het is geen binnenboom. Kan zelfs in de winter buiten blijven, mits je hem uit de wind houdt. (Gaat dan voornamelijk om wind uit het Noorden en Oosten.)

De bladeren komen in setjes van twee "veren" met blaadjes eraan. Zodra er een nieuw groeipuntje zichtbaar is tussen het tweede setje "veren" moet je het groeipuntje ertussenuit knijpen, anders gaat 'ie als een raket de lucht in. De es groeit namelijk erg snel. Op deze manier gaat 'ie elders ook knoppen maken.

Elke twee weken voeding, heeft liever natte dan droge voeten, verder kan ik er weinig van zeggen nog.

Mijn es groeit best aardig, heeft alleen nog niet de knoppen waar ik ze hebben wil. Komt nog wel, geduld is een schone zaak. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8785

  • Maik
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah dat is wel balen want ik heb geen buiten. Ik zal het raam zo vaak als mogelijk open zetten.. :P Bedankt voor de tips! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8787

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Die eerste foto, zie ik daar niet een balkondeur ofzo? Misschien naar dat dak toe? Mijn es staat op mijn balkon (net als mijn andere bomen trouwens). Een plat dak kan net zo goed fungeren als balkon, maar wel oppassen dat je de dakbedekking niet beschadigt. Ook moet het dak het wel kunnen houden, dus niet al te veel erop zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8788

  • Maik
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja wel een balkondeur, maar geen balkon haha. Dak is van de flat zelf dus kan ik niet bij..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8790

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Ahh, Frans balkon dus. Da's wel jammer! :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8791

  • Maik
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Zat eerst nog te denken hem stiekem in het stukje grond naast de flat te zetten. Van de week kwam de gemeentedienst lang, was ik effe blij dat ik het niet heb gedaan.. :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8793

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Ja, helemaal als ze met bosmaaiers langskomen, dan is het einde oefening! :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8819

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
kan je hem niet in een bloempot beneden zetten daar kwam me vader mee aan zetten toevalig gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Inderdaad, categorie HEEEELP! 12 jaren 1 week geleden #8982

  • Maik
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Enige optie buiten is aan het balkon in een bak..Is dat een goed idee? Wel een beetje winderig misschien. Ik woon op 2 hoog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren