Onderwerp:

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31908

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Allen,

Oscar, ik weet niet of jij een dergelijk onderwerp hier op het forum wilt. Maar..

Ik merk de laatste tijd weer regelmatig dat mensen het gevoel hebben dat bepaalde zaken niet op het forum thuishoren, dat mensen zich met niet-nuttige zaken bezig houden etcetc. Dus leek het me nuttig om te kijken wat nu eigenlijk het doel van het forum zou moeten zijn.

Mijn eigen beeld: Dit forum is een medium waarin mensen die zich bezig houden met bonsai elkaar kunnen ontmoeten, en van ideeen kunnen wisselen. Het forum heeft geen voorkeur voor boomsoort, regio of nivo van de bomen die besproken worden. De nadruk ligt op leren. Dat betekent: We accepteren dat er mensen rondlopen met een zaailing van 5 maanden oud. En de mensen die ver gevorderd zijn, en in hun verzameling bomnen van honderden of duizenden euro's hebben staan, helpen de beginnende enthousiasteling hun weg te vinden in qualiteitskenmerken en mthoden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, YouriVanPinxteren, Ivan, Tiger313, dea, GiovanniKooreman, Shakudo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31910

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
tja,ik ben een absolute beginner,en heb nu in de tijd da ik hier wa rondzwerf geleerd dat dat nog wel een paar jaar zo zal blijven!
maar ik heb hier ook al veel tips gekregen en meegenomen.

heel soms heb ik wel het gevoel dat bonsai een beetje een snobistenclubje zou moeten zijn...als iemand enthousiast met een vraag,of een in zijn of haar ogen leuke bonsai hier verschijnt....
als je boom niet zoveel gekost heeft of er op zen minst zo en zo uitziet ist niet goed...er word geschermd met "oefenbomen" van een pakwek 150 euro als zijnde goedkoop....
nou voor iemand die dat geld niet heeft,en wetende dat een oefenboom wel eens (hoogstwaarschijnlijk dus)je oefeningen niet zou overleven is dat veel geld die verloren is....
of er zitten enhousiaste jongelingen die dat budget zowiezo nie hebben,en mama en papa zullen daar es mee over de brug komen zeker voor de hobbie... :whistle:

al moet ik zeggen dat ik persoonlijk me nie zo veel van aantrek en ik probeer gewoon de voor mij relevante tips eruit te halen...

ik heb 1 gekocht boompje, een zogenaamde "mallsai" en voor de rest enkel een heleboel projectjes die allemaal zo goed als niks hebben gekost
en ooit heb ik mischien wel een leuke bonsai(tegen dak dood ben of zo :woohoo: )
maar in de tussentijd heb ik lol beleefd en hopelijk toch wa leuke boompjes gekweekt...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31912

  • bartenel
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Ontvangen bedankjes 10
mooi antwoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31913

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Voor mij is dit forum vrijwel gelijk aan de mening van LB.
Een ontmoetingsplaats van (hobby)bonsaisten die hun bomen, meningen, kennis, technieken, ervaringen en vragen met elkaar kunnen en willen delen. Doel is voor mij om er allen op vooruit te gaan, qua kennis maar ook qua kwaliteit van de bomen.
En inderdaad het niveau van de bonsaist en/of de bomen doet ervoor mij niet toe. Ik leer en heb geleerd van vergevorderde en zeer ervaren mensen, maar ook van enkele "beginnelingen" die met hun verse blik een totaal andere insteek kunnen hebben.
Als laatste vind ik het gewoon leuk om bomen van anderen te kunnen zien en te weten wat ze allemaal doen om bepaalde resultaten te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31914

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Eigenlijk is alles al gezegd door LB, Cetinel en Dea.
Voor mij geldt; niveau is van geen belang wel enthousiasme.
Net wat Cetinel schrijft de lol die je hebt met de zelf gekweekte boompjes.
En het is fijn dat er ook mensen bij zitten die prachtige bomen bezitten en veel kennis, omdat we daar van kunnen leren.
En het kijken naar de bomen van anderen brengt mij vaak op ideeën en dat hoeven echt geen tentoonstellings-waardige bomen te zijn.

Juist de mix van alles maakt het voor mij interessant.

Gr Ria
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31915

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146

RiaBronkhorst schreef : Eigenlijk is alles al gezegd door LB, Cetinel en Dea.
Voor mij geldt; niveau is van geen belang wel enthousiasme.
Net wat Cetinel schrijft de lol die je hebt met de zelf gekweekte boompjes.
En het is fijn dat er ook mensen bij zitten die prachtige bomen bezitten en veel kennis, omdat we daar van kunnen leren.
En het kijken naar de bomen van anderen brengt mij vaak op ideeën en dat hoeven echt geen tentoonstellings-waardige bomen te zijn.

Juist de mix van alles maakt het voor mij interessant.

Gr Ria

Ik sluit mij hier dan ook helemaal op aan !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31919

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik ben het er niet zo mee eens. Ik ben niet geinteresseerd in elke zaailing en elke tak die iemand uit de grond of van een boom gerukt heeft. Er staan hier zo'n 15 zwarte dennen in potjes, die ik dit jaar gezaaid heb. Ik zie het nut er niet van in daar een foto van te plaatsen; het is (als bonsai) gewoon niet interessant. Over 5 jaar misschien.

Ik zou graag zien dat het hier meer over de ontwikkeling van bonsai ging, anders kan ik net zo naar dit forum gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31921

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
dat is voor jou niet interessant omdat jij al veel verder gevorderd bent,maar beginnelingen zijn daar dus wel trots op,...
naarmate de tijd vordert en ze meer kennen en kunnen zullen die ook andere dingen plaatsen in plaats van "elke tak of zaailing"..
moet kunnen dus vind ik...
als het je niet interesseert reageer je daar dan niet op he...
tis ook niet de bedoeling dat iets dat eigenlijk niets is word opgehemeld,daar is ook niemand mee geholpen,maar ik vind dat echte beginnelingen ook ergens moeten terechtkunnen,en als dat enkel bij beginnelingen is komen ze niet verder he,dus bij voorkeur waar er ook degelijk en deskundig advies gegeven word zonder direct af te kraken....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Shakudo, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31926

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

cetinel schreef : dat is voor jou niet interessant omdat jij al veel verder gevorderd bent,maar beginnelingen zijn daar dus wel trots op,...


Wie zegt dat ik veel verder gevorderd ben?
Ik kom hier juist om te leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31928

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
het is ook door andere hun zaailingen e.d.te zien dat ik er ook mee begonnen ben het kan dus wel een meerwaarde zijn :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren