Onderwerp:

Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11235

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik ben zelf altijd heel benieuwd om andermans bomen en knutselwerken te zien. Live bekijken is vaak lastig omdat we allemaal vrij ver uit elkaar wonen dus ik dacht misschien is het leuk om een topic te starten waar iedereen zijn of haar bomen laat zien waar we het meest trots op zijn.

Bomen waar je trots op bent om wat je tot nu al bereikt heb, of met een emotionele waarde of natuurlijk omdat je hem gewoon mooi vind.
dus het maakt niet uit of het een Boom is die af is, een pre-bonsai, net vertakte stam, of stekje.
Van mij part is het een stuk dood hout wat waarvan je vind dat ie mooi gefreest is.

Laat zien wat je wil en misschien hebben mensen nog wel goeie adviezen om die boom nog veel mooier te maken of hem verder op weg te helpen.

Dus om de spits af te bijten 2 van mijn bomen waar ik erg blij mee ben.
Het zijn helemaal niet mijn mooiste, maar wel degene waar ik het meest trots op ben.
En zeker nog niet af maar naar mijn idee op de goede weg.



Juniperus die ik van een mede hobbyist kocht. De vorm klopte helemaal niet dus heb ik hem compacter en kleiner gemaakt.



De juniperus na styling en veel adviezen onder andere op dit forum.
Ben erg blij met deze boom omdat ie al redelijk dicht bij de uiteindelijke vorm komt die ik wilde.
Hij is 50cm hoog vanaf de potrand en 40cm breed in totaal.

De 2e;


Dit is een Pinus parviflora niet de orginele foto maar wel hoe ik de mijne ongeveer kocht vorig voorjaar en tevens de eerste boom die ik echt gevormd heb.



Hier het resultaat tot dusver. Ik heb alles wat je er maar mee kan doen gedaan in een hele korte tijd.
Snoeien, kaarsen nijpen, backbudding, verpotten, bedraden enz. De meeste overleven dat niet, maar deze is kerngezond..... Heel gek. :blink:
Ook deze heeft nog een hele lange weg te gaan, maar gaat zeker de goeie kant op.
Deze boom heb ik ter ere van de geboorte van mijn zoontje gevormd en hoop hem ooit door te kunnen geven als ze allebei later groot zijn.
Hij is 55cm hoog vanaf de potrand en 45cm breed

Nou ik zou zeggen show die bomen ik ben in ieder geval erg benieuwd naar die van iedereen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea, kevofski

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Re: Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11243

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
die pinus is wel knap, gezien hoe ie er vroeger zowat uitgezien heeft

heb enkele dagen geleden zo'n Pinus Sylvestris aangeschaft en heb ook goed gesnoeid, nieuwe groei teruggesnoeid, enkele takken bedraad en nu in volle grond gezet.. hoop dat ie alles goed aankan en dat ie goed back-bud..
de lengte heeft ie al, moet vooral meer groen aan en nadien nog meer snoei en bedrading.. en jins aanmaken, maar dat ga ik pas doen als ie volgende lente (of het jaar nadien, naargelang zen progressie) uit de grond is en dus niet meer in de regen staat zodat het hout goed kan uitdrogen

zeer knappe bomen!

momeneel heb ik zo nog geen projecten waar ik ech trots kan op zijn aangezien ik nog niet lang genoeg bezig ben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11244

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Dank je Alex ik heb geluk met deze pinus gehad omdat ik over enthausiast alles heb gedaan binnen 1 groeiseizoen en het overleeft heeft . En zelfs vorige winter zonder bescherming modden on de tuin doorstaan heeft. Hij heeft trouwens nooit bij mij in de volle grond gestaan. En zoals ik al zei heeft ie nog heel wat jaren nodig om te worden zoals ik in mijn hoofd heb.

Maarre het maakt niet uit wat je plaatst als je er maar trots op bent. Hoeft dus zeker geen bonsai te zijn die af is o.i.d. Ik ben gewoon benieuwd naar ieders projecten en bomen. ;)
En misschien andere ook wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11245

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik nomineer mijn treur beuk aangezien de eerste dood is heb ik het hele idee nog niet opgegeven dus heb ik een nieuwe beuk gekocht en in de gewenste positie gevormd en als die er uiteindelijk mooi gevormd en vol uit ziet zou dat helemaal geweldig zijn zo ziet het boompje er momenteel uit heeft al aardig mooi gebogen takken alleen nog wat meer takken kweken, vormen, en dikker en steviger laten worden gr bonsai1.2 :cheer: ;)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11249

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
bij mij is dat dan wel mijn Azalea momenteel..
omdat het een vormgeving is die onconventioneel is voor de soort, maar daarom niet wil zeggen dat je ze in de natuur niet zou tegenkomen..
velen vinden dit dan ook geen bonsai, maar trek mij daar niets van aan.. (je ziet trouwens soms zelfs cascade azalea, dus waarom geen schuine stam?) ergens moet je de regels en klassieke zaken even opzij leggen en iets nieuwer durven doen.. en ik ben ervan overtuigd dat deze binnen x aantal jaar, als ie wat verdikt en gegroeid is, er wel knap zal uitzien zo..

origineel:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



zo was ie na de vorming

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



momenteel ziet ie er weer iets wilder uit aangezien ie nu heel wat groei en nieuwe knoppen aan het ontwikkelen is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11255

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
je hebt bonsai style en je hebt vormen en de vormen komen in verschillende richtingen en maten voor in de natuur en ik gebruik vooral van allebij een beetje ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11257

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
bij ons in de club zeggen de meesten dat de extreme naleving van de vormen en stijlen zowieso in feite al in tegenspraak is met het principe van bonsai, aangezien je in de natuur zelf al bijna geen enkele boom vind die voldoet aan deze normen.. het ziet er natuurlijk mooier uit als je alle regels naleeft, maar soms zie je in de natuur toch enorm knappe bomen die je, als je de regels van bonsai volgt, nooit zou kunnen nabootsen..
dus verkies ik liever een mix tussen de 2.. zo natuurlijk mogelijk in mengeling met artistiek en bonsai regels.. :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11261

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Bij ons zeggen ze:

Bonsai gaat niet over de hoe de bomen eruit zien.
Het gaat om de verbinding tussen jou en de boom en de interactie die er plaats vindt.
Omdat bonsai een kunstvorm is geworden, zijn er bepaalde regels.
Maar de enige regel van de natuur, is perfectie in chaos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11262

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ach ja regels... zoals Dea al zegt jouw bomen zijn een afspiegeling van hoe jijzelf de natuur in perfectie meemaakt en zelfs de natuur is niet perfect.
Alle vormen van kunst hebben regels, maar meesterwerken zijn vaak niet degene die die volgens het boekje gemaakt zijn. Die komen van mensen die er net even een stapje verder dan dat gaan.
Of idd door de natuur zelf, want die heeft geen regels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Jou grote trots 11 jaren 9 maanden geleden #11278

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
... grote trots??? uuhm

als je nog maar een jaartje bonsai uitoefent heb je natuurlijk nog geen oud materiaal waar je blij mee bent. tenzij je die aankoopt, heb ik dus nog niet gedaan.
wat je ook kan zeggen ik ben trots op m'n boom omdat het mijn eerste is of omdat ik heb gered heb van schroothoop ofzo.

nu ik ben ietwat trots op mijn eerste boompje. het ulmusje die ik kocht in het tuincenter zag er erbarmlijk uit. na een jaartje heeft ij beter loof, herpot in mooie schaal en beter ontwerp. hier ben ik trots op maar ziet er nog steeds slecht uit. ^^ 1e foto was bij aankoop, 2e een week of twee geleden.

de volgende waar ik trots op ben is mijn chinensis die al op forum staat. dit omdat ik denk dat het een mooie pre-bansai zal worden en allemaal door mijn hand. (i feel like god) nu ziet deze er ook nog niet uit jammer genoeg.

de 3e waar ik trots op ben weet ik nog niet als het iets wordt. ik ben shohin fan en de kleinste rakker die ik heb is een cotoneaster ook uit tuincenter. deze is al verpot geweest (te grote pot) en een goeie snoeibeurt gekregen. als deze groeit zoals ik hoop zal hij te gek worden. ^^

dus hierbij de trotsen uit mijn collectie. natuurlijk zijn er nog waar ik blij mee ben, dit zijn gewoon m'n lievelings speelgoedjes.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by jeroen03.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren