In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Gele blaadjes vallen af 11 jaren 11 maanden geleden #9138

  • Saphira
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een dikke week een bonsai. Deze staat nu op een goed verlichte plaats maar niet in direct zonlicht. Hij schiet nog wel nieuwe blaadjes, maar elke dag opnieuw zie ik gele bladeren die afvallen. Ik begin me echt ongerust te maken ! Ik dacht eerst dat de boom water genoeg had, maar heb 3 dagen water gegeven via het schaaltje dat eronder staat. En elke keer als dit leeg is vul ik het opnieuw. Voeding heb ik nog niet gegeven omdat ik gelezen heb dat dit niet mag als je boompje ziek is. Ik weet niet wat ik fout doe..
Het is een ficus.

Kan er iemand aub helpen?

Groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Saphira.

Re: Gele blaadjes vallen af 11 jaren 11 maanden geleden #9139

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Geef je water gewoon via de bodem en niet dmv het schaaltje eronder.
Dus gewoon de bodem begieten, het teveel wordt opgevangen door het schaaltje eronder.

Maar sowieso heeft een ficus enige tijd nodig om aan zn nieuwe omgeving te wennen. (je hebt hem pas een dikke week toch?)
Verder niet teveel verplaatsen, houden ze ook niet van.

succes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Saphira

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Gele blaadjes vallen af 11 jaren 11 maanden geleden #9140

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
je hebt hem toch niet in de buurt van een verwarming gezet?
mijn ficus staat in de veranda en die geef ik maar om de paar weken water(langs de pot)
en ik heb hem alleen binnen gezet toen het begon te vriezen in de veranda...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Gele blaadjes vallen af 11 jaren 11 maanden geleden #9141

  • Saphira
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Er staat wel een verwarming in de buurt, maar dat is zeker 2m ver en 1m lager. Ik zie niet goed wanneer de boom water nodig heeft. Heb de boom ook verplaatst van een 'donkere' plaats naar een plek die me veel lichter leek omdat hij gele blaadjes kreeg. Maar dat helpt dus niet. Er komen er meer en meer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Gele blaadjes vallen af 11 jaren 11 maanden geleden #9142

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Water geven doe je niet via het schaaltje dat eronder staat. Water geven doe je door te gieten in de pot over de aarde zelf. Dat schaaltje is enkel bedoelt om overvloedig water dat door de gaatjes in de pot wordt afgevoerd op te vangen.

De grond waar de boom in staat mag nooit helemaal uitdrogen en moet te allen tijden vochtig, maar niet kletsnat zijn. Je kunt met een cocktailprikkertje controleren of de grond ook onder het oppervlak nog vochtig is. Is de grond droog dan kun je hem een dompelbadje geven. Zet de bonsai met schaal en al in de gootsteen en laat deze vollopen met lauw water tot een paar cm boven de potrand. Als het goed is zie je nu luchtbelletjes uit de grond naar boven komen terwijl de grond zich verzadigd met water. Laat de boom in het water staan tot je geen luchtbelletjes meer ziet verschijnen. Dit kan wel eens een half uurtje duren. Haal de boom nu uit het water en laat hem goed uitlekken. Zet de boom weer op zijn oude lichte plek terug. Hopelijk komt de boom er dan weer bovenop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Gele blaadjes vallen af 11 jaren 11 maanden geleden #9143

  • Saphira
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de boom nu overgoten met water langs boven, als dit niet werkt zal ik binnenkort eens een dompelbadje proberen.
Is er geen mogelijkheid dat je teveel water geeft aan je bonsai?
Ik hoop echt dat hij erdoor komt.
Bedankt alvast voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Gele blaadjes vallen af 11 jaren 11 maanden geleden #9144

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Nou ik denk niet dat je hem teveel water geeft want als je hem dus water via de schaal eronder hebt gegeven dan lijkt me dat je dat pas deed als dit helemaal droog was. Maar zoals de rest ook al zegt gewoon via de natuurlijke weg water geven op de aarde dan kunnen alle wortels water opnemen en niet de paar wortels onderin.Bovendien heb je zo ook minder kans op wortelrot.

Het enige advies dat ik je kan geven is dat je hem niet boven of vlakbij een verwarming moet zetten. Deze warme lucht die langs de bladeren gaat verplicht de plant om continu water te verdampen (zweten) via de huidmondjes dit wordt dan wel weer aangevuld via de wortels maar als al het water op dreigt te raken dan laat hij zijn blaadjes vallen om niet geheel uit te drogen.

Het kan ook gewoon zijn dat hij moet acclamatiseren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Saphira

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren