Onderwerp:

Nieuw 11 jaren 3 maanden geleden #15164

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Dankjewel.


Had inderdaad ook begrepen dat warmte prima was....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw 11 jaren 3 maanden geleden #15165

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

alpine schreef : Mijne Serissa overwinterd al 25 jaar in de huiskamer rond 23 gr.
Welkom Shakudo

Hey Alpine,heb je soms foto's van jou serissa??
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw 11 jaren 3 maanden geleden #15169

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348

alpine schreef : Mijne Serissa overwinterd al 25 jaar in de huiskamer rond 23 gr.


chapeau alpine. ik ken niemand waaronder ikzelf ook niet hoor die een serissa al 25j lang heeft. want ze zijn niet gemakkelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw 11 jaren 3 maanden geleden #15183

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Dat was mijne eerste bonsai als je dat bonsai kunt noemen. Heb die laten afkomen van bij Bakker ( Nederland). Die stond nog in Chinese klei, dat was een echte vuiligheid, als je die niet onderdompelde werd die klei been hard.
Een Serissa Foetita dat is zijn echte naam, Nederlands " boom der duizend sterren ". Is in feite een zeer gemakkelijke boom,hij staat tussen een aantal kamerplanten en een peperboompje dat ik eens gewonnen heb met de tombola. altijd een schaaltje met water bij ( luchtvochtigheid.)
Haal die in oktober binnen, eind februari krijgt die terug mest en in April terug buiten.
Ga in het voorjaar al mijn bomen terug fotograferen en zal dan eens een foto van op het forum zetten.
Wortelsnoei heeft hij niet graag en tocht verdraagt hij ook niet. Zet hem gewoon tijdens de winter in de woonkamer of keuken aan de venster, geef hem op tijd water ( leidingwater no problem ) zet er ook een schaaltje water bij en hij zal zonder problemen 25 jaar en ouder worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, Rennie, knoep, kittyvlekkie, Shakudo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw 11 jaren 3 maanden geleden #15190

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt voor je uitgebreide tips!! Zeer gewaardeerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Update 11 jaren 3 maanden geleden #15278

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Even een kleine update van het verhaal.

Het is nog een beetje te vroeg om wat te gaan zeggen over de Ficus maar heb goede hoop.

Carmona doet het goed en heeft al een hele lange stengel aangemaakt met op het eind volgens mij weer een bloemknop. Is het de bedoeling dat ik die terug ga snoeien?? Verder gaat het voor zo ver ik kan beoordelen goed met het boompje, het bloeit en groeit en water geven gaat ook prima tot nu toe.

De Serissa is een ander verhaal.
Deze kreeg al geel blad maar maakte meer scheuten aan.
Nu echter , worden de jonge bladeren zwart en sterven af. Ik las ergens dat gele bladeren een teken kunnen zijn van te weinig water en de zwarte vlekken op de jonge scheuten weer een teken van teveel.

Ik geef de Serissa niet anders water dan de rest. EN ik sproei nog eens om de dag. Ook hou ik de luchtvochtigheid hoger doordat het boompje op een schaaltje grind staat.

Ik heb het boompje anderhalve dag geen water gegeven en de grond was kei hard.
Ik heb het boompje toen ondergedompeld. Ik vraag me af wat er mis gaat.
De Carmona past zich sneller aan of misschien wel wat beter. Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Ik heb dan toch het idee dat ik de kluit wat droger moet gaan houden? En misschien minder moet gaan sproeien ?


Graag zie ik jullie gedachten over de vragen mbt het snoeien van de Carmona en het wateren van de Serissa.


Gr.


Joey

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Shakudo.

Nieuw 11 jaren 3 maanden geleden #15279

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om te beginnen.. Als je alle planten gelijk water geeft,, is dat vragen om problemen. Je geeft planten water naar behoeft en niet volgens schema. De serissa lijkt in een gewone potgron te staan. Dat is vragen om problemen. Het is lastig om dan de grond vochtig te houden, zonder dat deze kletsnat wordt. En juist Serisse is erg gevoleig voor te natte of droge voeten.

Je lijkt de planten nu op een kastje in de kamer te hebben staan. Ik hoop dat je beseft dat planten licht nodig hebben. Veel licht.

Tenslotte is luchtcirculatie belangrijk. Hoewel de glazen kommen er voor zorgen dat de planten een vochtige omgeving houden, is er geen uitwisseling van lucht met de omgeving mogelijk.Dis kan ook tot problemen leiden.

Zelf heb ik niet van dit soort 'binnen bonsai', dus concrete acties kan ik je neit geven. Wel de bovenstaande opmerkingen om in gedachten te houden.

Succes... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw 11 jaren 3 maanden geleden #15280

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3

leatherback schreef : Om te beginnen.. Als je alle planten gelijk water geeft,, is dat vragen om problemen. Je geeft planten water naar behoeft en niet volgens schema. De serissa lijkt in een gewone potgron te staan. Dat is vragen om problemen. Het is lastig om dan de grond vochtig te houden, zonder dat deze kletsnat wordt. En juist Serisse is erg gevoleig voor te natte of droge voeten.

Met gelijk bedoel ik dezelfde manier van water geven, niet hetzelfde tijdstip. Ik voel de aarde en wanneer droog krijgt de plant water.De Serissa komt bij iemand vandaan die Bonsai kweekt en dan ga ik er vanuit dat die weet wat voor grond die nodig heeft. Maar wie weet. De gevoeligheid ondervind ik nu inderdaad ja;)


Je lijkt de planten nu op een kastje in de kamer te hebben staan. Ik hoop dat je beseft dat planten licht nodig hebben. Veel licht.

Zijn staan nu op een speciale plank en krijgen licht van mijn schuine dakraam. Ja, dat besef ik dus;) ik heb meerdere planten met succes weten te groeien dus ik denk dat er een zeker mate van voldoende licht beschikbaar is.

Tenslotte is luchtcirculatie belangrijk. Hoewel de glazen kommen er voor zorgen dat de planten een vochtige omgeving houden, is er geen uitwisseling van lucht met de omgeving mogelijk.Dis kan ook tot problemen leiden.

Dat snap ik daarom kan ik mijn kantelraam op een stand zetten waardoor er frisse lucht binnen komt, dit doe ik regelmatig. En ik snap niet helemaal wat je bedoeld met geen uitwisseling van lucht? De kommen zijn open en het is geen gesloten omgeving.

Zelf heb ik niet van dit soort 'binnen bonsai', dus concrete acties kan ik je neit geven. Wel de bovenstaande opmerkingen om in gedachten te houden.

Succes... ;)



Alle tips en commentaar zijn welkom, zo leer ik weer. Hartelijk dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw 11 jaren 3 maanden geleden #15300

  • Ronnie Peters
  • Ronnie Peters's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 140
  • Ontvangen bedankjes 23
Hoi shakudo welkom hier zie je bericht nu pas ik zie ook dat je uit Tiel komt dat is niet zo heel ver bij mij vandaan ik ben ook pas net begonnen met bonsai

Veel plezier hier op het forum

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw 11 jaren 3 maanden geleden #15365

  • bonsly
  • bonsly's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 137
  • Ontvangen bedankjes 22
Welkom Shakudo.
Ook bij mij is Tiel niet zo heel ver weg. B)
Met Serissa heb ik alleen maar slechte ervaringen gehad.
Een beetje hetzelfde punt waar jij nu op zit en daarvandaan alleen maar bergafwaarts totdat ze in de groene kliko verdwenen. :pinch:
Ficus en Carmona moet geen probleem opleveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by bonsly.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren