Onderwerp:

Re: Collectie van Matje 10 jaren 11 maanden geleden #19457

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Collectie van Matje 10 jaren 11 maanden geleden #19458

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zonde om te horen dat er zoveel bomen de winter niet overleefd hebben. Maar ghoed dat het wel de trigger was om eeven een stap terug te nemen en eea te overdenken. Het kost sommigen jaaaren om dat punt te bereiken.

ik zie bij je acer dat je heir een stuk uitgeknipt hebt en een takje omhoog gebonden hebt. Persoonlijk had ik de stam nog minimaal een, waarschijnlijk twee, door laten groeien, om echt een stevige onderstam als basis te hebben.

Succes! En leuke vijver, grote koi heb je er in zitten (Weinig waterplanten dan, verwacht ik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Collectie van Matje 10 jaren 11 maanden geleden #19460

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

leatherback schreef : Zonde om te horen dat er zoveel bomen de winter niet overleefd hebben. Maar ghoed dat het wel de trigger was om eeven een stap terug te nemen en eea te overdenken. Het kost sommigen jaaaren om dat punt te bereiken.

ik zie bij je acer dat je heir een stuk uitgeknipt hebt en een takje omhoog gebonden hebt. Persoonlijk had ik de stam nog minimaal een, waarschijnlijk twee, door laten groeien, om echt een stevige onderstam als basis te hebben.

Succes! En leuke vijver, grote koi heb je er in zitten (Weinig waterplanten dan, verwacht ik?


Bedankt voor je reactie.

Welke acer bedoel je precies?

De vijver heeft inderdaad een aantal koi en weinig planten in de vijver zelf. Grootste koi is ongeveer 70 cm en handtam.
Voor de planten heb ik een aparte vijver aangelegd die via de skimmer gevoed wordt en met een beek terugloopt de koivijver in. Daarnaast een meerkamerfilter van bijna 1500 liter welke over een bodemdrain loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Collectie van Matje 10 jaren 11 maanden geleden #19461

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Gek. Ik zou zweren dat er veel minder foto's stonden toen ik net keek. En er maar een van een acer stond (Die met bedrading bedoelde ik).

Leuk hoor, vijvers. Ik heb een natuurlijke vijver aangelegd in het najaar, zonder filterinstallatie. hier heb ik bittervoorntjes en elritsen in uitgezet afgelopen weekend (Totaal 3 soorten, 30 stuks).

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Collectie van Matje 10 jaren 11 maanden geleden #19462

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

leatherback schreef : Hm.. Gek. Ik zou zweren dat er veel minder foto's stonden toen ik net keek. En er maar een van een acer stond (Die met bedrading bedoelde ik).

Leuk hoor, vijvers. Ik heb een natuurlijke vijver aangelegd in het najaar, zonder filterinstallatie. hier heb ik bittervoorntjes en elritsen in uitgezet afgelopen weekend (Totaal 3 soorten, 30 stuks).


Hele mooie vijver! Ik hou van de natuur in de tuin, ik ben dan ook erg blij met onze ruime tuin en de vogeld en beestjes die erop af komen.

De foto's gingen inderdaad niet meteen zoals ik wilde, kan zijn dat je net tijdens mijn bewerkingen gekeken hebt.

Die acer heb ik inderdaad nog voor het genoemde gevallen kwartje al bewerkt, ga ik nu ook niks meer mee doen anders dan de normale verzorging.

Graag wil ik deze in de toekomst vormen als voorbeeld in bijlage.
Ik ben me er uiteraard van bewust dat dit nooit een boom van die kwaliteit zal worden, maar dat is een ricting waarin ik deze wil vormen om ook mijn technieken te oefenen. Als ik deze technieken beter beheers over een paar jaar, kan ik nog altijd bomen met een betere potentie aanschaffen.

De bron van de foto kan ik niet vermelden, hij staat al lang op mijn laptop om als voorbeeld in gedachten te houden en weet dus niet meer waar deze vanaf komt, zeer waarschijnlijk uit de galarij van deze website, maar zeker weet ik dat niet

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Collectie van Matje 9 jaren 10 maanden geleden #33752

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
even een update op de besproken acer.

Eerste foto uit het vorige bericht, tweede foto van hoe die er nu bijstaat.






Deze boom is in het vroege voorjaar verpot naar deze ruimere pot.
Sindsdien krijgt deze net als alle andere boompjes opelke 1e van de maand vaste meststof, wekelijks vloeibare mest en sinds enkele weken dagelijks bladvoeding.

Hij groeit goed, ik heb lange uitlopes enkele weken geleden ingekort, dat heeft een explosie van kleine nieuwe scheuten veroorzaakt die ik nu ook weer door laat groeien. Er zit nu veel te veel klein spul. Dus zoveel mogelijk takken langer laten worden zodat we later meer keus hebben.
In het volgend voorjaar wil ik deze opnieuw verpotten, dan in volledig kleikorrels (ik heb een winkel gevonden waar ze foetsie bah verkopen). En dan wil ik ook de wortels snoeien om dus vooral met wortel kluit en nebari bezig te zijn.

Van de andere bomen zijn er nog steeds een aantal in leven, inmiddels ben ik alle boompjes op de laptop in mappen aan het sorteren, als ik dit op orde heb zal ik per boom nog eens een update plaatsen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Collectie van Matje 9 jaren 10 maanden geleden #33753

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Matje,

Ik zou de boompjes een beetje rust geven. Elk jaar verpotten is niet ideaal voor de groei. Als je hier echte ontwikkeling wilt zien, kan je ze het beste minimaal 3 jaar in een plek laten staan. het eerste jaar is de boom vooral bezig met wortels maken; Dat kost veel energie van de boom. Het tweede jaar profiteert de boom van de kracht in het voorjaar, en zal goed snel uitlopen. Dat jaar wordt er veel energie opgeslagen. Als je dan in de zomer terug snoeit, krijg je in de nazomer nog een groeischeutje, waarbij de ruimte tussen de bladeren relatief kort is.
In het derde jaar krijg je dan nog een scheut sterke groei. Jaar 4 kan je dan lichten en verplaatsen (Of jaar 3, als je denkt dat de boom voldoende gegroeit is).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Collectie van Matje 9 jaren 10 maanden geleden #33767

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

leatherback schreef : Hoi Matje,

Elk jaar verpotten is niet ideaal voor de groei. Als je hier echte ontwikkeling wilt zien, kan je ze het beste minimaal 3 jaar in een plek laten staan. het eerste jaar is de boom vooral bezig met wortels maken; Dat kost veel energie van de boom.


Ik dacht het jaarlijks verpotten om vooral de wortelkluit compact te houden en vol met haarwortels, maar ik twijfelde inderdaad of dit wel verstandig is, vanwege het verhaal dat je vertelt. Dus een paar jaar laten staan.
Dit vind ik op zich geen enkel probleem, meeste van mijn bomen hebben nog jaren van ontwikkeling nodig en ik wil de komende jaren de nadruk op een gezonde wortelkluit leggen en tevens dus ook aan de nebari werken, rest komt dan daarna wel.

Ook ben ik vanmorgen voor het eerst bij de plaatselijke bonsaivereniging geweest. Eerste indruk is in ieder geval een gezellig groepje mensen, met wat ik er gezien heb interesante bomen.
Volgende week staan zij ook op de show in sint michelsgestel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Collectie van Matje 4 jaren 8 maanden geleden #81724

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Na lange afwezigheid ben ik weer eens terug.
Laatste jaren vooral met mijn bedrijf bezig geweest, in 2014 als zzp gestart in inmiddels sinds vorig jaar een bv met werkplaats en 6 man personeel.
Voor de geinteresseerden:
Www.plastoforce.nl of op facebook:
Plastoforce kunststof techniek BV

Hieronder een paar foto's van de huidige collectie.
Er zijn niet veel bomen bijgekomen, wel is de collectie wat uitgedund.

Ook blijkt mijn werk voordelen te hebben, zo heb ik een sproeisysteem gemaakt. Water reservoir, Dompelpomp op tijdschakelaar en een aantal sproeikopjes.
En een 'verpot' setje bestaat uit een werkbak, 3 bakjes die erin passen om grondmixen te bewaren en een deksel.
De bakjes voor grondmix hebben een inhoud van ongeveer 12 liter.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Collectie van Matje 4 jaren 8 maanden geleden #81726

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom terug :)
Als je bomen die je nog wel hebt net zo goed ontwikkeld zijn als je bedrijfje gaat het vast de goede kant op ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren