Onderwerp:

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27611

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Gisteren moet ik helaas wat vroeg weg bij Lodder, omdat ik een forsythia uit iemands tuin kon halen. Achteraf geen spijt van; Gisteren was het al te laat om hem op te potten, dus dat heb ik vandaag gedaan:

Plantje vanochtend om 7:10:


Plantje om 8:00


En om 8:30 past de plant eindelijk in zijn 50cm schaal:


Dan is het een kwestie van substraat toevoegen:


En om 10:30 is de plant klaar om de winterberging in te gaan:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27772

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
30 views en geen enkele opmerking? Niemand die hier iets in ziet? Of niemand bekend met Forsythia, verzorging ed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27775

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik ben dol op dit soort startmateriaal, heb er zelf zij het van andere soorten en dan veel kleiner ook wat staan.
Persoonlijk had ik de lichtere gekleurde delen er nog uitgehaald maar voor een betere beoordeling zou hij eigenlijk in levende lijve voor je moeten staan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Dicky.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27777

  • Reddevil
  • Reddevil's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 78
Ik ken hem niet, maar misschien het linkse gedeelte eraf en de tak vooraan die recht omhoog gaat met een frees bewerken. Het is maar een idee, ik heb weinig ervaring met vormen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27783

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Zelf zou ik al iets selectiever zijn in de takkeuze. Op een wijze dat de voet van de boom in staat is de wonden te helen maar intact blijft. Dus geen takken kort bij elkaar in één kéér verwijderen wat de kans geeft tot versmelten en wegrotten. Ik denk dat het mogelijk is op termijn alles vanuit één stam te laten verlopen. Wat een zeer unieke boom zou opleveren. Maar ik ken dus Uw plan niet én zie de boom enkel op foto.
Forsythia is heel sprok maar heelt relatief snel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27788

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Dicky schreef : Persoonlijk had ik de lichtere gekleurde delen er nog uitgehaald maar voor een betere beoordeling zou hij eigenlijk in levende lijve voor je moeten staan.

Ik heb het overwogen. Maar de lichtere delen zijn lichter vanwege het ontbreken van vele jaren mos & algen rommel. Ik wil de stam met zout water reinigen, zodra de plant het eerste jaar in een schaal doorstaan heeft. Ik verwacht dan een veel homogenere kleur te krijgen

Reddevil schreef : Ik ken hem niet, maar misschien het linkse gedeelte eraf en de tak vooraan die recht omhoog gaat met een frees bewerken. Het is maar een idee, ik heb weinig ervaring met vormen.

Thx; Die kant heb ik ook op zitten denken. Enige lastige is dat de wortels aan de andere kant al heel hoog op de stam beginnen; Ik kan de plant niet veel rechterop zetten, zonder een fors deel van de overblijvende stam in de aarde te laten zakken. Maar zeker een optie om te overwegen!

Ivan schreef : Zelf zou ik al iets selectiever zijn in de takkeuze. Op een wijze dat de voet van de boom in staat is de wonden te helen maar intact blijft. Dus geen takken kort bij elkaar in één kéér verwijderen wat de kans geeft tot versmelten en wegrotten. Ik denk dat het mogelijk is op termijn alles vanuit één stam te laten verlopen.

Ik wou die kant op, maar maak me zorgen dat het een grote rotte klop gaat worden als de wonden niet dicht groeien (Het zijn dan wonden van 5-8cm..) Ik begreep van diverse websites dat forsythia slecht wonden zou dichten. Heb jij hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27792

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
jammer van die ene tak die net voor de dikste stam zit.. anders had je hier wel iets van kunnen maken..
jammer genoeg zit die tak er en zie ik er helemaal niets in.. sorry.. persoonlijk zou ik er mijn tijd niet insteken..
veel succes ermee toch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27793

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : jammer van die ene tak die net voor de dikste stam zit.. anders had je hier wel iets van kunnen maken..
jammer genoeg zit die tak er en zie ik er helemaal niets in.. sorry.. persoonlijk zou ik er mijn tijd niet insteken..
veel succes ermee toch


Welke tak zit er in jouw ogen in de weg? (En met een scherpe zaag kan alles weg; Voordat deze boom klaar is, komen zowieso nog wat uurtjes freeswerk om de hoek kijken).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27794

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

leatherback schreef : Ik heb het overwogen. Maar de lichtere delen zijn lichter vanwege het ontbreken van vele jaren mos & algen rommel. Ik wil de stam met zout water reinigen, zodra de plant het eerste jaar in een schaal doorstaan heeft. Ik verwacht dan een veel homogenere kleur te krijgen

Het gaat mij nog niet eens zozeer om de kleur maar meer omdat ze in mijn ogen te dun zijn, maar goed ze kunnen er later altijd nog uit mocht je dat willen. Zoals ik al zei, ik hou van dit soort startmateriaal, het verdiend altijd de moeite om opgepot en vele, vele malen bekeken te worden. Dit materiaal beoordeel je niet met een enkele blik maar door het vaak en van alle kanten te bekijken en er zo af en toe iets uit te halen waarvan je op dat moment zeker weet dat het weg kan krijgt het langzaam maar zeker vorm. Mijn ervaring is dat je langzaam aan dit soort stronken moet werken en niet te veel tegelijk willen dan helen de wonden ook wat beter. Tip, grote wonden aan stronken van bomen met vrij zacht hout smeer ik altijd in met een heel dun laagje verdunde (50 om 50) blanke parketlak op waterbasis, zonodig jaarlijks herhalen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27796

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

leatherback schreef :

AlexW schreef : jammer van die ene tak die net voor de dikste stam zit.. anders had je hier wel iets van kunnen maken..
jammer genoeg zit die tak er en zie ik er helemaal niets in.. sorry.. persoonlijk zou ik er mijn tijd niet insteken..
veel succes ermee toch


Welke tak zit er in jouw ogen in de weg? (En met een scherpe zaag kan alles weg; Voordat deze boom klaar is, komen zowieso nog wat uurtjes freeswerk om de hoek kijken).


je hebt het dikste en hoogste deel dat naar rechts (achter) buigt.. net daarvoor staat een "iets" dunnere tak..
als je deze wegzaagt ga je altijd een dikke lelijke snoeiende hebben..
voor mij persoonlijk staat deze tak in de weg om er een mooie bonsai van te maken..
dat er meerdere takken naast elkaar staan is geen probleem voor een klompstijl, maar takken die achter elkaar staan, staat helemaal niet mooi..
TENZIJ: je maakt er een bonsai van die helemaal afwijkt van alle traditie en die geen bepaalde voorkant heeft.. dus eerder een echte waarheidsgetrouwe boom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren