Onderwerp:

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60443

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In het kader van "geen 100 posts zonder boom", een plant welke ik van het winter uit Engeland meegenomen heb. In de "social auction" won ik voor een paar pond deze bougainville. Een lekker dikke basis en mooje verjonging. De plant verloor al het blad nadat de kluit er afviel toen ik wou kijken hoe die er uit zag. Maar inmiddels weer groei. Dus nu vertrouwen dat er allemaal goed komt.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60446

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Vind ik leuk ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60447

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Tof dat hij er terug bovenop komt.
Zou jammer geweest zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60452

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Mooi initiatief... zo is er wat te bekijken ipv lezen! ;)

Ik had het niet op jou, ik bedoelde niet "geen 100 berichten zonder foto"
maar "100 berichten zonder foto" als je begrijpt wat ik bedoel... :dry:


Verder benieuwd wat je hier van gaat maken! Stevige basis...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60469

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Ik zou die 2 onderste takjes wegnemen , heb je volgens mij niks aan en boom steekt er energie in, bougainville groeit goed hoor, alleen spijtig dat die in winter binnen moet. In welk substraat heb jij hel staan , ik nu in 100%akadama en mijn plant doet het goed , hier wel laat bloemen meestal eins augustus tot december , succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60472

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Thx allen,

Ben ook erg blij dta hij er bovenop komt. Vond het echt wel erg om te zien hoe snel die pant weg was.

Iets meer info: Hij stond in een klein kapot plastic potje vol potgrond, en zat vol ongedierte. Dus werd er niet op geboden. Omdat het een veiling voor het goede doel was EN ik altijd al een iets dikkere bougainville wou (Ik wil het liefst er een met een stam van 30CM dik, maar ja, dan moet ik mijn huis weer verkopen, en heb ik geen plek om de boom neer te zetten in de winter meer). in any case. Thuis gekomen behandeld tegen luis & de plant uit de pot gehaald met het idee om een grotere pot te gebruiken, beter substraat en in het voorjaar de kluit echt op te ruimen. Maar de kluit viel er gewoon vanaf.. Een vieze natte brei. Dus met alleen maar halve cm wortels in dit potje geschoven. Nu komen er bij elke takaanzet weer kleine knoppen tevoorschijn: Het ergste lijkt voorbij.

Substraat: Al mijn bomen staan in dezelfde mix. Hierin zitten gebakken kleikorrels, fijn gemalen boombast en een vulmiddel voor vloeren, ge-expandeerde gebakken kleikorrels welke gebroken zijn. Functioneel vergelijkbaar met lava; Erg poreus, grove buitenkant etc. Maar dan zeer ligt. Het spul weegt minder dan een kilo per liter. Helaas heeft mijn bouwmarkt het uit de handel genomen. Dus dit jaar heb ik een paar zakken cactusmix erbij gekocht. Omdat ik mijn substraat hergebruik als bomen niet ziek waren, wordt dat dus ook ingemengd.

Jelle, ik begrijp precies waar jij op doelde. Maar ik vond het eigenlijk wel een goede. Geen tientallen posts, zonder een eigen bomen inbreng.

Peter: tzt gaat er vast een takje weg. Ik ben alleen niet overtuigd van het argument wat ik vaak hoor van veel mensen "De boom steekt er energhie in". Bomen krijgen hun energie uit het loof. Dat is de motor van de plant. Dus het is volgens mij precies omgekeerd. Meer loof = meer energie = meer wortels = meer reserves & groeikracht. Dus voor bomen in opbouw en zwakke bomen vind ik zelf dat je alleen takken weg moet halen die echt verkeerd zitten ed. Op dit moment moet de plant eerst overleven. ik ben blij met elk takje wat er tevoorschijn komt. Dat betekent dat een extra stukje stam in leven blijft. Pas in de zomer ga ik snoeien. Dan heb ik ook beter zicht op alle uitloop en kan ik beter beeld vormen wat ermee kan. En ik heb zelf wel een idee dat de eerste onderste tak onderdeel van de boom zou kunnen gaan worden. Maar goed. Dat is voor de zomer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60476

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Msh vraagt het energie bij het opstarten na de winter, maar eens de boom opgang is dan lijk het wat jelle zegt wel aannemelijk. Hoe meer bladeren hoe meer er fotosynthese kan plaatsvinden, denk ik dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60527

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi L,
Al met al denk dat je een erg mooie Bougainville hebt gekocht, en dat voor het goede doel!!!
Heb al wat eerder op topic,s gereageerd , die gingen over zuidelijke klimmers zoals jouw Bourgainville en ook de Mandevilla [chileense jasmijn] Welnu [na jouw topic te hebben gelezen, ben ik zeer belangstellend naar de ontwikkeling van de plant.
Ik zelf heb al enkele jaren Mandevilla in bezit[een plant die veel lijkt op bourgainville] Ik krijg mijn planten in groei en bloei na een overwintering in de koude kas of serre,
Helaas lukt dit alleen [als kuip plant] hyet zou te veel stress opleveren om elk voorjaar de plant [na overwinteren] in de volle grond te zetten , en in de herfst weer in pot en de kas in.
Dat betekend vaak verpotten en bewerkelijke snoei.
Op de foto zie ik een dikke stam, gelukkig heeft de bougainville [slapende ogen] die makkelijk nieuwe ranken ontwikkelen.
Wat mij de laatste jaren wel opvalt aan mijn planten is : wanneer de planten [na de zomer] gaan overwinteren in de koude kas, waarschijnlijk door de klimaat verandering en de daardoor zachtere winters, zij in de kas opnieuw nieuwe ranken gaan vormen [terwijl ze eigenlijk ] nu in rust behoren te gaan.En zelfs een kort gesnoeide jonge mandevilla [zie foto] in winter rust nieuwe bloei ranken aanzette.
Een probleem waar jij terdege rekening moet gaan houden.Om jouw bougainville in groei en bloei te krijgen verwijs ik je naar de site greenfingers.Ik laat mijn planten in voorjaar eerst nieuwe lange ranken vormen en om bloei te stimuleren top ik de ranken , en al snel zullen zich in de oksel [over de gehele rank] bloeischeuten gaan ontwikkelen.
Wellicht een goede start voor jouw bougainville.
Sukses en hou ons op de hoogte.
Ps deze info is afkomstig van Wikipedia en greenfingers en eigen ervaring

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60533

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn normale bougainvilles bloeien eigenlijk continue. Kweste van ze droger zetten en dan water en mest geven. Zijn erg makkelijke planten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bougainville 7 jaren 1 maand geleden #60542

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi L.
Hoe overwinter jij dan je planten?
En merk je niets aan je zuidelijke klimmers [wanneer wel of niet ] jij je planten laat overwinteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts