In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Beginner 11 jaren 11 maanden geleden #9722

  • boeba
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik wil alvast iedereen bedanken die mij op weg heeft geholpen.

Conclusie;momenteel moet ik mijn boompje vooral goed voorzien van water/(niet teveel,niet te weinig.)

Maar ik heb nu nog 1 dringend vraagje, wat moet ik doen met deze verbrande bladeren?Is het niet beter om ze te verwijderen, aangezien ze nu misschien energie kosten die de boom beter ergens anders voor kan gebruiken? :whistle: .....of zie ik dit verkeerd?

Mvg,

Boeba

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by boeba.

Re: Beginner 11 jaren 11 maanden geleden #9742

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd beter en t ziet r netter uit om de bladeren eraf te halen. Knip vlak onder het blad met een schaar en laat het bladsteeltje aan de tak zitten. Die valt vanzelf af binnen enkele weken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: boeba

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Beginner 11 jaren 10 maanden geleden #10077

  • boeba
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Om nog even voort te gaan op de bladeren; ik heb nu enkele bladeren afgeknipt, maar ik durf niet onmiddelijk alle bladeren af te knippen.Moet ik echt alle bladeren die ook maar een beetje verbrand zijn afknippen?of enkel de meest verschrompelde?

Na véél opzoekingswerk en leesmateriaal... :woohoo: heb ik besloten welke stijl ik uit wil met mijn boompje

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Is dit mogelijk met het boompje die ik heb?(leent de stam er zich voor?)

Uiteraard weet ik nu niet exact wat ik nu moet doen omdat ik toch wel wat tegenstrijdige dingen lees in boeken/internet.

1.wat is de volgende stap om mijn boom op te kweken tot deze stijl?

-In het voorjaar in een trainingspot plaatsen om een dikkere stam te kweken?

-of zijn er nog andere dingen die ik vergeet?

(ik heb serieus véél opgezocht op internet maar ik zie bijna het bos niet meer door de bomen... B) toepasselijk spreekwoord.)

Ik stel vooral zovéél vragen omdat ik niets verkeerd wil doen en liever enkele meningen op voorhand hoor voor ik actie onderneem.

Alvast bedankt en groetjes,

Boeba

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 11 jaren 10 maanden geleden #10079

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
het is inderdaad enorm moeilijk om tussen alle info op het internet de juiste info terug te vinden..

die op de foto is een meerstammen stijl, terwijl de jouwe slechts 1 stam heeft.
het lijkt me redelijk onwaarschijnlijk dat jouw boom zo laag op zen stam nog nieuwe takken zal vormen (maar je weet nooit natuurlijk)

voorlopig zou ik er nog niet te veel aan doen, behalve goed verzorgen dan.
in het voorjaar ,als hij knoppen begin te vormen, kan je deze dan best in de volle grond zetten uit de wind en in half schaduw en proberen een goede nebari te kweken, desnoods door op een tegeltje te planten..

hoe zit het met de groei momenteel? mijn acers lopen allemaal enorm uit en krijgen massa's nieuwe takken en bladeren. als jou boom gezond is zou dit ook het geval moeten zijn (hoewel ik de indruk heb dat het met de rode varianten net iets trager gaat)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 11 jaren 10 maanden geleden #10080

  • boeba
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey AlexW,

Ik heb deze bonsai nog maar een goeie 2 weken in m'n bezit, maar ik hou hem toch wel goed in het oog maar ik zie er eigenlijk weinig of geen verandering in.

Dus ik vroeg me alvast af of dit normaal is dat er momenteel geen nieuwe bladeren zitten of nieuwe takken beginnen te vormen.

Alvast bedankt voor je hulp.

Boeba

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 11 jaren 10 maanden geleden #10082

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Die foto is wel van een andere cultivar. Zo zal die van jouw dus nooit worden. Sowieso gaat bladverkleining bij die van jou ook wat lastiger. (heb er zelf ook eentje) als je dikkere stam wilt, zou ik me daar eerst bij houden dus enkele jaren de volle grond in. Elk jaar kun je vast wel aan de primaire takken denken en zo snoeien.

Ook zou ik niet teveel bladeren snoeien, totale bladsnoei doe je bij bomen in de eindfase. Het is ook zeer stressvol. De boom moet ineens weer allemaal nieuwe knoppen laten zwellen en opengaan wat veel energie kost. Die kun je de komende jaren beter gebruiken voor de opbouw van je boom. Hij heeft ook bladeren nodig voor fotosynthese, daarom haal ik nooit bij bomen in beginstadium of verzwakte bomen alle bladeren eraf.
Maarja, wie ben ik?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: boeba

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Beginner 11 jaren 10 maanden geleden #10084

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De enige reden om grootschalig te snoeien (Takken danwel bladeren) tijdens de beginfase zou ik zien om te stimuleren dat lagere knoppen uitlopen om een betre tapsheid te bereiken..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: boeba

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 11 jaren 10 maanden geleden #10095

  • boeba
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Alvast bedankt voor jullie uitleg.

Dankzij jullie hulp is alles stilletjes aan een beetje duidelijker aan het worden.
(ik had wel een vermoeden dat zo'n dubbelstam niet onmiddelijk van toepassing is op mijn boom)

Maar nu weet ik tenminste dat ik hem in de volle grond kan steken.
Nog enkele vraagjes.

1.Kan het kwaad dat ik hem niet in de tuin plaats(plaatsgebrek), maar dat ik hem in een grote pot steek?

2.Vanaf wanneer mag dit verpotten gebeuren....(ik denk in het voorjaar, maar ik wil toch nog eens jullie mening horen)

Mvg,

Boeba

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 11 jaren 10 maanden geleden #10097

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
goh, met het huidige weer vind ik persoonlijk dat dit nu ook wel nog kan, indien je boom gezond is. mijn acers zijn door het weer heel laat beginnen uitlopen en heb er zelf vorige week nog een succesvol verpot.

wel een raad.. denk niet "hoe groter de pot, hoe groter de groei"
neem een pot die eets groter is dan degene die je nu gebruikt.. gezien je boom denk ik dat een 12-15 cm zeker zou moeten volstaan (maar kan me vergissen natuurlijk)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: boeba

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner 11 jaren 10 maanden geleden #10105

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
je kunt hem idd gewoon nu nog in een grotere pot zetten. GEEN wortels snoeien, alleen overpotten in goede drainerende grond, en zorg ervoor dat de pot ook genoeg gaten in de bodem heeft voor afwatering en om wortelrot te voorkomen.
Flink voeden voor groei.
Verder lekker laten groeien en alleen de watergift in de gaten houden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: boeba

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren