Onderwerp:

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75865

  • Dohmen
  • Dohmen's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 2
2x per dag geef ik ze water zorda de controle gedaan is anders 1x en dan nog wat bij sproeien water staat elke dag klaar op tempratuur van de omgeving minimaal 12 uur
Verder staan de bomen in de schaduw omdat ze pas omgepot zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75872

  • tallo O
  • tallo O's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 6
Mensen wat ik nu ook ontdekt heb is dat het van belang is waar je pot op staat mijn lariksstond op een muurtje die ik in het voorjaar belegt heb met zwarte vloertegels
Heb de temperatuur van de tegel gemeten in de zon is 54GRADEN dit doet ook geen goeds aan de boom en kan waarschijnlijk ook de oorzaak zijn van het uitvallen van de boom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75874

  • Dohmen
  • Dohmen's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 2

tallo O schreef : Mensen wat ik nu ook ontdekt heb is dat het van belang is waar je pot op staat mijn lariksstond op een muurtje die ik in het voorjaar belegt heb met zwarte vloertegels
Heb de temperatuur van de tegel gemeten in de zon is 54GRADEN dit doet ook geen goeds aan de boom en kan waarschijnlijk ook de oorzaak zijn van het uitvallen van de boom



Met deze tempratuur kan ik me voorstellen dat de plant dit niet goed doet reken eens 10 graden eraf dan nog is de grond 40 graden waar de wortels inzitten ik merk dit ook aan me kweekbak dat de temperatuur smiddags enorm hoog is met ventilatie rooster open nu heb ik een pc ventilator aangesloten op een zonnecelletje voor in de kweekbak dit werkt tot nu toe perfect om de tempratuur wat te dalen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75877

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930

Tom Haest schreef :

Tom Vink schreef :

leatherback schreef :

tallo O schreef : Ik zou mijn bomen zoveel als mogelijk in de schaduw plaatsen want deze warmte kunnen ze niet aan
Dit is het resultaat van de volle zon


Vervellende aanblik. Wel is het belangrijk o uit te vinden wat er mis gegaan is. Want dat is niet puur het gevolg van warmte of volle zon. Eerder van te weinig water, of te snelle overgang van schaduw naar zon. Mijn lariksen staan gewoon tot een uur of 3 in de volle zon en genieten er van. Zeer veel van de bomen die we voor bonsai gebruiken kunnen de volle zon prima hebben. Maar ze moeten er wel aan gewend zijn. Dus niet midden in de zomer naar de zon verhuizen. En de watergift goed in de gaten houden. (Al mijn bomen krijgen nu 2 keer per dag water)


Was het gietwater niet te koud?
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de temperatuur tussen de omgeving en het water dat je toedient niet te groot is!


Of te warm. Het water dat bij mij in het eerste uit de slang komt heeft enorm warm.

Das is inderdaad wel een ding, Tom! één van mijn boompjes waarmee ik meedoe aan de mamewedstrijd has eergisteren plotseling al het loof laten verdorren. Dat terwijl hij niet kurkdroog stond: 3x per dag gaat de automatisch sproeier even aan om het vochtpeil wat omhoog te brengen. Ik ben dus bang dat het water te heet is geweest...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75878

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35

Marco buijsman schreef :

Tom Haest schreef :

Tom Vink schreef :

leatherback schreef :

tallo O schreef : Ik zou mijn bomen zoveel als mogelijk in de schaduw plaatsen want deze warmte kunnen ze niet aan
Dit is het resultaat van de volle zon


Vervellende aanblik. Wel is het belangrijk o uit te vinden wat er mis gegaan is. Want dat is niet puur het gevolg van warmte of volle zon. Eerder van te weinig water, of te snelle overgang van schaduw naar zon. Mijn lariksen staan gewoon tot een uur of 3 in de volle zon en genieten er van. Zeer veel van de bomen die we voor bonsai gebruiken kunnen de volle zon prima hebben. Maar ze moeten er wel aan gewend zijn. Dus niet midden in de zomer naar de zon verhuizen. En de watergift goed in de gaten houden. (Al mijn bomen krijgen nu 2 keer per dag water)


Was het gietwater niet te koud?
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de temperatuur tussen de omgeving en het water dat je toedient niet te groot is!


Of te warm. Het water dat bij mij in het eerste uit de slang komt heeft enorm warm.

Das is inderdaad wel een ding, Tom! één van mijn boompjes waarmee ik meedoe aan de mamewedstrijd has eergisteren plotseling al het loof laten verdorren. Dat terwijl hij niet kurkdroog stond: 3x per dag gaat de automatisch sproeier even aan om het vochtpeil wat omhoog te brengen. Ik ben dus bang dat het water te heet is geweest...


Dat is dus het nadeel van al dat automatisch werken he....
Mijn bomen krijgen altijd met de hand water, winter-zomer, automatisch voel je aan het water en kom je zo een dingen gelukkig niet tegen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Vink.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75880

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Dat is dus het nadeel van al dat automatisch werken he....
Mijn bomen krijgen altijd met de hand water, winter-zomer, automatisch voel je aan het water en kom je zo een dingen gelukkig niet tegen...

Helaas kan je niet altijd thuis zijn om op de hete momenten zelf bij te gieten he..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75881

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Nog een dingentje om rekening mee te houden:
Spoel de tuinslang eerst door met een gebonden straal ivm de legionella bacterie
Een gebonden straal geeft de minste kans op besmetting van deze bacterie dit gebeurd namenlijk door het inademen van met legionella besmette nevel

Omdat ik 3 kids heb die regelmatig met de tuinslang in de weer zijn leg ik hem ten alle tijden weg met een gebonden straal je kan niet voorzichtig genoeg zijn met legionella vind ik maar wellicht komt dat ook door mijn beroep als loodgieter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75882

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Dank, Dennis. Ik was ook aan het nadenken hoe ik de bezorgdheid ivm Legionella zou formuleren.
En weten dat in ontelbare tuinen een douchekop staat die ononderbroken op een tuinslang is aangesloten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75886

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

Dohmen schreef :

tallo O schreef : Mensen wat ik nu ook ontdekt heb is dat het van belang is waar je pot op staat mijn lariksstond op een muurtje die ik in het voorjaar belegt heb met zwarte vloertegels
Heb de temperatuur van de tegel gemeten in de zon is 54GRADEN dit doet ook geen goeds aan de boom en kan waarschijnlijk ook de oorzaak zijn van het uitvallen van de boom



Met deze tempratuur kan ik me voorstellen dat de plant dit niet goed doet reken eens 10 graden eraf dan nog is de grond 40 graden waar de wortels inzitten ik merk dit ook aan me kweekbak dat de temperatuur smiddags enorm hoog is met ventilatie rooster open nu heb ik een pc ventilator aangesloten op een zonnecelletje voor in de kweekbak dit werkt tot nu toe perfect om de tempratuur wat te dalen


Een afbeelding dat ik onlangs eens tegenkwams illustreert wel goed wat de temperatuur verschillen zijn bij bomen in pot en in volle grond.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75889

  • Dohmen
  • Dohmen's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 2

Tom Haest schreef :

Dohmen schreef :

tallo O schreef : Mensen wat ik nu ook ontdekt heb is dat het van belang is waar je pot op staat mijn lariksstond op een muurtje die ik in het voorjaar belegt heb met zwarte vloertegels
Heb de temperatuur van de tegel gemeten in de zon is 54GRADEN dit doet ook geen goeds aan de boom en kan waarschijnlijk ook de oorzaak zijn van het uitvallen van de boom



Met deze tempratuur kan ik me voorstellen dat de plant dit niet goed doet reken eens 10 graden eraf dan nog is de grond 40 graden waar de wortels inzitten ik merk dit ook aan me kweekbak dat de temperatuur smiddags enorm hoog is met ventilatie rooster open nu heb ik een pc ventilator aangesloten op een zonnecelletje voor in de kweekbak dit werkt tot nu toe perfect om de tempratuur wat te dalen


Een afbeelding dat ik onlangs eens tegenkwams illustreert wel goed wat de temperatuur verschillen zijn bij bomen in pot en in volle grond.



Hey Tom

Bedankt handig dingetje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts