Onderwerp:

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40380

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Ik zag deze Buxes bal "bonsai". Kun je hier na niet al te lange tijd iets anders mee?

Is dit goed te houden op een balkon waar in de zomer vanaf 15:30 uur de zon op staat? Kan hij in de winter blijven staan?

www.bonsaimoyogi.nl/Webwinkel-Product-28...es-Sempervirens.html

Een heel ander soort boom waar ik me eigenlijk hetzelfe van afvraag. Zouden deze boompjes "in elkaar geënt" worden (in elkaar geflanst haha)?
www.tuinflora.com/index.php?/Bonsai-Bome...-1-boom#.VYbQK2IayK0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by thom_vanderbroeck.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40386

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Buxus valt prima wat van te maken binnen afzienbare (lol, relatief dan) tijd. Heb onlangs nog een mevrouw gratis van haar monster afgeholpen. Massief kreng :lol:
Hij moest op de aanhanger, anders kregen we hem niet mee haha. Bolletje, dat wel, maar toch anderhalve meter in diameter.
Wat wel een gepruts is met buxus, is dat de blaadjes binnenin de plant een drempelhoeveelheid licht nodig hebben. Krijgen ze die niet dan verplaatst het loof zich doodleuk naar de buitenzijden van de bol. Weet helaas niet of hij ook knoppen maakt als je hem na de laatste groei snoeit.. Heb daar gemixte reacties op gekregen, dus wat dat betreft speel ik liever op safe en zou ik absoluut niet tot na het laatste bladenpaar op je tak snoeien, wil je dat je tak het haalt. Hoe dat met ontbladering zich weet ik ook niet..

Buxus sempervirens is van origine een boom die graag onder andere bomen mag staan en dus (half)schaduw wel kan waarderen. Op je balkon moet ie wel kunnen, al denk ik niet dat hij het avondlicht op prijs stelt. In de winter krijgt ie dan helemaal geen direct licht he.
Dan moet ie ook tegen de kou worden beschermd. Buxus in een potje kan tot ongeveer 4 °C aan. Van op de wind staan kan hij ook niet echt genieten trouwens.

Overigens, in de advertentie staat ie onder Chinese planten, maar ze groeien ook van origine in Engeland, dus of het een Chineesje is betwijfel ik.

Om je andere vraag te beantwoorden: ik denk niet dat ze geënt worden.

Bedenk wel dat die iep met de bedoeling van klaar product verkocht wordt, en dat het idee is dat je hem alleen maar in vorm hoeft te houden.

Groeten, Maarten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40388

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Dus met de iep maak ik het me makkelijker? Tenzij ik natuurlijk de vorm van de buxus niet zou willen veranderen, maar dan heb je wel nog dat van binnenuit ontbladeren (wat geen rede voor mij zou zijn om hem niet te kopen)

Ik denk dat dit overeenkomt met wat jij bedoelt met dat die binnenste bladeren genoeg licht nodig hebben: hier ontbladeren ze idd van binnen uit en laten de buitenste bladeren staan (van de buxus dus):
www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Buxus%20Indepth%20page%202.html

Weet jij toevallig of de methode (een doos deels met turf vullen) die bij de iep genoemd staat "werkt"?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by thom_vanderbroeck.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40405

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Het plaatje in de link die je stuurt gaat over het creëeren van extra vertakkingen, en niet over genoeg licht op de blaadjes krijgen ;)

Dat met die doos lijkt me wel okay, behalve dan dat je een best dikke geïmpregneerde doos met eventuele verstevigingen moet gebruiken, omdat ie anders de pan uit rot en je je boom alsnog onbeschermd op de tegels hebt staan.
Als je een stukje vrije grond hebt kan je hem daar wel met pot en al ingraven, of anders een kist timmeren en met grond vullen. Zo'n kist zal de winter sneller overleven dan een doos denk ik.

Groeten, Maarten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40406

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
moet me ook eens verdiepen in Buxus.. mijn 93-jarige buurman heeft er een 4-tal in zijn tuin staan.. ga er 1 van vragen aangezien hij toch niets meer in zijn tuin doet... stammen van zo'n 6-7cm dik.. op een bol.. staan ook een aantal van die rechtopstaande taxussen (Fastigiata) in..
wel redelijk rechte stammen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40407

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Oh heb ik dat zo slech begrepen! :blush: je ziet idd ook in de tekening dat er meerdere blaadjes syaan oo de plek waar eerst één zat :blink:

Ik voel geloof ik inmiddels toch meer voor de iep, maar ik ga morgen eens bij het tuincentrum kijken of die daar soms ook wat van hebben: is toch een beetje erg op de gok met online bestellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40409

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40410

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
@leatherback bedoel je daarmee dat de boompjes die ik hier noemde meer maillsai zijn en ik ze beter niet kan kopen?

Ik snap wel dat je natuurlijk meer controle hebt als je een grote boom terug snoeit en dan ook serieuzer met bonsai bezig bent, maar het duurt dan zolang tot ik ook iets leuks heb staan. :( In dit geval wordt dit voorlopig het enige groen dat op m'n balkon staat, vandaar dat ik toch zo'n 'mallsai-achtig' boompje' overweeg.

Mogelijk dat ik volgend jaar alsnog een grotere boom ga terugsnoeien, bijvoorbeeld de eerder besproken taxus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40411

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nee, ik doelde meer op.. Doe het rustig aan. Eerst de plant in leven houden, dan pas overwegen veel andere dingen te doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Naar niet al te lange tijd vormbaar? Makkelijk? 8 jaren 10 maanden geleden #40412

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Oh zo! :lol: Hetzelfde als met de Ficus eigenlijk....die volgens mij die fase ook nog niet voorbij is.

Nee als ik er een koop ga ik hem alleen in het bekende teramol mengsel zetten (75%, 25 % want ik begreep dat voor zo'n iep zo'n beetje hetzelfde geldt als voor een Ficus) en indien nodig direct in een grotere pot. Dan eerst eens tot volgend voorjaar in leven zien te houden buiten.

Nou ja wat ik achter jouw advies zocht geeft eigenlijk wel aan wat ik mezelf heb afgevraagd, maar dus ook met de rede waarom ik nu ws toch nog een keer de 'makkelijkere' weg kies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren