Onderwerp:

Even voorstellen samen met mijn nieuwe Acer. 11 jaren 2 maanden geleden #17073

  • PeterE.
  • PeterE.'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Na een poosje met jullie mee gelezen te hebben, begint het bonsai virus weer op te spelen. :angry: Mijn naam is Peter en woon in het westen van het land, aan de kust.
Na een aantal jaren alleen mijn eerste eigen gemaakte bonsai te hebben gehouden heb ik er ééntje bij. Enkele weken geleden weer eens bij een acerkwekerij rond gelopen. De eigenaar gesproken en later gemaild of het mogelijk om één van zijn moeder planten te mogen kopen. Bij wijze van uitzondering mocht dit, mits hij een redelijke vervanger had staan.
Na een ronde door de vele acer's bleven er maar drie over welke in mijn ogen volledig voldeden aan mijn idee. Ik wou een dikke korte stam. Ben de laatste tijd geïnteresseerd geraakt in de bomen van Walter Pall, (international bonsai academy)
Ben er erg blij mee. Op dit moment weet ik nog niet precies wat ik verder met de acer wil. De onderste takken eraf wist ik wel, omdat deze nu al een lelijke verdikking hebben gegeven op de stam. Hij staat inmiddels in een behoorlijke grote kuip, waar de wortelkluit in één keer in paste. Nu eerst een jaartje wennen en aansterken. Mocht er al iemand suggesties hebben graag.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by PeterE..

Even voorstellen samen met mijn nieuwe Acer. 11 jaren 2 maanden geleden #17075

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
welkom peter,

is wel een moeilijk geval. vooral door die dikke knobbel, moest die er nu niet zijn zou ik zeggen weg met alle dikke takken en van 0 af aan beginnen met fijne takken.

maar dit is iets waar ik op dit moment geen raad mee weet, andere leden hier mss wel.

veel plezier ermee en hou ons zeker op de hoogte met de vorderingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen samen met mijn nieuwe Acer. 11 jaren 2 maanden geleden #17077

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit jaar zou ik gewoon helemaal niets doen. Laten wortelen. Dan volgend jaar -mits de boom dit jaar goede groei laat zien- de wortelkluit bewerken tot hij max 30cm hoog is. En de stam terug halen tot de basis.

ik zou de rode stam als basis pakken. Eventueel met het groene topje, maar ik kan niet zien hoe deze loopt. Hij lijkt weg te lopen van de hoofdlijn van de stam.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen samen met mijn nieuwe Acer. 11 jaren 2 maanden geleden #17078

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
misschien kan je de opgaande zijtak marcotteren?
of misschien zelfs alles boven de knobbel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen samen met mijn nieuwe Acer. 11 jaren 2 maanden geleden #17104

  • PeterE.
  • PeterE.'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor jullie reactie's en "foto idee".
De tak die je als top zou denken loopt i.d.d. van de stam af. (goed gezien!)
Waarschijnlijk deze twee of zelfs drie takken laten zitten en de hoofdstam laten splitsen. De bobbel viel mij tegen. Dat is jammer.
Met marcotteren raak ik mijn best redelijke wortelvoet kwijt.
De kluit was gelukkig al niet diep. Nog geen 30 cm.
Ga komende zomer rustig de tijd nemen om na te denken en kijken. :whistle: Zal in ieder geval met een kale stam beginnen en dan weer opbouwen.
Ik zie het in ieder geval zeker zitten. Als ik kijk met welke onooglijke stompen die Walter Pall begint. Wat hij ook zegt in zijn commentaar: Durf af te wijken van de traditionele vaste bonsai regels. (hoewel deze altijd wel voldoening geven en mooie bonsai's ;) ) Heeft de natuur ook niet. Maak van iets lelijks een blikvanger alsof de natuur het zelf heeft gemaakt. Makkelijk gezegt, nu de praktijk nog. In de tuin kan hij per slot van rekening altijd nog worden gezet, mocht het niets worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by PeterE..

Even voorstellen samen met mijn nieuwe Acer. 11 jaren 2 maanden geleden #17107

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Met het marcotteren werd denk ik bedoelt: In plaats van een grote tak gewoon af te zagen en weg te doen, kan je hem ook eerste wortels laten groeien, en dan als nieuwe boom behouden.

Wat betreft Walter Pall en zijn bomen.. Besef wel dat hij niet een stam heeft. ik ben vorig jaar bij hem geweest, en hij heeft honderd(en) van dergelijke stammen achter het huis staan. En die overleven zeker niet allemaal (Van een van mijn foto's had ik een stam gekozen, welke ik over wou nemen van hem; Maar toen ik hem daarover belde, bleek deze dood te zijn).

De grote namen kunnen bijna allemaal uit vrijwel alles een interessante boom maken. Maar ook daar zijn betere en mindere exemplaren bij. En het aantal planten waar ze uit kunnen kiezen is iets anders. Dus niet dood staren op wat je allemaal langs ziet komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen samen met mijn nieuwe Acer. 11 jaren 2 maanden geleden #17115

  • PeterE.
  • PeterE.'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Daar heb je helemaal gelijk in. Het werkt in ieder geval wel inspirerend deze filmpjes.
Ga in ieder geval lekker aan de slag volgend jaar. Of het nu wel of niet lukt om wat moois te maken, ik hebt er in ieder geval veel plezier aan. :)
Deze twee vindt ik erg mooi:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren