In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Gele blaadjes, nog steeds 11 jaren 10 maanden geleden #9852

  • Saphira
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Ik heb nu ongeveer een maand een bonsai.
Deze zag er goed uit toen ik hem kocht, maar nu al een hele tijd niet meer.
De blaadjes blijven geel worden en afvallen.
Ik heb aan mijn tuinman raad gevraagd, en hij zei dat de grond te vochtig was en daardoor gele blaadjes vormt. Ik heb de grond helemaal laten droog worden bovenaan de oppervlakte en na een week opnieuw wat water gegeven. Het water is allemaal opgenomen en de bovenkant is opnieuw droog (zoals het hoort denk ik dan?) Maar de boom krijgt nog altijd gele blaadjes en die vallen af.
Er zijn wel veel scheutjes die open gaan bloeien, maar ik weet niet of de boom wel in orde gaat komen.

Heeft er iemand tips aub? Ik heb geen idee wat ik fout doe. De boom heeft nog niet veel water gekregen van mij dus..

In bijlage heb ik foto's van de boom in het begin en de boom hoe hij er nu uit ziet.

Groetjes en bedankt alvast

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Gele blaadjes, nog steeds 11 jaren 10 maanden geleden #9855

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik heb tropische bomen zoals deze. Is een ficus neem ik aan, maar ik zie wel dat erg erg veel mos woekerd en de hele pot bedekt. En waarschijnlijk is ie na aankoop ook niet in een luchtiger mengsel verpot. Het kan zijn dat de wortels ondertussen een grote klomp geworden zijn met de aarde waar die in staat en dat de boel verstikt is ondertussen.
Ik denk verpotten, oude aarde vervangen. En het mos eraf. En dan gewoon bewateren.
Kan er naast zitten, maar ficussen zijn vrij sterke planten.

Iemand anders een idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Gele blaadjes, nog steeds 11 jaren 10 maanden geleden #9856

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
helemaal mee eens wat Chris schrijft.
de grond is te dicht, haal m uit zn pot, nieuwe luchtige grond toevoegen, ook wat split/kiezel toevoegen voor een betere afwatering.
Dan heb je beter de watergift onder controle.
En idd ook het mos verwijderen, dit kan ook voor bewaterings problemen zorgen.

Ficus is ook erg gevoelig voor verandering van standplaats.
Dus niet teveel verplaatsen. heb je een plek gevonden waar hij het goed doet (dit is pas te merken na enkele weken !!) laat hem daar dan staan.
ze hebben redelijk veel licht nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Gele blaadjes, nog steeds 11 jaren 10 maanden geleden #9859

  • Saphira
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de boom inderdaad niet verpot, maar toen ik de boom net had heb ik hier gevraagd naar de soort en ook of het mos geen kwaad kon. Ze zeiden me toen dat het waarschijnlijk een ficus is en dat het mos decoratief is en geen kwaad kan.. Als ik de boom verpot, mag ik dan gewoon dezelfde pot gebruiken en nieuwe aarde ?
Ik heb de boom een paar dagen geleden verplaatst naar de plaats met het meeste licht in ons huis. Nu laat ik hem hier staan.
Bewater is normaal gezien ongeveer 1x per week? Of beter meermaals?
En bemesten is ook af te raden momenteel? Of kan ik dit eens proberen, heb het nog nooit gedaan.
Dankjewel voor de antwoorden !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Gele blaadjes, nog steeds 11 jaren 10 maanden geleden #9860

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
je kunt dezelfde pot gebruiken.
als de pot helemaal vol zit met wortels, zou je wat van de te lange wortels kunnen snoeien. dan zal hij zeker weer in de pot passen.
dus wel GOEDE drainerende grond toevoegen, dus potgrond wat mengen met wat kiezel, of als je akadama hebt, gebruik dan dat.
het water zou er goed doorheen moeten gaan.
Ik zie dat je een onderschaaltje hebt, dus het teveel aan water wordt hierin opgevangen.

je standplaats, veel licht, zou nu goed moeten zijn.

Bewateren doe je als de grond lichtjes opgedroogd is, en dus niet 1x per week, of 2x per week, dat is te vaag. En het kan per dag/week verschillen, dus houdt de grond in de gaten en niet de kalender.

Bemesten zou ik gaan doen als de boom weer wat nieuwe groei vertoont. Helemaal als je straks misschien wortelsnoei gaat toepassen, dan zeker nog een week of 2-3 wachten met bemesten.

Oja, mensen van een tuincentrum kun je beter niet geloven aangaande bonsai, zij weten er meestal vrij weinig tot niets vanaf.
Helemaal als ze zeggen: het is waarschijnlijk een ficus, dan weten ze het dus zelf ook niet.
stel je vragen liever aan mensen die met bonsai bezig zijn, of hier op het forum.
Mos is idd decoratief, ziet er leuk uit, maar kan juist voor veel problemen zorgen met name bij de watergift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Gele blaadjes, nog steeds 11 jaren 10 maanden geleden #9864

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
sommige bomen kunnen er ook leuk uitzien in zo'n tuincenter, maar soms zijn deze reeds maanden ziek zonder dat je dit al kan zien.
misschien door de stress van zen verhuis en nieuwe standplaats en zo dat het nu doorgebroken is..
aangezien ze zelf al niet zeker waren welke soort het is sluit ik zeker niet uit dat deze daar nooit de zorg heeft gekregen die deze soort hoort te krijgen..

had ook zo'n ficus, heel mooi, tot plots de helf van zen bladeren afvielen en bleek dat de helft van zen wortels reeds verrot waren.

haal hem best eens even helemaal uit de pot en ruik eens aan de aarde of deze verduft riekt..

het allerbeste is zeker reeds de aarde verversen zoals boven reeds gemeld..

probeer intussen ook reeds alle info over het onderhoud van een ficus bonsai op te zoeken. zoals bv op deze site
www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/ficus
of
www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Ficus.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Gele blaadjes, nog steeds 11 jaren 10 maanden geleden #9867

  • bonsly
  • bonsly's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 137
  • Ontvangen bedankjes 22
Ik heb ongeveer net zo'n ficus.
Is ook bijna al zn blad kwijtgeraakt.
Heb m in een mengsel van Bonsai grond van Pokon gemixt met
goed uitgespoelde foetsie bah gezet en hij loopt weer prachtig uit.
De grond waar ie instond leek wel een beetje op keihard geworden leem ofzo.
Succes met je plant!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Saphira

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Gele blaadjes, nog steeds 11 jaren 10 maanden geleden #9875

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Besproeien is ook geen overbodige luxe bij een ficus, het blijft toch een tropische plant dus vindt een beetje luchtvochtigheid wel prettig.
In ieder geval zou ik hem niet in de volle zon achter het raam zetten, beter halfschaduw.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Saphira

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren