In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer vraagje 11 jaren 11 maanden geleden #8940

  • Erwin_1988
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 1
Na mijn pseudolarix heb ik mij nog een ander "boompje" aangeschaft om wat meer te oefenen. Namelijk een acer palm.
Mijn vraag nu is valt er een bonsai van te maken? Heb al wat snoei toegepast.
En een ander vraagje was , ergens op de site heb ik gelezen bij richtlijnen om te snoeien: Wanneer twee takken op gelijke hoogte groeien moet een van de twee worden verwijderd.
Maar bij mijn acer doet hij niets anders dan per 2 of meerdere op dezelfde hoogte takken vormen, moeten die dan allemaal weg in de toekomst?
Bv links eentje wegdoen, tak erboven dan rechts een wegdoen, of mag hij zo blijven groeien?

Fotos:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Erwin_1988.

Re: Acer vraagje 11 jaren 11 maanden geleden #8941

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik zal zeggen zet hem in een grote pot of ergens in de tuin om vervolgens de stam dikker te laten worden de japanse acer komt altijd met 2 uitlopers te gelijk ieder jaar is het de bedoeling om 1 van die 2 uitlopers dus te verwijderen of gewoon voor een gedeelte in te korten door snoeien anders word de acer heel snel heel erg compact dit is wat ik zou doen in iedergeval iemand anders nog een paar tips en tricks :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer vraagje 11 jaren 11 maanden geleden #8943

  • fearless
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 5
ik heb dezelfde staan..
mijn takken begonnen allemaal zo hoog op de stam dat ik besloten heb om het in te korten naar zo'n 10 tot 15 cm..
hierdoor lijkt bij nieuw groeiende takken de stam wat dikker helemaal wanneer hij in een kleine schaal staat(mijne staat bewust in een wat grotere schaal)

inmiddels zijn de eerste 3 takken al zichtbaar...

je moet het uiteraard naar eigen smaak doen.. ik was hem gewoon zat zoals hij was en was hem bijna liever kwijt dan rijk..

door mijn ingreep heeft hij bij mij een 2e kans gehad iig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer vraagje 11 jaren 11 maanden geleden #8949

  • marijnfors
  • marijnfors's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 55
  • Ontvangen bedankjes 6
als ik dezelfde Acer had, zou ik waarbij jij zegt de plaats waarbij de takken op de zelfde hoogte groeien,(naast elkaar)
zou ik dat laten en de rest erboven allemaal wegsnoeien.

de boom krijgt dan een rechte stam met een soort van dakje.
en later zullen er dan wel onder dat dakje nieuwe takken groeien. :) (ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel)

groeten, Marijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer vraagje 11 jaren 11 maanden geleden #9048

  • Erwin_1988
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor de informatie alweer, ik ga hem best in de volle grond of grotere pot zetten voor wat meer stam te krijgen, maar moet ik dan ook een tegel eronder leggen dat de wortels niet te fel naar beneden kunnen groeien of moet het niet?
De Acer palmatum 'Atropurpureum' die ik heb zal dus zo al geen dikke stam gaan kunnen vormen omdat het meer een struik is neem ik aan?
En van dat dakje snap ik niet helemaal 100%.
Laatste vraagje: als ik hem in grotere pot zet, of in volle grond, zou ik er dan best akadama onder mengen of is dat niet aan de raden om 1 of andere reden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Erwin_1988.

Re: Acer vraagje 11 jaren 11 maanden geleden #9050

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik zou hem gewoon in 100% potgrond zetten alleen als je hem in een pot gaat zetten zou ik wel een deel split of grind erin doen maar als die in de tuin komt te staan ergens dan is dat niet nodig eerst gewoon laten groeien en volgend jaar flink snoeien en dan weer uit laten lopen dat doe ik met mijn acer palmatum ook maar acers zijn niet erg vlot met groeien dus het kan wel even duren voor je een boom achtig iets hebt ik hoop dat dit genoeg info is voor nu gr bonsai1.2 ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer vraagje 11 jaren 11 maanden geleden #9051

  • Erwin_1988
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 1
OK daar heb ik weer wat aan, dus in grote pot , met split of akadama, gewone potgrond zonder iets.
Nu heb ik ook nog bonsaipotgrond, mag dat gemengd worden met gewone grond in de tuin of ook best niet doen? En tegel hoeft dan ook niet om door te laten groeien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer vraagje 11 jaren 11 maanden geleden #9052

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
een tegel onder je boompje zetten is zowiezo aangeraden om de wortels te spreiden is wel zo handig zeker voor later in de toekomst. Potgrond en bonsai aarde mengen kan is niet persee nodig lijkt mij meer is er dan ook niet nodig alleen na een jaar moet je je boompje wel even uit de pot halen om de tegel te verwijderen als het goed is zijn je dikke wortels dan voldoende gespreid en dan is die tegels niet meer nodig en kan het boompje daarna veder groeien gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren