In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9765

  • janske
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
Goedenavond allemaal

Ik heb gisteren een acer palmatum gekregen, van een vriend van me
heb vandaag al vanalles opgezocht op het internet maar zit met nog wat vraagjes

1. Wanneer mag ik beginnen te snoeien,bedraden ?
2. Bemesting mag ik dat al direct doen of moet ik een aantal dagen wachten?
3. Het mos dat in pot groeit moet ik dat laten staan of beter verwijderen ?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9770

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Welkom janske.

1. Snoeien kan nu. Lange uitlopers terug snoeien vlak boven een vertakking. Dus een cm of 2 van het steeltje laten staan. Die kan dan vanzelf uitdrogen en later verwijderd worden. Grote dikke tak nog mee wachten tot midzomer als de boom z'n zomer stop heeft. Bedraden is makkelijker in het vroege voorjaar als er nog geen bladeren aan zitten. Het kan en mag echter nu wel.

2. Vraag aan die vriend wanneer de boom voor het laatst gevoed is, waarmee en hoeveel? Is hij weer aan voeding toe dan kan dat nu, het is nog groei seizoen. Ik zou slow release organische voeding geven ( biogold of soortgelijk).

3. Mos staat wel leuk, maar kan voor problemen zorgen. Persoonlijk houd ik het mos erg minimaal om het bewateren makkelijk en goed onder controle te houden. Water dringt moeilijker door het mos en kan ook moeilijker weer uit de pot. Mos en gras kan ook wat van de voeding gebruiken die voor je boom bedoeld is. Mos op de stam kan weer tot rotting leiden.
Gaat je boom op de foto of naar een tentoonstelling dan is het wel mooi om de grond te bedekken met verschillende soorten mos voor een natuurlijk overkomen.
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9777

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hoi Janske,
Jij hebt een leuk boompje gekregen! Hij heeft een mooie dikke stam met een mooie vloeiende tapsheid.

Wat betreft het mos ga ik mee met Dea. Het mos dat nu in jouw pot groeit is een heel hardnekkig soort onkruid en kan ongelooflijk woekeren. Als je het zo door laat groeien is het aan het einde van de zomer centimeters hoog en zit je hele pot vol met wortels van dit spul. Je moet het verwijderen met wortel en all. Dit is een zeer tijdrovend werkje, maar uiterst noodzakelijk! Je dient ook hierna nog regelmatig nieuwe scheuten te verwijden met een pincet. Doe je dit niet dan zit binnen no-time je pot weer vol.

Wat betreft de styling van je boom. Ik denk dat er zeker een tentoonstelling waardige bonsai in zit. Voor het zover is moet er echter nog wel het een en ander gebeuren. De primaire takken mogen iets dikker worden en dienen de zelfde tapsheid te vertonen als de stam zelf. Bovendien moeten de onderste takken het dikste zijn en naarmate je dichter bij de top komt steeds dunner. Lengte groei is dikte groei. Laat de takken die te dun zijn lekker lang groeien tot ze de juiste dikte hebben en neem ze daarna sterk terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9814

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
Prachtige boom met veel mogelijkheden...
Zoals hij nu getoond is jeuken de handen van menig liefhebber om de boom eens flink onder handen te nemen volgens mij...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9872

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Janske, ik heb trouwens dezelfde soort boom als die van jouw. Moet ook nog veel aan gebeuren.

Toevallig heb ik hem vanavond eventjes wat opgekuist. Door de vreemde winter waren er enkele takken afgestorven, die heb ik verwijderd. Ik ben overdag niet altijd in staat mn bomen goed in de gaten te houden ivm het weer, dus er waren enkele bladeren verbrand door de wind. die ook maar eraf gehaald.
Ik zie nu duidelijk dat ik begin volgend jaar voor het uitlopen nodig moet bedraden om er weer een mooie vorm in te krijgen. Nu helemaal er wat takken zijn afgestorven en er wat kale plekken zijn ontstaan. Zoals te zien op de foto vd rechterzijde. Daar moeten weer andere takken komen.

Aan de andere kant, deze zomer zal ik enkele grote takken verwijderen. Die zitten ook niet op een goede plek, of groeien de verkeerde kant uit en zijn niet meer echt te verplaatsen door bedrading.

Nog enkele jaren training en dan zal dit een mooie boom zijn (hoop ik...)

30 mei, before:


vanavond 6 juni na wat lichte snoei en opschonen:


achterkant:


rechterkant:



Oh en Chris,
Feel free als je het een uitdaging lijkt eens van een loofboom een van je creaties te maken.... ;)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9876

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Mooie boom Dea goeie stam ook! Ik ga m'n best voor je doen, maar ik denk dat je zelf al wel ziet wat het beste bij acers past en bij de boom ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9912

  • janske
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
merci allemaal voor de reacties,

heb nog wel wat vragen,

1.ben van die biogold meststoffen gaan halen, maar mag ik die zomaar in de grond duwen of moeten die in een plastiek mandje? en hoeveel ongeveer ? en hoeveel keer per maand?
2.verbranden bladeren mag ik die er zo aftrekken of moet ik die er ook afknippen?

3.tot hoe ver mogen de wortels bloot liggen, heb hem water gegeven, en de grond is precies wat gezakt en de wortels liggen een beetje bloot?

Heb mij gisteren in de yamadori club ingeschreven, en nu gaan we proberen het beste ervan te maken he :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9913

  • janske
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
zeer mooie boom :)
hoe oud is hij ?

Worden de kleuren van jou blaadjes ook nog rooier?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9915

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
zeer mooie boom Dea,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bonsai gekregen 11 jaren 10 maanden geleden #9921

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

janske schreef :
heb nog wel wat vragen,
:)


1. Biogold kun je gewoon los op de grond leggen, echter kan het ook in een korfje. In dat geval wel meerdere korfjes verspreiden zodat alle delen vd wortels voeding krijgen. Hoeveel hangt af v hoe groot de boom/pot is en in welk stadium de boom is: in de opbouw/trainingsfase uiteraard wat meer. Is de boom al redelijk z'n eindstadium en is veel groei juist niet gewenst, dan uiteraard minder geven.
1x in de 3 maanden is genoeg, aangezien biogold slow-release is. Midzomer als de boom z'n 'zomerstop' heeft niet voeden. Eind zomer wel weer om de boom kracht te geven voor de komende winter.

2. Verbrande bladeren zou ik persoonlijk ook onder het blad afknippen, het steeltje laten zitten. Hierdoor wordt de nieuwe knop die in de oksel van het bladsteel zit beschermd. Sommigen trekken wel gewoon de bladeren eraf. Ik dus niet.

3. zolang de haar wortels (met deze neemt de boom z'n voeding op) onder het grondoppervlak zitten is er niets aan de hand. De wortels vd wortelvoet kunnen juist beter bloot liggen, aangezien de zon ervoor zorgt dat deze sneller dikker worden, en dat is juist gewenst om een mooie nebari te krijgen.
Overigens, als de grond verzakt met het water geven, dan vermoed ik dat het ver/oppotten niet helemaal goed is gedaan. Je moet echt met bijv een eetstokje de grond goed tussen de wortels wrikken. Neem hier echt de tijd voor. Je zult vaak nog enkele keren weer wat extra grond moeten toevoegen nadat je met het eetstokje de grond tussen de wortels hebt gewikt. Daarna enkele tikken aan de zijkant vd pot geven en een laatste maal lichtjes de grond aandrukken. Daarna rijkelijk water geven net zolang dat het water uit de bodem komt en het water helder van kleur is.

Ja, afhankelijk van de hoeveelheid zon die de boom door het jaar heen krijgt, zal hij in de herfst erg mooi verkleuren idd.
Ik schat hem nu op zo'n 23-25 jaar oud.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: janske

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren