In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8874

  • Oscar93
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hej iedereen,

Voor men verjaardag heb ik laatst 2 Bonsai boompjes gehad van mijn ouders. Ik was hier natuurlijk heel erg blij mee en had me er meteen in verdiept. Ik heb op het internet en zag al een hele hoop info ook hier op de forums bijvoorbeeld. Nu is het probleem dat ik door de vele Bonsai boompjes het Bonsai bos niet meer zie. :lol:

Wat zijn juiste stappen om mee te beginnen voor je Bonsai? Ik weet dat de Bonsai hoogstwaarschijnlijk bij een tuincentrum gekocht zijn. Ik krijg de indruk dat ze verzorging op meerdere vlakken nodig hebben dat is waarom ik niet weet waar te beginnen.

Mij was al opgevallen dat beide planten duidelijk verpot moeten worden als ik zie dat aan de onderzijde van het schaaltje al wortels uit komen. Is dit nog wel de juiste tijd om te verpotten aangezien het al later in de lente is?

Ook heb ik het gevoel dat er met een onjuiste schaar bepaalde takken af zijn geknipt waardoor ik denk dat ze daar compleet niet meer aan zullen groeien.

Ik post ook nog een aantal foto's zodat nog meer punten misschien aan het licht zullen komen. De soorten zal ik nog eventjes moeten navragen aangezien ik het kaartje er niet bij had.

Ik ben dus helemaal nieuw op het gebied van de Bonsai maar ben er zeker in geïnteresseerd. Tips zijn welkom !

Mochten er nog meer foto's nodig zijn voor details dan kan dat natuurlijk.


Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

Oscar Westrup

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8875

  • Oscar93
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8880

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
best lastig om je beeldscherm 180 graden te draaien... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8881

  • fearless
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 5

Oscar93 schreef :


dit is voor het eerst dat ik een bonsai zie met groene wortels!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8884

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
De foto met het visgraatmotief in de achtergrond, die boom ziet er uit als een crassula. De andere zou ik je niet durven zeggen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar93

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8885

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

Oscar93 schreef : Hej iedereen,

Voor men verjaardag heb ik laatst 2 Bonsai boompjes gehad van mijn ouders. Ik was hier natuurlijk heel erg blij mee en had me er meteen in verdiept. Ik heb op het internet en zag al een hele hoop info ook hier op de forums bijvoorbeeld. Nu is het probleem dat ik door de vele Bonsai boompjes het Bonsai bos niet meer zie. :lol:


Kan ik me wat bij voorstellen, er zijn idd tig soorten waar je een keuze uit kunt maken, op zich wel fijn dat iemand dat alvast voor je gedaan heeft :)

Oscar93 schreef : Wat zijn juiste stappen om mee te beginnen voor je Bonsai? Ik weet dat de Bonsai hoogstwaarschijnlijk bij een tuincentrum gekocht zijn. Ik krijg de indruk dat ze verzorging op meerdere vlakken nodig hebben dat is waarom ik niet weet waar te beginnen.

Mij was al opgevallen dat beide planten duidelijk verpot moeten worden als ik zie dat aan de onderzijde van het schaaltje al wortels uit komen. Is dit nog wel de juiste tijd om te verpotten aangezien het al later in de lente is?


Goeie vraag, aan de wortels zelf kun je vaak wel zien of ze nog functioneel zijn of dat ze te lang en bruin zijn. In dat geval kun je ze rustig terugsnoeien tot aan de kluit. Ik denk eigenlijk wel dat je evt kunt verpotten. Je kan iig proberen of je de boom voorzichtig los kunt maken van de pot; als er bijna geen grond meer in zit kan je mijns inziens wel verpotten. Wat dat betreft is het zaak om na te gaan welke bomen je hebt en op wat voor grond ze het beste kunnen staan.

Oscar93 schreef : Ook heb ik het gevoel dat er met een onjuiste schaar bepaalde takken af zijn geknipt waardoor ik denk dat ze daar compleet niet meer aan zullen groeien.

Ik post ook nog een aantal foto's zodat nog meer punten misschien aan het licht zullen komen. De soorten zal ik nog eventjes moeten navragen aangezien ik het kaartje er niet bij had.

Ik ben dus helemaal nieuw op het gebied van de Bonsai maar ben er zeker in geïnteresseerd. Tips zijn welkom !


Sommige soorten lopen idd niet meer uit op oud hout, ik weet niet of dat voor deze geldt. Die ene lijkt me een crassula (vetplant) die is iig redelijk makkelijk in onderhoud. Die ander is een Fukien-Thee als ik me niet vergis :unsure: Die lijkt me persoonlijk iets lastiger omdat ie niet te koud mag staan maar wel tegelijkertijd als subtropische soort eisen stelt aan luchtvochtigheid.

Veel succes met beide! Ik verwacht dat je nog wel e.e.a aan info van anderen ter aanvulling krijgt :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar93

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8886

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Die 2e is een carmona lijkt me.
En die eerste is geen crassula, maar wel een soort vetplant. Ik zag deze soort ook staan bij de hornbach en dacht toen zelf eerst ook een crassula met klein blad oid, maar het had een andere naam waar ik nog nooit van had gehoord. Helaas niet onthouden, maar misschien dat je daar ff zou kunnen kijken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar93

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8888

  • Oscar93
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Sorry dat de foto's 180 graden gedraaid zijn. Weet niet waar het door komt heb ze gewoon normaal ge upload. beetje raar in ieder geval :silly:

Fijn om in ieder geval te weten welke soorten het ongeveer zijn hier kan ik meer mee !

Voordat ik een plant ontpot is het dus eerst belangrijk te weten welke grondsoort geschikter is.

Wat is een zorgvuldige manier om de grond van de wortels te verwijderen zonder de wortels te beschadigen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8891

  • Tolstreb
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 4
De eerste is een Portulacaria, of zoals ze ze in afrika ook wel noemen, een spekboom.
Heb er zelf ook een gehad maar die heeft de winter niet overleefd.

Groet Bert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 2 Bonsai gehad, waar te beginnen 11 jaren 11 maanden geleden #8912

  • bonsly
  • bonsly's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 137
  • Ontvangen bedankjes 22

Tolstreb schreef : De eerste is een Portulacaria, of zoals ze ze in afrika ook wel noemen, een spekboom.
Heb er zelf ook een gehad maar die heeft de winter niet overleefd.

Groet Bert


Correct.
En volgens mij is het een 'Portulacaria Afra' zelfs.
Leuke boom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts