Onderwerp:

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75820

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Wat vinden bonsai en in het algemeen de bomen van het warme en droge zomerweer dat nu al weken lang aanhoudt. Gedijen ze er goed op of is het te warm?

In de achterhoek is het nu al weken lang zonnig, droog en temperaturen van 25-30 graden. Uiteraard is het droge weer voor de bonsai geen issue omdat er elke dag water wordt gegeven. Volgende week worden er temperaturen van constant 30+ gegeven in combinatie met veel zon. Gaan de bomen hiervan in een soort ruststand of groeien ze gewoon lekker door als ze water genoeg hebben?

Kortom, groeien alle bomen in het huidige weer beter (indien genoeg water voorhanden) of is het normale hollandse weer van 20-25 graden met een wolkje en een zonnetje beter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75822

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
De gehele collectie aan bomen staat buiten. Afhankelijk van tijdstip deels in schaduw of volle zon. Krijgen 1x daags water. Voorlopig gaat het de meeste goed af, met gestaagde groei en ontwikkeling.

Uitgezonderd van de Japanse Esdoorn en Kastanje, deze kunnen de volle zon in hun huidige vorm niet aan, en staan dan ook afgeschermd net als de steks.

Maak me betreffende het constante en stabiele weer geen zorgen. Al kan de langdurige kalkhoudende kraanwater gift wel eens anders uitpakken. We gaan het zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75837

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het hangt er een beetje vanaf wat je hebt staan. Loofbomen uit onze regio zoals haagbeuk en ook japanse esdoorns vinden het nu eigenlijk te warm. Die vinden de volle zon te veel van het goede. Maar de meeste dennen en jeneverbessen vinden dit weer heerlijk, mits voldoende water voorhanden is.

Ik heb overigens een super jeneverbes welke niet goed gereageerd heeft op de eerste keer kluit reinigen, en die heeft echt moeite om in leven te blijven. Die krijgt elke keer als ik in de buurt ben een spray water over de kop, al 3 maanden lan, en nog steeds geen groei. Dus ook jeneverbessen vinden de droogte lastig. (Ik heb hem net onder een mister van mijn irrigatie gezet, en krijgt nu elke ochtend en avond een poos mist).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75844

  • tallo O
  • tallo O's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 6
Ik zou mijn bomen zoveel als mogelijk in de schaduw plaatsen want deze warmte kunnen ze niet aan
Dit is het resultaat van de volle zon

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75846

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

tallo O schreef : Ik zou mijn bomen zoveel als mogelijk in de schaduw plaatsen want deze warmte kunnen ze niet aan
Dit is het resultaat van de volle zon


Vervellende aanblik. Wel is het belangrijk o uit te vinden wat er mis gegaan is. Want dat is niet puur het gevolg van warmte of volle zon. Eerder van te weinig water, of te snelle overgang van schaduw naar zon. Mijn lariksen staan gewoon tot een uur of 3 in de volle zon en genieten er van. Zeer veel van de bomen die we voor bonsai gebruiken kunnen de volle zon prima hebben. Maar ze moeten er wel aan gewend zijn. Dus niet midden in de zomer naar de zon verhuizen. En de watergift goed in de gaten houden. (Al mijn bomen krijgen nu 2 keer per dag water)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75850

  • tallo O
  • tallo O's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 6
Hij staat de hele zomer op de zelfde plaats en had morgens nog water gehad ik heb 2 lariksen met hetzelfde verschijnsel mijn andere lariksen zijn nog goed .
Al mijn bonsai uit voorzorg allemaal gedompeld en in de schaduw gezet
Hoop dat hij weer bij komt, laat zijn naalden vallen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75859

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Dat lariks het nu hard te verduren krijgt is normaal, het is een Bosboom ( koelte dus).
De groei was begin dit jaar met het mooie weer en hoge vochtigheid zeer goed, terwijl nu de meeste bladverliezende bomen in een bepaalde rustmodus gaan uit schrik als ze nu hard groeien straks water te kort zullen hebben....
Het is nu dus echt zeer slecht weer voor de algemene groei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75862

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
De pseudocydonia, jeneverbes en den (parviflora) lijken het fantastisch weer te vinden. Die stralen als ze 's avonds beneveld worden.
Ze staan bijna in volle zon en het is hier in het Gentse al bijna 2 maanden 30°C+ (microklimaat) in mijn kleine stadstuin naar het zuiden gericht.
Ze hebben tot nu toe 1 keer per dag voldoende water gekregen.

De Zelkova, Fukien tea en podocarpus lijken het moeilijk te krijgen nu het nog warmer is. Bij gebrek aan schaduw in de tuin heb ik die toch binnen gehaald waar het rond de 25°C is. Ook ben ik gestopt met meststof geven aan de zwakste planten zoals die Zelkova. Het is niet evident om de oorzaak van vergeelde bladeren te achterhalen bij dit weer vind ik. Verder is bij de Japanse esdoorns al een maand geen groei meer maar houden zich best goed op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75863

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35

leatherback schreef :

tallo O schreef : Ik zou mijn bomen zoveel als mogelijk in de schaduw plaatsen want deze warmte kunnen ze niet aan
Dit is het resultaat van de volle zon


Vervellende aanblik. Wel is het belangrijk o uit te vinden wat er mis gegaan is. Want dat is niet puur het gevolg van warmte of volle zon. Eerder van te weinig water, of te snelle overgang van schaduw naar zon. Mijn lariksen staan gewoon tot een uur of 3 in de volle zon en genieten er van. Zeer veel van de bomen die we voor bonsai gebruiken kunnen de volle zon prima hebben. Maar ze moeten er wel aan gewend zijn. Dus niet midden in de zomer naar de zon verhuizen. En de watergift goed in de gaten houden. (Al mijn bomen krijgen nu 2 keer per dag water)


Was het gietwater niet te koud?
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de temperatuur tussen de omgeving en het water dat je toedient niet te groot is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Vink.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75864

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

Tom Vink schreef :

leatherback schreef :

tallo O schreef : Ik zou mijn bomen zoveel als mogelijk in de schaduw plaatsen want deze warmte kunnen ze niet aan
Dit is het resultaat van de volle zon


Vervellende aanblik. Wel is het belangrijk o uit te vinden wat er mis gegaan is. Want dat is niet puur het gevolg van warmte of volle zon. Eerder van te weinig water, of te snelle overgang van schaduw naar zon. Mijn lariksen staan gewoon tot een uur of 3 in de volle zon en genieten er van. Zeer veel van de bomen die we voor bonsai gebruiken kunnen de volle zon prima hebben. Maar ze moeten er wel aan gewend zijn. Dus niet midden in de zomer naar de zon verhuizen. En de watergift goed in de gaten houden. (Al mijn bomen krijgen nu 2 keer per dag water)


Was het gietwater niet te koud?
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de temperatuur tussen de omgeving en het water dat je toedient niet te groot is!


Of te warm. Het water dat bij mij in het eerste uit de slang komt heeft enorm warm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts