Onderwerp:

jong materiaal 11 jaren 7 maanden geleden #12605

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
kwestie van de komende jaren wat voor te kunnen.. vandaag een Punica Granatum Nana gekocht in een tuincenter en ze hadden ook enkele vuurdoorns en cotoneasters staan voor weinig geld.. dus ga daar morgen eentje van gaan halen.. allemaal gewoon tuin plantjes en dus zeker nog jaren styling en opkweek nodig.. maar dat is juist het plezier hee :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

jong materiaal 11 jaren 7 maanden geleden #12621

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
hele mooie boompjes, ook als bonsai die granaat appels !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

jong materiaal 11 jaren 7 maanden geleden #12637

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
zeker weten dat dit juist het plezier is! zelf iets maken van niets is zoveel meer belonend dan een malsai kopen en enkel onderhoudssnoei toepassen. nu moet je al geluk hebben dat je mooi materiaal vindt in een tuincenter maar dit kan wel eens gebeuren. als beginner is het leuk boompjes in tuincenter kopen voor een appel en ei, maar ik denk eens je ervaring daarboven gaat je toch kwekers opzoekt en de tuincenters links laat liggen. (mijn ervaring ligt er nog niet boven ^^)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

jong materiaal 11 jaren 7 maanden geleden #12647

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
het is geworden:

een vuurdoorn
een granaat appel
een hinoki cypress
een cotoneaster

en al dit lekkers voor 25€ :p

het zijn dus allemaal piepjonge plantjes, maar als ze van een tuincenter komen heb ik ze liever zo jong mogelijk.. dan kan je er nog alle wegen mee op..
binnenkort volgen wel foto's in apparte draadjes./...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

jong materiaal 11 jaren 7 maanden geleden #12651

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
de vuurdoorn en de hinoki gaan voor een paar jaar de tuin in om te groeien en aan te dikken.. de cotoneaster wordt semi cascade dus blijft in zen pot en de punica blijft voorlopig ook in zen potje..
heb ze allemaal gewoon wat opgekuist en enkele onnodige takken weggedaan, maar niet te veel..

naar wat ik heb opgezocht zou moeten blijken dat:
vuurdoorn snel een dikke stam kweekt en snel groeit
cotoneaster snel groeit
pinuca normaal groeit
hinoki snel groeit

hetgeen ik wel het meeste naar uitkijk om de groei van te volgen en naar latere vorming toe is wel de hinoki.. deze is nu nog maar zo'n 10cm hoog, maar wil deze gerust in mijn tuin laten staan tot ie zo'n 50cm is en opvormen tot informeel rechtopgaand.. ik vind het een knappe soort met heel leuk loof.. ben benieuwd wat ze bedoelen met snel groeien.. mijn Leyland cypressen in mijn tuin zijn dit jaar zo'n 50cm gegroeid.. als de hinoki nog maar 1/3 hiervan groeit op 1 jaar ben ik al enorm onder de indruk..

de vuurdoorn wordt ook informeel en ben ook wel benieuwd hoe die gaat groeien.. deze is nu al zo'n 40cm hoog, maar is nog maar 1cm dik.. maar wel vol zijtakken en staat nu vol besjes..

mijn vrouw vindt het wel ok zo.. en vindt het blijkbaar ook leuker om zo jong materiaal te zien evolueren.. maar ze weet ook wel dat ik dan binnen enkele jaren dan wel eens een witte of zwarte den van enkele honderen euro's zal aanschaffen :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

jong materiaal 11 jaren 7 maanden geleden #12652

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ik weet niet welke hinoki je hebt, maar de meest gangbare, chamaecyparis obtusa nana, is juist zeer traag groeiend.
Ze kunnen heel mooi zijn als bonsai, maar ik vind ze lastig om mee te werken.
Let bij deze ook op wat je wegsnoeit want ze lopen niet uit op oud hout !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

jong materiaal 11 jaren 7 maanden geleden #12682

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
heb de hinoki enkel het bruine loof dat erop stond weggewreven.. nog niets van takken weggedaan.. heb deze gewoon zo in de tuin geplant naast mijn watercypresjes.. hij groeit maar zo snel ie zelf wil :p het is zowieso een knappe soort, zelf zo in de tuin.. dus hij mag er wel wat jaren staan..
kan trouwens wel zijn dat het nana is.. maar dat geeft niet zo.. ik heb hier nog in de tuin een soort staan welke een traaggroeiende dwergsoort zou zijn, en die groeit als een kool.. zal wel aan de vruchtbaarheid van de grond liggen denk ik..

ook de vuurdoorn staat inmiddels in de tuin.. zelfde als de hinoki.. mag gerust enkele jaren groeien en aandikken.. ook als tuinboom is deze knap.. dus mijn vrouw zal er wel geen problemen mee hebben :p :p

nu nog kijken wat ik met de granaatappel ga doen.. want vind deze niet mooi als ze te groot worden.. misschien een jaartje in de tuin en kijken hoe ie het doet qua bloemen en vruchten.. het zal alleszins een dubbelstam worden..

de cotoneaster ten slotte.. nou ja.. zoals reeds aangegevens wordt deze een semi-cascade, dus is nogal moeilijk om in de tuin te zetten.. dus die blijft in zijn potje en in de lente gaat deze op een rots..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren