In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

hoe vormen? 11 jaren 11 maanden geleden #9773

  • Justin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 1
Enkele jaren geleden heb ik een klein plantje gevonden in de tuin. Deze had ik in een pot gezet en stond leuk op het terras.
Enkele maanden geleden kocht ik mijn eerste bonsai. Zonder te weten dat ik er eigenlijk al eentje had staan.
De jaren dat ik hem al heb staan heb ik maar gewoon wat takjes gesnoeid zonder echt er verstand van te hebben. Nu wil ik graag er een mooie bonsai van maken.
Eerst heb ik dan de vraag wat voor soort het is?
En als tweede heeft iemand misschien tips hoe ik dit boompje moet vormen/stylen?
Ook vond ik laatst ergens in een perkje een nieuw klein plantje. Volgens mij is het een esdoorn. Naar eigen zeggen denk ik dat hij ook potentie heeft om een mooie bonsai te worden. Zien jullie er wat in?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: hoe vormen? 11 jaren 11 maanden geleden #9774

  • Justin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 1
Owhja! Bij het eerste boompje heb ik de achterste twee hoge takken terug gesnoeid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: hoe vormen? 11 jaren 11 maanden geleden #9775

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hoi Justin,
Welkom op dit forum! Het eerste boompje is volgens mij een inheemse liguster, maar dat weet ik niet zeker. De tweede is inderdaad een esdoorn. Van beide bomen/planten zou je heel goed een bonsai kunnen maken. Deze boompjes zijn beide alleen nog erg jong en om een overtuigende bonsai te maken heb je toch een forse stam nodig. Over het algemeen moet de diameter van de stam bij de wortelvoet 1/6e zijn van de totale hoogte van de boom of dikker. Deze stam moet vervolgens geleidelijk taps toelopen naar de top.
Die dikte verkrijg je het snelst door de boom nog en aantal jaartjes ongelimiteerd in de volle grond te laten groeien. Eenmaal in een pot groeit de boom namelijk niet meer zo snel en neemt de dikte haast niet meer toe.

Mijn advies is dus om ze terug te planten in de volle grond en een aantal jaartjes lekker te laten groeien. Je bepaalt de gewenste hoogte van de boom en daarmee dus ook de gewenste dikte. Wanneer de stam 2/3 van de gewenste dikte heeft bereikt zaag je de stam af op 1/3 van de juiste hoogte hoogte. Vervolgens laat je de boom weer een aantal jaar ongelimiteerd groeien tot het tweede deel van de stam 1/2 van de gewenste dikte heeft bereikt. Je zaagt de boom weer af op 2/3 van de gewenste hoogte en laat de boom weer groeien tot hij de juiste hoogte heeft bereikt. Tijdens de laatste twee fases kun je gaan nadenken over primaire tak aanzet (de takken die direct uit de stam ontspringen). Laat deze groeien tot de gewenste dikte op dezelfde manier als met de stam zelf. De onderste tak is de dikste tak, tweede ietsje dunner, etc... Pas daarna begin je aan secundaire en tertiaire vertakking en begint de boom op een bonsai te lijken.

De bovenstaande methode is de snelste methode om uit jonge plantjes een bonsai op te kweken, maar het zal nog steeds enkele tientallen jaren duren voor je iets hebt wat als bonsai door het leven kan. Een leuk meerjaren project dus, succes ermee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: hoe vormen? 11 jaren 11 maanden geleden #9776

  • hansjeloco
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Het eerste boompje is volgens mij een Krentenboom(Amelanchier) erg mooie bomen/struiken! Jou exemplaar ziet er ook mooi uit! En het boompje op de 2e foto is idd een Esdoorn(Acer). Deze bomen mogen alleen gesnoeid worden wanneer ze vol in het blad zitten omdat ze anders gaan bloeden. Als de wond te groot is kunnen ze zelfs dood bloeden. Kijk hier dus me uit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: hoe vormen? 11 jaren 11 maanden geleden #9778

  • Justin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 1
Dat is inderdaad een goed idee om hem weer in de volle grond te zetten. Alleen heb ik dan een vraag. Is er niet kwaliteit te onderscheiden met bonsai die altijd klein gehouden zijn en die afgezaagd zijn? Bijvoorbeeld dat als je hem vanaf het begin klein houd je ook kleine blaadjes houd? En afzagen of vrij groeien de blaadjes te groot worden om een waardige bonsai te tonen? Als het om tijd gaat. Maakt het niet uit!

Iedergeval alvast bedankt voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: hoe vormen? 11 jaren 11 maanden geleden #9780

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

hansjeloco schreef : Het eerste boompje is volgens mij een Krentenboom(Amelanchier) erg mooie bomen/struiken! Jou exemplaar ziet er ook mooi uit! En het boompje op de 2e foto is idd een Esdoorn(Acer). Deze bomen mogen alleen gesnoeid worden wanneer ze vol in het blad zitten omdat ze anders gaan bloeden. Als de wond te groot is kunnen ze zelfs dood bloeden. Kijk hier dus me uit!


ja, nu en in het late najaar, als de boom in rust gaat. Als ik de info op internet mag geloven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: hoe vormen? 11 jaren 11 maanden geleden #9781

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

Justin schreef : Dat is inderdaad een goed idee om hem weer in de volle grond te zetten. Alleen heb ik dan een vraag. Is er niet kwaliteit te onderscheiden met bonsai die altijd klein gehouden zijn en die afgezaagd zijn? Bijvoorbeeld dat als je hem vanaf het begin klein houd je ook kleine blaadjes houd? En afzagen of vrij groeien de blaadjes te groot worden om een waardige bonsai te tonen? Als het om tijd gaat. Maakt het niet uit!

Iedergeval alvast bedankt voor de tips!


Je houdt een boom alleen klein door hem telkens in te korten, daarbij creeer je automatisch meer volume in stam en takken. De energie die normaal in uitlopers en loof gaat zitten, komt op deze manier ten goede aan stam en takken.
Dikte 'creeren' was al uitgelegd, qua lengtes e.d.
Dat kan op een paar manieren waarbij stam afzagen op gewenste dikte 1 methode is. Dan maakt de boom vanzelf nieuwe uitlopers aan op de stam. Die is feitelijk het beste, je kan echter ook na elk seizoen je top ombuigen en tot nieuwe zijtak vormen, dan heb je direct een mooie zijtak. Een kleinere zijtak wordt dan top nieuwe top gevormtd. Verder kun je, als je stam al op gewenste hoogte is (je krentenboompje vind ik daarom al wel wat hebben als tweestam) je twee lange opgaande takken inkorten tot op de juiste lengte. Hier zijn ook 'regels' voor; het gaat er in ieder geval om dat stam en takken in mooie verhouding zijn.
Bladeren blijven bij regelmatig snoeien vaak kleiner maar lang niet bij alle soorten, je esdoorn is daar 1 van. Je zal dan ook een beste stam en takken moeten hebben wil e.e.a een beetje in verhouding raken. Kleinbladige/naald soorten hebben dan ook meestal de voorkeur.
Hopelijk is het een beetje duidelijker geworden, anders lees je het nog maar een keer na [url=http://]http://tuinhoekje.nl/bonsai/mooie-bonsai-stammen-kweken/[/url]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: hoe vormen? 11 jaren 11 maanden geleden #9785

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Bladverkleining kun je bij veel soorten (niet jouw acer) verkrijgen door totale of gedeeltelijke bladsnoei:
als je boom na de 2e groeispurt vol in blad staat, dan knip je alle bladeren af. Binnen enkele weken zal je boom nieuwe bladeren aanmaken en deze zullen doorgaans kleiner zijn.
Dit doen we overigens op bomen die al in het eind stadium zijn, dus wanneer stam, primaire, secundaire en eventueel tertiaire vertakking in orde zijn. Ook alleen toepassen op kerngezonde bomen en niet elk jaar achtereen doen, aangezien het wel aardig wat energie van de boom vraagt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren